علت کندی هسته معاملات در روزهای مثبت بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: کندی هسته معاملات در روزهای منفی بازار کمتر از روزهای مثبت است زیرا وقتی بازار مثبت است معاملات بیشتری صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقصاد به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با قطعی هسته معاملات بیان کرد: معمولا روزهایی که حجم معاملات زیاد است، قطعی معاملات را داریم زیرا هسته معاملات قدیمی شده است، در این دو یا سه سال اخیر اقدامات خوبی در راستای تقویت هسته معاملات انجام شده است، ولی کماکان در روزهایی که عرضه اولیه داشته باشیم یا حجم معاملات زیاد باشد قطعی هسته معاملات اتفاق می‌افتد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که هسته معاملات برای چند معامله ظرفیت دارد؟ اظهار کرد: در بازار یک عنوان به اسم حجم معاملات داریم که اگر این عنوان را در سال‌های گذشته بررسی کنیم، در بیشترین حالت ممکن به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسید و در روزهای معمولی زیر هزار میلیارد بوده است، در دو سال اخیر مردم با تبلیغات دولت به سمت بازار آمدند و به خاطر همین امر حجم معاملات بسیار بالا رفته تا جایی که حجم معاملات در تابستان سال گذشته تا ۳۰۰۰۰ میلیارد هم رسیده، این موضوع باعث کندی هسته معاملات شده است.

آسایش در پاسخ به این سوال که این قطعی هسته معاملات امری عمدی است؟، اظهار کرد: سرمایه داران خرد سازمان بورس را متهم می‌کنند که به صورت عمد معاملات را کند می کند، اما به نظر من همچنین چیزی درست نیست و قطعی به صورت عمدی صورت نمی‌گیرد، زمان‌هایی که بازارمثبت می شود، معمولا حجم معاملات بیشتر است و در روزهای منفی شاهد این ماجرا هستیم که معامله کمتری صورت می‌گیرد، اما در روزهای مثبت معمولا افراد هیجانی‌تر رفتار می‌کنند و معاملات بیشتری را رقم می‌زنند برای همین سهامداران خرد فکر می‌کنند این ماجرا به عمد و از سوی سازمان است که این قضیه واقعیت ندارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:در تابستان سال گذشته به علت اینکه حجم معاملات زیاد بود، زمان معامله بعضی شرکت‌ها را عوض کردند، برای مثال زمان معامله شرکت‌های ایران خوردو، سایپا، شستا و ... را عوض کردند و به بعد از ظهرانتقال دادند.

آسایش درپاسخ به این سوال که کشور در حال حاضر تحریم است و نمی‌تواند برنامه هسته معاملات خود را به روز کند برای این امر سازمان چه تدابیری باید بسنجد؟، گفت: در چند ماه گذشته از سازمان بورس خبرهایی بیرون آمده است که تعدادی از نخبگان ایرانی در حال کار روی برنامه نرم افزاری جدید هستند و قصد به روز کردن این سیستم را دارند.

وی در پایان تشریح کرد: باید هسته معاملات به روز شود زیرا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم، زمانی که سهامداران سهام عدالت بتوانند سهام خود را معامله کنند، حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند، چون ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت وجود دارد که خود این امر باعث کندی هسته معاملات می‌شود.

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 12940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha