سرنوشت بازار سرمایه در دستان رئیس جمهور بعدی

کارشناس سرمایه در توضیحات خود درباره شرایط سال ۱۴۰۰ بورس مطرح کرد: شرایط بورس به سیاست خارجی کشور و دولت بعد بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بورس در سال گذشته کام بسیاری از سهامداران خود از جمله کسانی که تازه پا به عرصه سرمایه‌گذاری در این بازار را گذاشته بودند، تلخ کرد، اما کارشناسان عقیده دارند که استفاده از تجربه سال ۱۳۹۹ باعث خواهد شد تا سرمایه‌گذاران در بازار سهام بهتر تصمیم‌گیری کنند و امسال، یک سال باثبات و منطقی‌تری را در این بازار پرحاشیه مشاهده کنیم. با این حال، اتفاقات سال گذشته به گونه‌ای رقم خورد که بسیاری از مردم به دلیل تصمیم‌های دولت نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند و حتی پرچم آن را هم از جلوی درب تالار شیشه‌ای پایین کشیدند، ولی برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که عمق بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و همین مسئله می‌تواند کمک کند تا بازار شاهد رشد خوبی در سال جدید باشد.

به هر حال، نباید شرایط بنیادی بازار را هم نادیده گرفت چراکه در ۶ ماهه دوم سال گذشته، بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه دچار اصلاح قیمت شدند و به سطح ارزنده‌ای رسیدند. با وجود گزارش سودآوری شرکت‌ها در سال گذشته که همگی مثبت بودند، بسیاری از این سهم‌ها افت قیمت را تجربه کردند که همین مسئله می‌تواند بهترین بهانه باشد تا سهام این شرکت‌ها در سال جاری بیشتر مورد تقاضا قرار بگیرند و افزایش قیمت خوبی را تجربه کنند و علاوه بر این، قیمت پایین این سهم‌ها برای سهامداران نیز بسیار جذاب است.

البته قوانینی از جمله تعیین دامنه نوسان نامتقارن هم در بازار بی تأثیر نبودند و نقدینگی بازار را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دادند؛ هرچند، برخی از کارشناسان این راه را بهترین روش برای ضرر و زیان زیاد سرمایه‌گذاران در بازار می‌دانستند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تغییر و تحولات بورس و بازارهای دیگر در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ یک سال مهم برای بازار سرمایه بود چراکه در این سال برای اولین بار شاهد سیاست‌های مناسب حمایت از تولید و مهار بازارهای موازی بود و وقتی نرخ بهره کاهش یافت و مقام معظم رهبری مجوز آزادسازی سهام عدالت را صادر کردند، پول‌های زیادی به سمت بازار سرمایه سرازیر شد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این، کارهای بزرگی در چند ماه نخست سال در بازار سرمایه انجام شد زیرا تقریباً ۱۰ میلیون نفر به صورت مستقیم به بورس اضافه شدند و ۴۶ میلیون نفر هم در قالب سهام عدالت به بازار اضافه شدند و از این نظر، بازار یک جهش تاریخی نسبت به سال‌های قبل در خود احساس کرد، اما بعد از این جهش، در ۵ ماهه دوم سال با سیاست‌های اشتباهی که در نرخ بهره اعمال شد و فشار در فروش اوراق بهادار بازار سرمایه دچار یک رکود شد که عملاً اقشار آسیب‌پذیر به خصوص در حوزه سهام عدالت ضرر زیادی کردند و سهام عدالت نصف شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ۵ ماه انتهایی سال ۹۹ روزهای خوبی برای بورس نبود، مطرح کرد: با وجود این روزهای سخت و طاقت‌فرسا در بازار سرمایه، این بازار در سال گذشته عمق بیشتری پیدا کرد که در سال‌های آینده همراه بازار خواهد بود.

دارابی در رابطه با صنایعی که بیشترین بازدهی را در سال گذشته داشتند، توضیح داد: بخش عمده‌ای که در سال ۹۹ مورد توجه قرار گرفته به صنایعی بازمی‌گشتند که مزایای اقتصادی خوبی داشتند و در میان آن‌ها می‌توان به صنایع پتروشیمی، معدن، فلزات اشاره کرد که قیمت خوبی در بازارهای جهانی را هم تجربه کردند و با توجه به وضعیت بازار ارز، این گروه‌ها مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

وی درباره روند معاملات در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال‌هایی که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، وضعیت سخت خواهد بود و به این ترتیب، باید منتظر باشیم چه کسی و با چه اندیشه‌ای در ریاست جمهوری حاضر خواهد شد چون بخش عمده تحولات به طرز تفکر افراد در قدرت بازمی‌گردد و در این شرایط، ما باید منتظر باشیم تا سیاست‌های در نظر گرفته شده توسط این فرد مشخص شود.

این کارشناس بازار سرمایه ریاست جمهوری را عامل اصلی قیمت‌گذاری محصولات در سال ۱۴۰۰ دانست و اشاره کرد: بعید می‌دانم که اقتصاد ما قبل از این انتخابات یک گشایش را تجربه کند و به همین خاطر، وضعیت ما به دولت بعدی و سیاست آن بازمی‌گردد و امیدواریم که هرچه زودتر تکلیف این قضیه مشخص شود، اما بخش عمده وضعیت اقتصادی هم که به سیاست خارجی ما با کشور آمریکا مربوط است که بعید است تا زمان مشخص شدن دولت بعدی اتفاقی در این زمینه بیفتد.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: احتمالا بازار سرمایه در ایام عید مثبت خواهد بود چراکه به طور عمومی، ۱۵ روز نخست سال به دلیل کمبود حضور فروشندگان در بازار و همچنین نبود محدودیت‌های سال قبل، شرایط مطلوب خواهد بود.

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 13022

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha