گره بازار خودرو با مکانیسم بورس کالا باز می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «میزان تقاضای بازار خودرو متناسب با نیاز واقعی بازار نیست» گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا به سمت تناسب میان عرضه و تقاضای واقعی بازار خودرو با حل مشکل اختلاف قیمتی محصولات حرکت می کنیم که این اتفاق به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم، مصطفی طاهری در زمینه قیمت‌گذاری خودرو و نحوه عرضه در بازار اظهار داشت: مشکلی که در بازار خودرو وجود دارد در بحث عرضه و تقاضا است، در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد میزان تقاضا، بیشتر از نیاز واقعی کشور است.

وی افزود: دو راهکار برای این موضوع وجود دارد، در این شرایط یا باید تولید به حدی افزایش یابد که به همه این تقاضاها پاسخگو باشد و یا اینکه تقاضاهای بازار را واقعی‌تر کنیم و کالا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به راهکار ارائه شده در کمیسیون صنایع و معادن، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در شرایطی که اختلاف قیمت به حد مشخصی رسید و نیاز بازار افزایش یافت، فروش کالا از طریق بورس کالا انجام شود.

وی عنوان کرد: در این روش قیمت پایه خودرو تعیین می‌شود و فروش آن طبق فرمولی خواهد بود که بر اساس نیاز خانوار باشد که در آن صورت اختلاف قیمت به حداقل و یا به صفر می‌رسد و در نتیجه آن تقاضا متعادل می‌شود و کالا با قیمتی که کارخانه عرضه می‌کند به دست مشتری می‌رسد.

طاهری خاطرنشان کرد: در این روش برای فروش زودتر از ۳ سال نیز حدود ۳۰ درصد قیمت خودرو مالیات در نظر گرفته شده است و امکان فروش وجود ندارد و ماشینی که به قیمت بازار خریداری شده باشد عملاً تقاضا را کاهش خواهد داد، بر این اساس ممکن است در اوایل کار رقابت در بازار ایجاد شود و برخورد عطشی باشد ولی به مرور به ثبات خواهیم رسید.

وی با اشاره به مبلغ ما به‌ التفاوت ایجاد شده، گفت: دو بحث در این زمینه مطرح است، موضوع نخست این است که این اختلاف قیمتی به دولت پرداخت شود و در امور مرتبط نظیر حمل و نقل عمومی و یا کمک به تولیدکننده هزینه شود و یا اینکه اگر اختلاف بسیار کاهش یابد این مبلغ به تولید کننده تعلق یابد.

این مسئول با بیان اینکه خودروسازان نیز با این طرح موافق هستند عنوان کرد: این طرح به صحن علنی مجلس ارسال شده و بعد از بررسی با طی مراحل و تأیید شورای نگهبان به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی در پایان گفت: ظرفیت عرضه پرحجم خودرو در بورس کالا براساس اعلام آمادگی این بورس وجود دارد و شورای رقابت در اجرای این طرح حضور دارد و کف عرضه در نظر گرفته می‌شود و جای هیچ کوتاهی و ورود واسطه به بازار وجود ندارد.

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 13200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha