ایلان ماسک علت انفجار موشک «SN۱۱» را فاش کرد

هفته گذشته جدیدترین نمونه موشک استارشیپ موسوم به "SN۱۱" شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) در هوای مه آلود پرتاب شد، اما فرود آن با انفجار همراه بود اکنون ایلان ماسک اظهار کرده که نشت مقدار کمی از متان باعث انفجار این موشک شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، بنابر گزارش‌ها سرنوشت موشک SN۱۱ نیز همانند موشک قبلی این شرکت موسوم به SN۱۰ بوده است چرا که SN۱۰ نیز به دلیل نشت گاز متان منفجر شد.

"SN۱۱" روز ۳۰ مارس پس از پرتاب در مرکز پرتاب "بوکاچیکا"(Boca Chica) در تگزاس نتوانست فرود خوبی داشته باشد چرا که پس لحظاتی پس از پرتاب و ارتفاع گرفتن به سرنوشت دیگر موشک‌های این شرکت دچار شد و فرود آن با انفجار همراه بود. کمی بعد از این اتفاق، ایلان ماسک در توییتر اعلام کرد که مشکلی در  موتور ۲ این موشک وجود داشته است اما اکنون او اعلام کرد که علت این انفجار نشت متان بوده است. این نشت باعث آتش گرفتن یکی از موتورها شد. شرکت اسپیس ایکس پیش از این سه موشک دیگر موسوم به "SN۸"، "SN۹" و "SN۱۰" را از مرکز پرتاب "بوکاچیکا"(Boca Chica) در تگزاس پرتاب کرد که نهایتا هیچ کدام از آنها سالم نماندند.

ماسک در توییتر خود نشت متان را موجب آتش گرفتن یکی از سه موتور رپتور که این امر نیز موجب تخریب بخشی از سیستم اویونیک شد، اعلام کرد.

دوربین‌های مستقلی که اطراف سکوی پرتاب در مرکز آزمایش اسپیس ایکس در بوکاچیکا، تگزاس نصب شده بودند، توانستند تصاویر این انفجار را ثبت کنند. پس از انفجار تکه‌های بزرگ آوار موشک در میان هوای مه آلود از آسمان همانند باران به زمین می‌بارید.

هفته گذشته "جان اینسپروکر" مهندس اسپیس ایکس که در حال تماشای پرتاب این موشک بود پس از پرتاب گفت: SN۱۱ بازنخواهد گشت. منتظر فرود نمانید. در زمان اعلام خبر ، SN۱۱ هنوز در آسمان در حال ارتفاع گرفتن بود، لحظاتی بعد منفجر شد.

در کنار به روزرسانی اخبار مربوط  به SN۱۱ ، اخباری نیز مبنی بر تأیید اسپیس ایکس برای بسته شدن جاده در روز دوشنبه منتشر شد و گویا این شرکت در حال آماده کردن SN۱۵ برای پرتاب بعدی است.

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 13198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha