مدت هاست تأثیر گذاری تحریم ها کاهش یافته است/نباید مجددا به الگوی قبلی از عملکرد اقتصادی  برگردیم/طرح روشنی برای مدیریت اقتصادی کشور نداریم!

کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه تهران گفت : در هر گونه توافقی و در چشم انداز کوتاه مدت باید به این موضوع مهم دقت کنیم که مدت هاست تأثیر گذاری تحریم ها کاهش یافته یا به سقف و حداکثر خود رسیده است، لذا نباید نگران این موضوع باشیم که مبادا تحریم های دیگری بر ما اعمال می شود و تحریم های بیشتری می تواند فشار بیشتری بر بخش های مختلف اقتصاد کشور وارد کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نشست وین، جلسه دیگری است که قرار است اعضای توافق برجام به صورت جداگانه با مسوولان دیپلماسی و سیاست خارجی دو کشور ایران و آمریکا برای بازگشت آمریکا به برجام ولغو تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی اتخاذ کنند. قطعا لغو تحریم ها و به تبع آن حذف فشارها از اقتصاد ایران یک دغدغه بزرگ است اما برای عبور از چالش هایی که در زمان تحریم ها داشتیم و نیفتادن و اسیر نشدن در دام خام فروشی نفت و لغو تحریم هایی که یک بار دیگر ما را از تولید دور کند و وارد چرخه واردات کند یک موضوع مهم و اساسی است که رادار اقتصاد آن را با حسین درودیان اقتصاد دان و استاد دانشگاه مطرح کرده است.

حسین درودیان اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره الزامات مهمی که مسوولان در مورد توافق برجام و لغو تحریم ها باید مد نظر قرار بدهند گفت: اگر واقعا بتوان به وعده آمریکا امیدوار بود بر فرض مثال که تحریم ها لغو شود، لازم است موضوعاتی به عنوان مهمترین فعالیت های اقتصادی در کوتاه مدت مورد توجه مسوولین قرار بگیرد و به تبع آن، موضوعات و فعالیت های دیگری  در میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار داده شود، به این دلیل که موارد کوتاه مدت جنبه گذرا دارد، اما مواردی که درجه اهمیت بیشتری نسبت به موضوعات کوتاه مدت دارند باید اولویت اساسی باشد چرا که در آینده اقتصاد تاثیر گذارند. 

وی درباره راهبردهایی که در کوتاه مدت باید مورد توجه قرار دهیم گفت: در هر گونه توافقی و در چشم انداز کوتاه مدت باید به این موضوع مهم دقت کنیم که مدت هاست تأثیر گذاری تحریم ها کاهش یافته یا به سقف و حداکثر خود رسیده است، لذا نباید نگران این موضوع باشیم که مبادا تحریم های دیگری بر ما اعمال می شود و تحریم های بیشتری می تواند فشار بیشتری بر بخش های مختلف اقتصاد کشور وارد کند. به همین دلیل با گذشت زمان یعنی هرچه قدر از مدت زمان تحریم ایران بگذرد، در حوزه هایی که اقتصاد تحریم شده، ما به تدریج همانگونه که در طول این سال‌ها سعی کردیم گشایش ها و راه های دور زدن تحریم ها را بیابیم و به کار بگیریم، قطعا گشایش های بیشتری خواهیم داشت. 

وی در این باره تصریح کرد: بنابراین گذشت زمان و یاد گرفتن و استفاده از راهکارهای مختلف برای مقابله با اثرات تحریم ها بیش از پیش ما را آداپته می کند، هر چند نمی توان منکر این موضوع شد که اقتصاد کشور بر اثر تحریم ها در گذر زمان حتما دچار آسیب هایی می شود اما در  مجادله موجود این گذر زمان است که موقعیت ما را بهتر و با ثبات تر می کند. 

حسین درودیان درخصوص راهکارهای بلند مدت در برابر رفع تحریم ها گفت: آنچه که به نظر می‌رسد مسوولین جمهوری اسلامی ایران در هنگامه رفع تحریم ها در بلند مدت باید به عنوان یک هدف مهم در نظر داشته باشند یا به عبارت دیگر هدف ما از کنش های سیاسی و اقتصادی این موضوع باید باشد که به الگوی قبلی از عملکرد اقتصادی  برنگردیم، یعنی عمده تمرکز خود را  با رفع تحریم ها فقط  بر خام فروشی نفت قرار ندهیم که با پول آن کالا وارد کنیم. این الگو نه تنها خوب و مطلوب ما نیست، بلکه الگویی است که اتفاقا همیشه ما را به نوع دیگری تحت تحریم یا تحریم  پذیر باقی می گذارد. 

مدرس دانشگاه تهران در این باره گفت : با چنین الگویی و بازگشت به خام فروشی نفت حتی اگر همین امروز تحریم ها برداشته شود، ما به نوعی غیر مستقیم همواره شاهد تداوم سایه تحریم ها بر سر اقتصاد و حتی سیاست کشور خواهیم بود، لذا باید تلاش کنیم در صورت لغو تحریم ها هیچ گاه به این الگو برنگردم، ضمن اینکه این موضوع با توجه به سطح قیمت های نفت و جمعیت کشور ما حتی اگر تحریم ها رفع شود دیگر کارایی گذشته را نخواهد داشت یعنی سهم و اهمیتی که درآمد نفت در اقتصاد ما دارد مثل گذشته نیست و نمی تواند نقش پیشرانی همانند گذشته در اقتصاد ایران ما ایفا کند. 

حسین درودیان  با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بدون درآمدهای نفتی باید مدیریت شود خاطر نشان کرد: صرف نظر از بحث تحریم ها حتی اگر فردا تحریم ها هم رفع شود می بایست به فکر یک راه جایگزین برای مدیریت اقتصادی کشور باشیم. به عبارت دیگر برای مدیریت بهتر اقتصاد که تحریم ها نتواند تاثیر چندانی درآن به جا بگذارد، حتما باید طرح روشنی متکی به ظرفیت های داخلی را مبنای هر گونه مدیریت اقتصاد قرار دهیم. اگر وارد این مرحله شویم آن زمان است که متوجه می شویم برای اقتصاد کشور چه اولویت هایی باید به جد دنبال شود، اما چون در حال حاضر طرح روشنی برای مدیریت اقتصادی کشور نداریم بنابراین تمام توان خود را صرف فروش نفت و درآمدهای خام فروشی نفت کرده ایم.

وی دراین باره بیان داشت: هر وقت درباره تحریم ها وتاثیرآن بر اقتصاد ایران صحبتی می شود مسوولین به این موضوع فقط تکیه می کنند که برداشتن تحریم های نفتی و صادرات نفت مهم است، یعنی این جنبه یکی از دغدغه های مهم تحریمی و اقتصادی برای مسوولین است در حالی که اگر مسوولین با تکیه بر ظرفیت های مختلف و متنوع کشور برای رشد و توسعه اقتصاد طرح و برنامه شفاف و روشنی تدارک دیده بودند چون هدف گذاری اصلی این طرح و برنامه توسعه اقتصادی و افتادن در مسیر پیشرفت بود قطعا ما امروز در وضعیت به مراتب بهتری قرار می گرفتیم، شاهد سرمایه گذاری بهتری در اقتصاد می بودیم.

حسین درودیان اقتصاد دان و استاد دانشگاه با انتقاد از هدف غایی مسوولین در خام فروشی نفت گفت: قطعا هدف ما از رفع تحریم ها نباید خام فروشی و واردات یک سری کالا باشد؛ چون تاکید بر این موضوع به معنای تداوم آسیب پذیر ماندن اقتصاد ایران است! لذا برای عبور از بحران های موجود اقتصادی؛ باید تمرکز خود را بر برنامه های میان مدت قرار دهیم، افق دید خود را از خام فروشی به سمت تولید محصولات با کیفیت سوق دهیم و برای توسعه و رشد اقتصاد نقشه راهی طراحی کنیم، آن زمان رفتن به سمت مذاکره برای رفع تحریم ها با داشتن چنین دیدگاهی بسیار مطلوب است.

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 13180

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha