نگاه و برخورد مدیران با تولید کنندگان بسیار منفی است/برای صادرات کمبود کانتینر یخچالی داریم اما هیچ مسوولی گوش شنوایی برای حل این موضوع ندارد!

 سید رضا نورانی گفت : بخش پشتیبانی ها موضوع مهمی در عملیاتی کردن شعار سال است. قطعا وقتی تولید افزایش بیابد، صادرات غیر نفتی نیز افزایش می یابد، لذا حتما باید از تولید به صورت جدی پشتیبانی صورت بگیرد. مثلا نقاط ضعف ما در بخش تولید، اعم از حمل و نقل زمینی و دریایی باید برطرف شود، مگر می شود از سال ۷۴ این نکته دائما متذکر شده باشد که کمبود کانتینر دریایی داریم اما هیچ مسوولی گوش شنوایی تا به امروز برای رفع این موضوع نداشته باشد؟

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امسال سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامگذاری شد،نامی برگرفته از یک موضوع مهم و حیاتی برای رشد و توسعه اقتصاد ایران در همه بخش ها که یکی از مهم ترین آنها بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی است، لذا پشتیبانی و حمایت های لازم از این بخش بسیار حائز اهمیت است. سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد به چند نکته مهم پیرامون تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و امنیت مواد غذایی اشاره کرده است. 


 سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت: وقتی مقام معظم رهبری در سال های گذشته درباره رونق و جهش تولید صحبت کردند، همچنین امسال نیز موضوع شعار سال را  بر محور تولید قرار دادند، حتماً ناظر بر این موضوع است که هنگامی که همه دنیا ما را تحریم کرده و به واسطه فشارهای آمریکا، ایران را  در تنگنای اقتصادی قرار داده اند، ایشان به این موضوع تاکید دارند که تنها راه برون رفت ایران از مشکلات اقتصادی، توجه به تولید و رونق تولید است تا با این ابزار در برابر تحریم‌ها بایستیم. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد : به هر حال یکی از  نگرانی های اقتصادی کشور، دغدغه‌ تامین مواد غذایی و امنیت غذایی مردم است، لذا برای اینکه دست خود را برای تامین مواد غذایی پیش هیچ بیگانه ای دراز نکنیم، با توجه به این که  یک قطب بزرگ صنعت و تولید، بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی است لذا مساله رونق تولید در بخش کشاورزی مختلف حائز اهمیت است. 

نورانی دراین باره بیان داشت: به هر حال مقام معظم رهبری امسال نیز بحث تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را به عنوان شعار و نقشه راه سال جاری مطرح کردند، چرا که ایشان به خوبی می‌دانند کشور ما از پتانسیل‌های بسیار بالایی در تولید محصولات کشاورزی و سایر بخش های صنعتی برخوردار است. خوشبختانه ما از ١٣ اقلیم دنیا، ۱۱ اقلیم را داریم که وضعیت ایران را در بخش تولید محصولات کشاورزی به شدت مطلوب کرده است،ضمن اینکه می تواند بخش اعظمی از مصرف ما را مرتفع کند و  و بخشی از محصولات تولیدی کشاورزی کشور صادر شود و ارز آوری این بخش شاید، بخشی از  کمبودهای صنایع دیگر و تحریمی ما را در بخش‌های دیگر رفع کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: با تولید انبوه می توانیم ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشیم، یقینا این موضوع با برنامه‌ریزی مطلوب محقق می شود. برای رسیدن به این جایگاه باید به روند توسعه‌ تولید کشورهای موفقی چون  چین و سایر کشورهای رو به جلو در این صنعت دقت کنیم، کشورهایی که در رتبه اول اقتصادی و صادرات هستند به این دلیل موفق شده اند که رمز موفقیت اقتصادی آنها، صادرات غیر نفتی است. 
نورانی در ادامه گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی موانع بسیار زیادی وجود دارد که کار را برای تولید کنندگان سخت می کند، یکی از این موانع صدور مجوز است. اگر قرار است تولیدکننده، تولید خود را انبوه کند، تسهیل مجوز دهی موضوع بسیار مهمی است، ضمن اینکه موانع تولید به سرعت باید برداشته شود چرا که در حال حاضر موانع بسیار بزرگی در مسیر  سرمایه‌گذار وجود دارد که میل به سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف بخصوص صنعت کشاورزی را کاهش می‌دهد . 
سید رضا نورانی در این زمینه خاطر نشان کرد : موانع پیش روی تولید در کشورهای دنیا، بخصوص در کشورهای توسعه یافته، ۴۸ ساعته برطرف می شود و مجوزها به تولید کننده داده می شود، اما در ایران وزیر و معاون وزیر دستور می‌دهند اما مدیران رتبه‌های پایین این مسائل را جدی نمی‌ گیرند و خود رای و خود محورانه عمل می کنند به گونه ای که سرمایه گذار و تولید کننده از خیر تولید می‌گذرد. 
وی با انتقاد به رویه مسوولین در عدم حمایت از تولید گفت : به هر حال نوع نگاه و برخورد مدیران با تولید کنندگان بسیار منفی است، موضوعی که باعث دل کندن از سرمایه گذاری در فعالیت های مولد و  از خیر تولید گذشتن می شود ، لذا اگر قرار است خودکفا باشیم حتماً باید فعالیت های تولیدی را به صورت منظم از صفر شروع کنیم و مشکلات پیش روی تولید را یکی پس از دیگری از پیش رو برداریم. 
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت : در بخش بانکی نیز تولید کننده نباید عمر خود را برای اخذ وام بگذارد، در حالی که دنیا دنبال تولید کننده می دود تا برای تولید. به او ، وام دهد، در ایران اخذ تسهیلات دغدغه بزرگ و امر نگران کننده ای است، لذا اگر همه ی این موارد به عنوان موانع تولید در همه بخش های اقتصادی و صنعت کشاورزی برطرف شود چون چالش های زیادی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده، می توان امیدوار بود مسوولین با تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری، با رفع موانع و پشتیبانی های لازم از تولید اقتصاد کشور را هر چه زودتر و سریع تر به سمت تولید سوق دهند، بنابراین کسانی که در نهادهای تصمیم‌گیر در بخش اعطای مجوز هستند و تمامی مسئولین کشور باید از تولید حمایت کنند که ساده ترین آنها اعطا و صدور مجوز است که باید به صورت اینترنتی و الکترونیکی انجام شود تا علاوه بر سرعت عمل در مقطعی که مشکل کرونا وجود دارد نیازی به رجوع تولید کنندگان به نهادها و ارگان‌های دولتی برای اخذ مجوز نباشد. 

سید رضا نورانی درباره پشتیبانی های لازم از صنعت کشاورزی گفت : بخش پشتیبانی ها موضوع مهمی در عملیاتی کردن شعار سال است. قطعا وقتی تولید افزایش بیابد، صادرات غیر نفتی نیز افزایش می یابد، لذا حتما باید از تولید به صورت جدی پشتیبانی صورت بگیرد. مثلا نقاط ضعف ما در بخش تولید، اعم از حمل و نقل زمینی و دریایی باید برطرف شود، مگر می شود از سال ۷۴ این نکته دائما متذکر شده باشد که کمبود کانتینر دریایی داریم اما هیچ مسوولی گوش شنوایی تا به امروز برای رفع این موضوع نداشته باشد؟ .
 مسلما تولید کننده در وهله اول بودجه و وامی از دولت نمی‌خواهد، بخش خصوصی از مشکلات‌ و چالش های مجوز دهی گلایه دارند اما متاسفانه کسانی که در وزارت صمت نشسته اند، در دقیقه نود مانع کارها می شوند، به هر حال حمایت و پشتیبانی از تولید، مهمترین خواسته تولید کنندگان در همه بخش ها بخصوص بخش کشاورزی است.

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 13031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha