در قرارگاه مرغ چه گذشت؟ / ۵ تصمیم برای تنظیم بازار

​​​​​​​ بنا به خواست رئیس جمهور و مصوبات ستاد تنظیم بازار قرارگاه مرغ کشور برای ساماندهی بازار آن تشکیل شد. در اولین جلسه این ستاد تصمیماتی گرفت شد که می‌تواند بر بازار مرغ تاثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا؛ بنا به مصوبات ستاد تنظیم بازار که صبح دهم فروردین ماه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد کمیته‌ای تخصصی جهت ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ تشکیل شود. همچنین مصوب شد این کمیته با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با عضویت قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و دیگر مسئولان مربوطه تشکیل شود.

طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار، کمیته مذکور با داشتن اختیارات کامل از سوی ستاد تنظیم بازار نسبت به برنامه‌ریزی و تولید و توزیع مرغ، از طریق شرکت‌های تولیدکننده عمده مرغ و نیز با همکاری و خدمت گرفتن از ظرفیت مرغ‌داری‌های دیگر، باید اقدامات لازم را انجام دهد.

در روز دوازدهم فروردین اولین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و وزارت صمت تشکیل شد. خبرها حاکی از آن بود که در اولین جلسه در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مؤلفه‌های تولید نرخ مصوب مرغ را افزایش داد.

بر این اساس قیمت مرغ منجمد درب سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

اما اولین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور جزئیات دیگری نیز داشت و علاوه بر تعیین قیمت مصوب جدید مرغ تصمیمات دیگری نیز در آن گرفته شد.

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در گفت‌وگو با ایلنا درباره آنچه در این جلسه گذشت و جزئیات آن گفت: علاوه بر افزایش قیمت مصوب مرغ، 4 تصمیم دیگر در قرارگاه مرغ گرفته شد که می‌تواند بر بازار مرغ تاثیر گذار زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: قرارگاه مرغ در تصمیم دیگر میزان جوجه‌ریزی را به 125 میلیون قطعه افزایش داد که 15 میلیون قطعه بیش از جوجه‌ریزی معمول هر ماه است.

کمالی‌سروستانی دیگر تصمیم این ستاد را افزایش دوره پرورش مرغ از 45 روز به 50 روز عنوان کرد.

وی همچنین از افزایش سهمیه نهاده‌های دامی ذرت و کنجاله سویا دولتی با تصمیم قرارگاه مرغ خبر داد.

به گفته کمالی‌سروستانی؛ علاوه بر افزایش سهمیه نهاده‌های دامی مصوب شد تامین آن‌ها به موقع و با کمتر زمان انجام شود.

وی آخرین تصمیم ستاد را تکلیف 17 استان برای رفع ممنوعیت صادرات مرغ به استان تهران برشمرد و افزود: بر این اساس 17 استان ملکف شدند ضمن رفع ممنوعیت خروج مرغ، نیاز پایتخت را تامین کنند.

کمالی‌سروستانی پیش‌بینی کرد: در صورت اجرای درست تصمیمات و رفع مشکلات توزیع به زودی شرایط بازار مرغ متعادل شود

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 13035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha