مردم باید از مسوولین رشد تولید را مطالبه کنند/زمانی می توان به توسعه تولید امیدوار بود که حس مطالبه گری کارآفرینان از دولت افزایش یابد

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری درباره تحقق شعار سال گفت: تغییر شرایط بازار کار و اقتصاد کشور و به عبارت دیگر، بهبود فضای کسب و کار مستلزم مقدمات و زمینه‌هایی است که شناخت صحیح آنها منجر به تحقق رونق اقتصادی و بهبود فضای کار در کشورمی شود. بی تردید رشد و رونق تولید وابسته به شناخت راهکارها، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیداتی است که در حوزه روابط کار و بازارکار کشور وجود دارد. امسال که شعار سال پشتیبانی و مانع زدایی از سر راه تولید است، قطعا باید به تامین زیر ساخت ها و عوامل تاثیر گذار در افت یا رشد تولید بیش از پیش توجه شود. 

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پشتیبانی از تولید و مانع زدایی دو مولفه بسیار مهم در شعار سال ودر کنار مقوله حائز اهمیتی در اقتصاد به نام تولید می باشد. پشتیبانی هایی که اگر به منصه ظهور برسد و موانعی که از پیش پای تولید کننده و سرمایه گذار وفعال اقتصادی در بخش واقعی اقتصاد برداشته شود قطعا در سال ۱۴۰۰ به عنوان مقدمه رشد و رونق تولید شاهد جان گرفتن تولید و تعمیم آن به سال های بعد خواهد بود. اما مشکلات پیش روی تولید چیست و سال ۱۴۰۰ چه مسائلی برای بهبود فضای کسب و کار باید مورد نظر دولت و مجریان امر باشد با حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در میان گذاشته شده که در ادامه می خوانیم.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری درباره تحقق شعار سال گفت: تغییر شرایط بازار کار و اقتصاد کشور و به عبارت دیگر، بهبود فضای کسب و کار مستلزم مقدمات و زمینه‌هایی است که شناخت صحیح آنها منجر به تحقق رونق اقتصادی و بهبود فضای کار در کشورمی شود. بی تردید رشد و رونق تولید وابسته به شناخت راهکارها، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیداتی است که در حوزه روابط کار و بازارکار کشور وجود دارد. امسال که شعار سال پشتیبانی و مانع زدایی از سر راه تولید است، قطعا باید به تامین زیر ساخت ها و عوامل تاثیر گذار در افت یا رشد تولید بیش از پیش توجه شود. 

 وی با بیان اینکه مشکلات تولید به خوبی شناخته شده است خاطر نشان کرد: مساله مهم این است که مشکلات تولید کنندگان و فعالان بازار در طی سال ها و دهه های گذشته به خوبی شناسایی و احصاء شده است، لذا با توجه به اینکه مشکلات تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه گذاران به خوبی مشخص است برای از بین  بردن موانع موجود نیازمند تلاش همگانی و دوری از هر گونه بخل و غرض ورزی یا کم کاری و یک سو نگری هستیم. 
وی دراین باره تصریح نمود: رایزنی دولت با تولید کنندگان و تشکیل کمیسیون مشکلات تولیدکنندگان، کارگاه‌ها و بنگاه می تواند یکی از اقدامات کمک کننده به حل مشکلات پیش روی تولید در کشور باشد. به هر حال مسائل عمده ای در مسیر فعالیت های تولیدی وجود دارد که کم و بیش مشکلات کوچک و بزرگی را برای تولید کننده می آفریند. یکی از مهمترین این مسائل سرمایه گذاری در تولید در زمان بی ثباتی اقتصادی و تورم بالاست. چالش های اقتصادی و بی ثباتی اقتصاد ما مانع بزرگی در مسیر فعالیت های بازار کار و تولید است که با برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت باید رفع شود.
کارشناس بازار کار و کارگری درخصوص موانع موجود پیش روی تولید توضیح داد: از سوی دیگر یکی از مهمترین موضوعات برای رونق تولید رفع چالش ها و موانع پیش روی صادرات است. تولید کنندگان امروز با موانع بسیاری در مسیر صادرات،خدمات و صدور کالاها به کشورهای دیگر رو به رو هستند، این مساله برای تولیدکنندگان بنگاه های متوسط بیشتر از تولید کنندگان بنگاه های بزرگ دیده می شود. 
حاج اسماعیلی گفت: واردات کالاهایی که امکان ساخت آن  در داخل وجود دارد نیز از مهمترین دغدغه های تولید کنندگان به شمار می رود. متاسفانه مسوولین در سالهای گذشته به این دغدغه و چالش مهم توجه نکردند و بخشی از بازار کار و رونق اقتصادی را به دلیل واردات کالاهای غیر ضروری تحت الشعاع قرار دادند. 
 وی بیان داشت: خوشبختانه تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزها در طی سالهای اخیر در همین راستا صورت گرفته است، اما  متاسفانه با تصویب قوانین و تاکیدات مقام معظم رهبری بر رفع موانع پیش روی تولید، هنوز انتظارات در حوزه اقتصادی و بازار کار برآورده نشده، لذا همچنان با   با موانع و مشکلات زیادی برای فعالیت کارآفرینان و تولیدکنندگان در کشور روبرو هستیم. امیدواریم با توجه به شعار سال جاری، مسوولین زمینه های لازم را برای تحقق شعار سال با همت مضاعف ایجاد کنند، ضمن اینکه اگر تولید کنندگان و کارآفرینان برای تولید بهتر و رفع موانع و قوانین دست و پاگیر از دولت مطالبه گری کنند و مدیران مجبور به پاسخگویی باشند قطعا این تعهد و آگاهی به انجام وظایف و تکالیف دولتی ها، منجر به توسعه تولید و رونق وجهش تولید می شود.
کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه مردم باید از مسوولین رشد تولید را مطالبه کنند گفت: قطعا مردم و تولید کنندگان در سال ۱۴۰۰ از مدیران و مسئولین کشورمطالبه مهمی دارند به نام و عنوان حمایت از تولید کنندگان و فعالین اقتصادی، تا در راستای این حمایت علاوه بر اینکه کارخانه ها و بنگاه های دیگر تولیدی به متوقف شدگان قبلی از کار و تولید نپیوندند بلکه،بخش زیادی از بنگاه‌ها و کارگاهها و کارخانه های کشور به چرخه تولید بازگردند، البته برخی اقدامات وزارت صمت، قوه قضاییه و اتاق بازرگانی برای ایجاد تثبیت در فعالیت کارگاه ها در سال ۹۹ مطلوب بود که از جمله اقدامات خوبی به شمار می رود که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ به صورت جدی تر باید دنبال شود تا با سیاست گذاری ها وحمایت های درست مانع کاهش فعالیت و خاموش شدن چرخه تولید کشورباشیم.
وی دراین باره تصریح نمود: قطعا زمانی می توان به توسعه تولید امیدوار بود که کارآفرینان، سرمایه گذاران و تولید کنندگان با انگیزه باشند و حس مطالبه گری آنها از دولت افزایش بیابد. بنده برموضوع مطالبه گری در سال ۱۴۰۰ با توجه به تاکید شعار سال مبنی بر پشتیبانی و مانع زدایی بسیار تاکید می کنم چرا که پشتیبانی و مانع زدایی از تولید در شعار امسال نقطه قوتی برای امید دهی بیشتر به کارآفرینان و تولید کنندگان است که با حمایتها و پشتیبانی های لازم بسیاری از مشکلات آنها از جمله تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها به صورت جدی پیگیری و حل  می شود.  سیاست‌های ارزی ر راستای کاهش تورم و حمایت از تولید نیز بهبود می یابد، لذا تولید کنندگان در سال ۱۴۰۰ منتظر حمایت های مختلف از سوی وزارت صمت، اتاق های بازرگانی و قوه قضاییه برای نظارت بر هر گونه جرم و بی توجهی به شعار سال در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ هستند تا در سال جاری بخصوص در نیمه دوم سال شاهد شرایط بهتری در تولید کشور باشیم.
 

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 12949

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha