«روحانی» ۷ فروردین: پیک کرونا تمام شد/ «نمکی» ۱۶ فروردین: افسار اژدهای کرونا از دست‌مان رها شد!

با گذشت ده روز از اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر پایان یافتن پیک کرونا، امروز ۵۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و مسؤولان وزارت بهداشت درباره پر شدن تخت‌های بیمارستانی هشدار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس هنوز ده روز از اظهارنظر عجیب رئیس جمهور درباره وضعیت شیوع بیماری در کشور نگذشته است که تمام مسوولان نظام سلامت خبر از تشدید وضعیت بیماری در کشور می‌دهند.هنوز چند روز از آغاز تعطیلات نوروزی نگذشت بود که رئیس جمهور در یک ارتباط زنده تلویزیونی اعلام کرد که «پیک کرونا تمام شده است»! این موضوع درحالی از سوی رئیس جمهور مطرح شد که چند روز پیش از این سخنان سعید نمکی وزیر بهداشت از آغاز مرحله نوروزی طرح شهید سلیمانی خبر داد از مردم خواست به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی از سفر کردن پرهیز کنند، به دلیل اینکه شناسایی افراد ناقل در این طرح در یک جمعیت مواج دشوار است و نمی‌توان با انجام سفرهای نوروزی جلوی بیشتر شیوع بیماری کرونا را گرفت.

همین جمله روحانی کافی بود تا هموطنانی که تصمیمی برای مسافرت نداشتند هم دچار عادی انگاری شرایط شده و راهی سفر شوند به طوری که به اذعان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ایام تعطیلات ۱۵ هزار بیمار کرونایی، نقض قرنطینه کرده و به مسافرت رفته‌اند!

اما رئیس جمهور ۱۴ فروردین با یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای گفت «در دو استان، موج چهارم آغاز شده و در برخی از استان‌های دیگر نیز اگر مراعات نکنیم ممکن است وارد موج جدید بیماری کرونا شویم!» 

البته با مروری بر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به وضوح می‌بینیم که تناقض در اظهارات و حتی عملکرد اعضای ستاد مقابله با کرونا تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود؛ در حالی که پیش از آغاز تعطیلات نوروز، تمام رسانه‌ها و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نسبت به بروز پیک جدید بیماری با بازگشایی‌ها و سفرهای نوروزی هشدار داده بودند اما اعضای ستاد با توجهی به هشدارها تمام جاده‌های کشور خصوصا شهرهای مسافرپذیر را باز گذاشت.

*دوستان رنگ شادتر را انتخاب کردند!

ماجرای سفرهای نوروزی تنها به همین داستان ختم نشد و درحالی که کشور اقصی نقاط ترکیه در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داشت ستاد ملی مقابله با کرونا بر خلاف درخواست وزیر بهداشت سفرها به این کشور را لغو نکرد و تصمیمی برای بستن مرزها نیز گرفته نشد، اما وزیر بهداشت درباره دلیل این تصمیم نیز گفت «رنگ‌بندی بر مبنای عملکرد ویروس جهش یافته را در ستاد ملی کرونا معرفی کردیم تا یکی از آنها را بپذیرید عواقب آنها را هم مشخص کردیم. دوستان رنگ بندی شادتر که قرمز و نارنجی کمتری دارد و بدون مداخله ویروس جهش یافته را پذیرفتند. چون قرار بر تبعیت از فرمایشات ستاد و اعلام تک صدایی است این رنگ بندی را اعلام کردند گر چه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعلام حد و حدود اعمال محدودیت با وزارت بهداشت است ولی اعلام آن با دیگران بود.

وی ضمن ابراز نگرانی از اینکه با یکی از سهمگین ‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌ بینم؛ اما می‌ توانستیم به این مرحله نرسیم؛ اتفاقی که در خوزستان افتاد به ما نشان داد که مدیریت این ویروس، کار بسیار سخت و مشکلی است و سختی هایی که کادر بهداشت و درمان در کنترل مسائل خوزستان متحمل شدند از تلاش‌ های ۱۲ ماهه برای کل کشور سخت ‌تر و سنگین ‌تر بود و در واقع اگر همزمان ۳ موج مانند خوزستان به ما تحمیل می ‌شد، نظام سلامت فرو می ‌ریخت.

*اکنون در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم

نمکی ضمن تاکید بر اینکه باید ویروس را در سرزمین گرفتار زمین‌ گیر کنیم، گفت: نظام سلامت علیرغم تمامی تلاش ‌ها برای دستیابی به مرگ و میرهای تک رقمی امروزه با مشکل مواجه است و نباید اجازه داد افسار از دست ما رها شده و مرگ و میرها افزایش یابد. امروزه مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. در حال حاضر در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم.

*۵۰ درصد شهرستان‌ها در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند

برقراری سفرهای نوروزی، حضور مسافران در محیط‌های سربسته مانند هتل‌ها، مراکز خرید و کافه و رستوران‌ها در بسیاری از نقاط کشور، تجمع در بوستان‌ها و تداوم پروزاها به کشور ترکیه کافی بود تا ظرف مدت کوتاهی کشور به سمت بحرانی‌تر شدن وضعیت کرونا حرکت کند به طوری که روز گذشته و بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین ۵۴ شهرستان از جمله ۶ مرکز استان (اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد) از امروز نارنجی شدند.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۸۸ شهرستان قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی، ۱۹۸ شهرستان زرد و ۲۳ شهرستان آبی هستند. بر اساس اعلام حریرچی معاون کل وزارت بهداشت «موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است و ۵۰ درصد شهرستان‌ها در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و تنها ۵ درصد از شهرهای کشور آبی هستند و متاسفانه آمار فوتی‌های کرونا نیز سه رقمی شده است.

*ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل

این روند صعودی درحالی رو به افزایش است که در روز ۲۹ اسفند سال قبل و تنها یک روز مانده به سال جدید ۹ شهرستان قرمز در وضعیت قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند، وضعیتی تثبیت شده‌ای که می‌توانست با مراقبت بیشتر ادامه یابد و امروز شاهد جان باختن بیشتر هموطنان نباشیم.

متاسفانه امروز در اقصی نقاط کشور شاهد روند رو به رشد شیوع بیماری هستیم به طوری که بر اساس اعلام برخی از مسوولان بیمارستان‌ها ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل است و این رخداد نگران کننده از یک سو حاصل تصمیمات متناقض ستاد کرونا بوده و از سوی دیگر به دلیل عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌ها به وقوع پیوسته است.

حال با توجه به عبور تعداد جان باختگان از عدد هولناک ۶۳ هزار نفر باید ببینیم ستاد کرونا چه تصمیم جدیدی برای مهار موج جدید بیماری در کشور خواهد گرفت و آیا با اعمال محدودیت‌های جدی و نظارت بر اجرای آنها مانع افزایش هرچه بیشتر شیوع بیماری خواهد شد؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 13199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha