سه عامل کشنده بازار سهام/تغییرات دائم مقررات فضای سرمایه‌گذاری را مه‌آلود کرده و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده است/زیرساخت های بازار فرسوده است!

سلیمانی کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم توسعه زیرساخت‌ها، قواعد زائد، نبود چشم‌انداز و برنامه بلند مدت برای بازار سهام بزرگترین صدمه را به بدنه بازار بورس وارد کرد. اگر مسئولان و تصمیم گیرندگان مربوطه به این عوامل توجه داشتند، جریان نقدینگی در بازار سهام ماندگار و به مرور زمان موجب شکوفایی آن می‌شد.

سینا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص وضعیت این روزهای بورس و نقش عوامل مختلف در شرایط کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: در سال گذشته اشتباهاتی در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها وجود داشت که باعث فرصت‌سوزی‌ و بی اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه شد.

سلیمانی با بیان اینکه بی ثباتی دشمن آشکار سرمایه‌گذاری است، ادامه داد:  تعدد قواعد خلق الساعه و وجود مقررات زائد یکی از اشتباهات مهمی بود که باعث سردرگمی فعالان بازار سهام شد و همچنین این موضوع بی‌اعتمادی و نبود دید کافی در سرمایه‌گذاری را به همراه داشت.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در اوایل سال گذشته سرمایه قابل توجهی به بازار سهام ورود کرد و شاهد رشد بیشتر نمادهای معاملاتی بودیم اما متاسفانه تصمیم‌گیران، برنامه ریزی بلند مدتی برای حفظ و مدیریت سرمایه وارد شده و هدایت این نقدینگی را نداشتند.  اشتباهات سیاست‌گذاری و بی‌برنامگی تصمیم‌گیران باعث خروج حجم قابل توجهی از نقدینگی شد. به‌طوری که. بیش از صد هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود داشت اما اکنون حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده است.

سلیمانی معتقد است: در کنار نبود برنامه بلند مدت برای ریل‌گذاری صحیح سرمایه‌های موجود در بازار بورس، تغییرات دائم مقررات فضای سرمایه‌گذاری مه‌آلودتر کرده و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داد.

وی مطرح کرد: توسعه زیرساخت‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که در سال گذشته به خوبی به آن توجه نشد چراکه بازار سهام ما با حجم وسیعی از نقدینگی رو به رو بود اما ابزارها و ارکان مالی کفاف نیازهای بازار و حجم وارده شده را نداشت.

سلیمانی تشریح کرد: سه عامل مذکور بزرگترین صدمه را به بدنه بازار سهام وارد کرد و اگر مسئولان و تصمیم گیرندگان مربوطه به این عوامل توجه داشتند، جریان نقدینگی در بازار سهام ماندگار و به مرور زمان موجب شکوفایی آن می‌شد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: البته علاوه به سه مورد یاد شده عوامل دیگری نیز در مانع از تداوم رشد بازار سهام شد که از جمله آن می توان به  عدم رشد مجوز سبدگردان‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری اشاره کرد.

وی افزود: هدف جامعه از سرمایه گذاری تخصیص بهینه منابع به‌منظور سودآوری و رفاه بیشتر است؛ از این رو صاحبان شرکت‌ها و دولت‌ها برای تولید کالاها و خدمات به منابع مالی نیاز دارند بنابراین به جذب سرمایه‌گذار و دعوت به مشارک عمومی برای پروژه‌های می‌پردازند. بازار سهام هم یکی از بسترهای مالی موجود است که در چنین فضایی باید از طریق قراردادهای موسوم به “مشتقه” ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.

سلیمانی بیان کرد: در واقع ابزار مشتقه راهکاری در جهت ارائه بیمه در مقابل زیان‌های مالی است. ابزارهای مشتقه جزو ابزارهای مدیریت ریسک در بازارهای مالی قلمداد می‌شوند که متاسفانه در بازار بورس سال گذشته به خوبی رشد و عمق پیدا نکرد. در مجموع می‌توان گفت که زیرساخت فرسوده بوده و متناسب با این حجم از معاملات بازار سهام نیست.

این فرد آگاه با اشاره به یکی دیگر از چالش‌هایی که در سال ۹۹ بازار سهام با آن رو به رو بود، گفت: سقف خرید صندوق‌ها به موقع افزایش پیدا نکرد. همچنین باید محدودیت‌هایی برای معامله‌گران تازه وارد اعمال می‌شد تا با رفتارهای هیجانی و عدم آگاهی سرمایه و جو کلی بازار سرمایه را دچار تطلانم نکنند. گمان می‌کنم اکنون نیز زمان مناسبی برای آموزش و فرهگ سازی تازه کاران است.

سلیمانی درمورد این سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چه پیش‌بینی از بورس دارید و راهکار شما برای جبران اشتباهات پیشین چیست؟ پاسخ داد: مدت زیادی از فعالیت بازار سهام در سال جاری نگذشته است و اکنون نمی‌توان قضاوت و پیش‌بینی خوبی از بازار داشت اما مسئولان این حوزه باید برنامه‌ریزی بلند مدت را در اولویت کارهای خود قرار بدهند و متناسب با آن گام برداشته شود.

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 13189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha