مانور هنر ایرانی در اروپا

منتقدان و کارشناسان حوزه هنرهای تجسمی دو رسانه مهم جهان همزمان با اعلام خبر باز شدن درهای موزه‌ها و گالری‌های بریتانیا در آینده نزدیک، مهم‌ترین رویدادهای هنری در حوزه هنرهای تجسمی را به انتخاب خود به مخاطبان و هنردوستان معرفی کردند. نکته جالب در فهرست ریچل کوک، لارا کامینگ، آلیس فیشر و کدیش موریس منتقدان و کارشناسان حوزه هنرهای تجسمی گاردین و آبزرور حضور نام «ایران حماسی» است که در موزه ویکتوریا اند آلبرت لندن برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد، «ایران حماسی» نخستین رویداد بزرگ در ۹۰ سال اخیر است که تصویری به نسبت کامل از هنر ایران ارائه می‌دهد. آنچه در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، آثار هنری و اشیای بازمانده از سه تا پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح تا امروز است. در «ایران حماسی» بیش از ۳۰۰ اثر در معرض دید قرار می‌گیرد که برخی از آنها از مجموعه‌داران شخصی به امانت گرفته شده است. از جمله مهم‌ترین آثاری که در این نمایشگاه عرضه می‌شود، برگی تذهیب‌کاری‌شده از شاهنامه منسوب به شاه تهماسب مربوط به سال‌های ۱۵۲۳ تا ۱۵۳۵ میلادی است. تندیس‌های زن و مرد ۱۵۰۰ تا ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد، طالع‌بینی اسکندر سلطان مربوط به ۱۴۱۱ و آثار هنرمندان نامدار معاصر از جمله سیراک ملکونیان است. نمایشگاه «ایران‌حماسی» ۲۹ مه‌(شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۰) در موزه ویکتوریا ‌اند آلبرت لندن افتتاح می‌شود و تا ۱۲ سپتامبر (یکشنبه ۲۱ شهریور) ادامه دارد. هزینه بلیت بازدید از این نمایشگاه ۱۸ پوند است و اعضای موزه می‌توانند با گرفتن وقت قبلی رایگان از «ایران حماسی» بازدید کنند.

اگر همه چیز بر اساس برنامه پیش برود، موزه‌ها و گالری‌های بریتانیا به تدریج از اواخر ماه آوریل باز می‌شوند و فعالیت خود را از سر می‌گیرند. از این رو و با توجه به در نوبت بودن انبوه نمایشگاه‌ها، یکی از شلوغ‌ترین فصل‌های هنری چند سال اخیر در لندن و دیگر شهرهای انگلستان رقم می‌خورد. هرچند بسیاری از نقاط اروپا به دلیل خیزش دوباره ویروس کرونا وارد قرنطینه شده‌اند اما انتظار می‌رود رویدادهای هنری بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده برگزار شوند.

قرار است از ساعت ۹ صبح روز ۱۷ مه ‌درهای موزه‌ها و گالری‌های انگلستان برای پذیرایی دوستداران هنر باز ‌شود. اسکاتلندی‌ها حدود سه هفته زودتر و از ۲۶ آوریل می‌توانند به تماشای آثار هنری و نمایشگاه‌ها بروند و ولز و ایرلند شمالی هم هنوز در حال بررسی اوضاع و شرایط هستند تا روز و تاریخ دقیق بازگشایی موزه‌ها و گالری‌ها را برای برنامه‌های هنری فصل بهار اعلام کنند.آنچه در زمانه کرونا بر سر هنر آمد، ناگفتنی است؛ گالری‌های کوچک به فراموشی سپرده شده و از دایره خارج شدند، دوسالانه‌ها پژمردند، موزه‌ها مهم‌ترین برنامه‌های خود را لغو کردند یا به تعویق انداختند و بسیاری از نمایشگاه‌ها هم عطای برگزار شدن را به لقایش بخشیدند. حتی کار به نمایشگاه‌های یک‌روزه رسید. ضمن اینکه صدها نفر از کارکنان موزه‌ها و گالری‌ها حتی در تیت و نشنال گالری و ویکتوریا ‌اند آلبرت ابتدا به مرخصی اجباری رفتند و سپس اخراج شدند.

با این حال، کارکنان بازمانده از هجوم کرونا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا موزه‌ها و گالری‌ها را برای بازگشایی بهاره آماده کنند. همزمان، برنامه نخستین هفته گالری لندن با حضور همزمان ۸۷ گالری در ماه ژوئن در دست اقدام و اجراست تا حضور گسترده هنردوستان کسی را غافلگیر نکند. تا آن زمان البته خیلی‌ها واکسن زده‌اند و گالری‌ها هم از همان ابتدا جزو مکان‌های امن از نظر گسترش ویروس بودند.

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 13150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha