در سال کرونا هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر متولد شد/ حقایق قابل تامل درباره میلیاردرهای ۲۰۲۱

علی رغم شیوع کرونا، امسال، سال ثبت رکورد برای ثروتمندترین‌های جهان بود به طوریکه ۵ تریلیون دلار افزایش ثروت برای آنها به ارمغان آورد و تعداد بی سابقه ای بر میلیاردهای جهان افزوده شد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه اقتصاد بین الملل فارس، علی رغم شیوع کرونا و رکود رشد اقتصاد منفی و کاهش درآمد سرانه اغلب قریب به اتفاق مردم جهان، امسال، سال ثبت رکورد برای ثروتمندترین های جهان بود به طوریکه ۵ تریلیون دلار افزایش ثروت برای آنها به ارمغان آورد و تعداد بی سابقه ای بر میلیاردهای جهان افزوده شد. در واقع در سیستم سرمایه‌داری حاکم بر جهان در شرایطی که در بحران اقتصادی فقرا فقیرتر شدند و طبقه متوسط در اغلب کشورهای جهان تحت فشار شدید اقتصادی قرار گرفت، ثروت ثروتمندان با شتاب عجیبی افزایش یافت.

همه فکر می کنند این سال، به هیچ سالی شباهت نداشت، اما ما در مورد همه گیری کرونا حرف نمی زنیم از عرضه های عمومی سریع، افزایش ارزهای رمزنگاری شده و سر به فلک گذاشتن ارزش بازارهای بورس می گوییم.

* هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید به جهان اضافه شد

تعداد میلیاردرهای فهرست سالانه فوربس به رقم بی سابقه ۲۷۵۵ نفر رسیده که ۶۶۰ نفر از سال پیش بیشتر است. ثروت این افراد به ۱۳۱ تریلیون دلار می رسد که ۸ تریلیون دلار از سال ۲۰۲۰ بیشتر شده است.


کشورهایی با تعداد میلیاردر بیشتر

۴۹۳ تازه وارد به فهرست میلیاردرهای فوربس اضافه شده اند. یعنی تقریبا هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر که شامل ۲۱۰ نفر از چین و ۹۸ نفر از آمریکا هستند.

* ثروتمندترین تازه میلیاردر شده، همسر حامی خروج آمریکا از برجام

می توان ثروتمندترین تازه‌وارد فهرست فوربس را مریم ادلسون، پزشک اسرائیلی، همسر شلدون ادلسون، امپراتور کازینوها در جهان دانست که پس از مرگ همسرش، ثروت او را به ارث برد.

شلدون ادلسون، یهودی‌تبار بود و تا پایان عمر، ده‌ها میلیون دلار به سازمان‌های عمدتاً یهودی در سراسر جهان، کمک مالی کرده است. همچنین گفته می شود ترامپ تحت تأثیر ادلسون از برجام خارج شده و انتقال پایتخت اسرائیل از تل آویو به بیت‌المقدس نیز به خواست او انجام شده‌ است.

* ثروت هایی که با افزایش سهام سر به فلک کشید

جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون ثروتمندترین فرد جهان با ثروت ۱۷۷ میلیارد دلاری، ۴ سال است نخستین ثروتمند فرد جهان است. ثروت او به علت افزایش ارزش سهم آمازون نسبت به سال گذشته ۶۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی با پیشی گرفتن از بیل گیتس، از سال ۲۰۱۷ میلادی تبدیل به ثروتمندترین مرد جهان شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا با ثروت ۱۵۱ میلیارد دلاری به جایگاه دوم رسید و ثروتش نسبت به سال گذشته ۱۲۶.۴ میلیارد دلار بیشتر شد. وی سال گذشته با ثروت ۲۴.۶ میلیارد دلار، جایگاه ۳۱ را داشت.

دلیل اصلی این رشد، افزایش ۷۰۵ درصدی سهام شرکت تسلاست. 

برنارد آرنو، سرمایه دار کالاهای لوکس فرانسوی، در جایگاه سوم خود قرار دارد اما ثروتش نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده و به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

دلیل این افزایش سرمایه نیز افزایش ۸۶ درصدی سهام «LVMH»، صاحب برندهای لویی ویتان، کریستین دیور و خرده فروشی لوازم آرایشی صفرا عنوان شده است.

بیل گیتس با ثروت ۱۲۴ میلیارد دلار در جایگاه چهارم و مارک زاکربرگ با ثروت ۹۷ میلیارد دلار در جایگاه پنجم قرار دارند.

وارن باف که زمانی ثروتمندترین فرد جهان بود، با ثروت ۹۶ میلیارد دلاری، در حال حاضر ششمین میلیاردر جهان است. این نخستین باری است که سرمایه گذار شرکت Berkshire Hathaway از سال ۱۹۹۳ در جمع پنج میلیاردر جهان نیست.

ارزش ثروت ۱۰ ثروتمند جهان ۱.۱۵ تریلیون دلار است که دو سوم نسبت به سال گذشته یعنی ۶۸۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ثروتمند ترین زن جهان، فرانسوا بتانکور می‌یر، فرزند مالک پیشین شرکت اورئال است.

* رشد افراد خودساخته در برابر افراد دریافت کننده ثروت به صورت موروثی

نکته قابل توجه این است که ۱۹۷۵ میلیاردر، ثروت شان را خود (self-made) به دست آورده اند این بدان معناست که ثروتی موروثی نداشته اند. تعداد این افراد سال گذشته ۱۴۵۷ نفر بود.


تعداد کلی میلیاردرها و وضعیت خودساخته ها

این تغییر از سال ۲۰۰۱ رخ داد که ۴۹ درصد ۵۶۵ میلیاردر فهرست فوربس، خودساخته بودند.

امسال، ۱۰۶ نفر از اعضای این فهرست کمتر از ۴۰ سال سن دارند و دو سوم آنها خودساخته هستند. جوان ترین میلیاردر خودساخته این فهرست، آستین راسل ۲۶ ساله است.

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 13269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha