بهترین استراتژی سهامداران بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران نباید هیجانی رفتار کنند، بورس بازاری چند بعدی است که در دست گروهی خاص نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایط حال حاضر بازار سرمایه، بسیاری از سهامداران علاوه بر دغدغه از دست دادن بخشی از سرمایه خود نگران باقی مانده این سرمایه هستند. سهامداران در دوراهی قرار گرفتند که آیا سهام خود را بفروشند و با زیان‌ سنگین از بازار خارج شوند یا سهام خود را با سهام دیگر جا به جا کنند. حال در این شرایط برخی از افراد هم مایل هستند به بازار سرمایه ورود کنند، این گروه هم دچار ابهام شدند و همواره این سوال در ذهن شان مطرح است که چه تصمیمی باید بگیرند، همین دغدغه‌ها باعث شد که از کارشناسان در این باره کمک بگیریم.

غلامرضا ابوترابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بهترین استراتژی برای سهامداران در شرایط حال حاضر چیست؟ بیان کرد: سهامدارانی که در خرداد و تیرماه وارد بازار شدند دقیقا زمانی ورود داشتند که بسیاری از سهام در قیمت سقف خود قرار داشت و با توجه به ریزش‌های اخیر بسیاری از این سهامداران بسته به سهامی که خریده‌اند و زمان خریداری این سهام ۳۰ تا ۵۰ درصد زیان دیده‌اند.

او در ادامه افزود: سهامداران نباید با سهم‌های خود احساسی و هیجانی رفتار نکنند، آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار دارند، باید همه جوانب را بررسی کنند و سپس وارد شوند و اگر دانش این کار را ندارند از افراد متخصص کمک بگیرند و خودشان به طور مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

ابوترابی تاکید کرد: اما در مورد افرادی که در بازار هستند، این موضوع به شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سرمایه گذار به منابع مالی خود نیاز دارد یا خیر؟ در صورتی که افراد نیاز دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند. در کل توصیه من این است که چه در زمان فروش و چه در زمان خرید هیجانی رفتار نکنند.

تعادل بازار نزدیک است

ابوترابی درباره روند بازار گفت: بازار بزرگ شده است و دست یک گروه یا نهاد خاصی نیست همین موضوع باعث شده که روند بازار خیلی روند مشخصی نباشد و تقاضا و عرضه است که می‌توانند روند بازار را مشخص کند، بعضی‌ها این پیش بینی را می‌کنند که بعد از این ریزش‌های بازار به تعادل خواهد رسید، به طور کل روند را باید با شرایط و ویژگی‌های اقتصادی کشور و شرکت‌ها برآورد کرد و این موضوع را باید بیان کرد که اقتصاد کشور بسیار چسبندگی سیاسی دارد و این موضوع هم در روند بازار بسیار تاثیرگذار است.

سهامداران نباید رفتار هیجانی از خود نشان دهند

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه درباره بهترین استراتژی سهامداران در بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه وضعیت بازار به صورتی است که کار به استراتژی نمی‌رسد، هر تصمیمی در شرایط فعلی گرفته شود بر کلیت بازار تاثیر گذار است، اگر استراتژی فروش اتخاذ شود سبب شکل گیری صف‌های فروش می‌شود و بازار بیشتر فرو بریزد و نه تنها آن‌هایی که استراتژی فروش داشتند نمی‌توانند سهام خود را بفروشند بلکه به دلیل این صف فروش‌ها ارزش سهام شان هم کاهش می‌یابد.

او در ادامه تاکید کرد: اقتصاد و بازار سرمایه مواردی چند بعدی هستند، در این موارد باید یک مجموعه (خود سازمان بورس و نهادها) استراتژی خاص را در نظر بگیرد، در حال حاضر من نمی‌توانم این موضوع را بیان کنم که سهامداران حقیقی سهام خود را نفروشند، زیرا اگر نفروشند و رفتار هیجانی خود را نشان ندهند سبب جمع شدن صف فروش می‌شود، ولی از سمت دیگر آیا نهادهای حقوقی، سازمان بورس به قواعد بازی پایبند می‌مانند؟

میرزایی درباره روند بازار بیان کرد: روند بازار به شکل سینوسی است، تا زمانی که سایر جنبه‌های بازار اصلاح نشود وضعیت به همین شکل خواهد بود، کمینه بازار زمانی است که ناآرامی‌ها رخ می‌دهد و جو متشنج می‌شود بیشینه هم در حال حاضر مشاهده نمی‌شود و حقوقی‌ها در حال نوسان گیری از مردم هستند و همچنان با توجه به انتخابات و این موضوع که چشم اندازی از سیاست‌های دولت آینده برای موضوعاتی مانند ارز وجود ندارد این روند ادامه خواهد داشت.

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 13064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha