تراشه سازان آمریکایی ۵۰ میلیارد دلار برای برگشت به آمریکا می‌خواهند

انجمن تراشه سازان آمریکایی اعلام کرد برای متوقف کردن روند جابجایی خط تولید شرکت‌ها به خارج از آمریکا، بین ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار کمک دولت فدرال نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، انجمن صنعت نیمه رسانا آمریکا در مطالعه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد دولت فدرال باید ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار هزینه کند تا آمریکا را مانند تایوان، چین، کره جنوبی، رژیم صهیونیستی و بخش‌هایی از اروپا به مکان جذابی برای کارخانه‌های تولید تراشه تبدیل کند. کوتاهی در این خصوص برتری آمریکا در این بخش را تهدید می‌کند.

این گروه لابی که نماینده شرکت‌هایی مانند اینتل و کوالکام است، این درخواست را در شرایطی مطرح کرده که معتقد است واشنگتن گوش شنواتری پیدا کرده است. جنگ تجاری آمریکا و چین و اختلالات زنجیره تأمین که ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا بوده، ریسک‌های تولید قطعات کلیدی در خارج از کشور را بارز کرده است.

جان نوفر، مدیرعامل انجمن صنعت نیمه رسانه آمریکا اظهار کرد: شش ماه پیش تصور نمی‌کردم که چنین بحثی داشته باشیم و تغییری که در واشنگتن پیش آمده، اندک نبوده بلکه یک تغییر اساسی است.

صنعت ۴۰۰ میلیارد دلاری نیمه‌رسانا تحت سلطه شرکت‌های آمریکایی است، اما بسیاری از تراشه سازان مانند انویدیا و کوالکام تولیدشان را به کارخانه‌هایی که عمدتاً در آسیا قرار دارند برون‌سپاری کرده‌اند. شرکت TSMC تایوان این بخش از بازار را در اختیار دارد و تراشه‌هایی که توسط اپل و سایر غول‌های فناوری آمریکایی طراحی شده‌اند را تولید می‌کند.

به گفته نماینده تراشه سازان آمریکایی، تکنیک‌های تولید شامل فرآیندهای شیمیایی و تجهیزات تولید پیچیده نقش مهمی در کارایی تراشه ایفا می‌کنند. آمریکا باید این بخش کار را در داخل نگه دارند تا برتری فناوری و مالکیت مهارت‌ها را بتواند حفظ کند. هم‌زمان با کاهش تولید آمریکا، دولت چین پول را به سوی صنعت نیمه‌رسانای داخلی سرازیر کرده و اولویت مشابهی که برای ساخت توانایی هسته‌ای قائل بوده را برای این صنعت نشان داده است. این امر تولید تراشه را به یک موضوع امنیت ملی تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تنها شش درصد از ظرفیت جدید تولید تراشه در دست ساخت در جهان در آمریکا واقع خواهد بود و در مقابل، چین حدود ۴۰ درصد به ظرفیت جدید تولید تراشه در یک دهه آینده خواهد افزود و به بزرگ‌ترین مکان تولید نیمه‌رسانا در جهان تبدیل می‌شود.

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 1337
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha