حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه؟

اواخر سال گذشته زمزمه های افزایش یا حذف دامنه نوسان مطرح شده است. حذف دامنه نوسان و حجم مبنا قطعا مزایا و معایبی برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  مجید عبدالحمیدی، کارشناس ارشد بازارسرمایه در خصوص حذف دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس بیان کرد: به طور کلی رفع محدودیت ها همیشه اتفاق مثبتی است و باعث حرکت رو به جلو خواهد شد.

وی افزود: رفع محدودیت های قانونی مزیت های زیادی دارد که مهمترین آن افزایش سطح تحلیل پذیری و دانش مالی در بازار سرمایه خواهد بود. با افزایش عمق بازار، معامله گران حرفه ای و بازیگران بیشتری وارد بازار می شوند و بازار سرمایه حرفه ای تر رفتار می کند. چنین تغییراتی هرچند ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش نوسان در بازار شود، اما به مرور زمان سرمایه گذران شرایط جدید را می پذیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حالی که در بسیاری از بورس های مهم دنیا حجم معاملات کلید و متغیر اصلی محسوب می شود، اما همواره در بورس تهران شاخص به عنوان متغیر اصلی شناخته شده است. در طول تاریخ بازار سرمایه ایران، متغیری مهمتر و حساسیت زا تر از شاخص وجود نداشته و محدودیت هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا محصول این حساسیت بوده است.

عبدالحمیدی مزیت اصلی حذف دامنه نوسان را حذف صف های خرید و فروش بیان کرد وادامه داد: با بازتر شدن دامنه نوسان، قیمت ها شفاف می شوند و شاهد تعادل سریع تر سهام خواهیم بود. چنانچه محدودیتی برای دامنه نوسان وجود نداشته باشد، قیمت سهام تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، بالا می رود و دیگر شاهد تشکیل صف روی مرز دامنه نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این سئوال که "چرا حجم مبنا در بورس ما وجود دارد" گفت: کوچکی بازار سرمایه باعث می شد دستکاری قیمت ها از سوی برخی فعالان بازار سرمایه آسان تر شود، بنابراین برای جلوگیری از قیمت سازی محدودیت حجم مبنا اعمال شد. دامنه نوسان قیمت، سال‌هاست که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای کاهش تلاطمات قیمت سهام در بورس تهران استفاده می‌شود. دامنه نوسان‌ قیمت از سال ۱۳۷۸ به‌منظور کنترل نوسانات شدید بازار اعمال شد و در طی سال‌های بعد از آن، در مقاطع مختلف با شدت و ضعف متفاوتی همراه بوده است.

عبدالحمیدی در پایان تاکید کرد: حذف دامنه نوسان باید به مرور انجام شود، نه یک باره. اگر این کار به تدریج انجام شده و زیر ساخت‌های آن نیز فراهم شود، بازار می‌تواند از ثبات خوبی در بلند مدت برخوردار شود، اما متاسفانه هیچ قدمی در این راستا به جز صحبت درباره آن برداشته نشده است. در حال حاضر باید تمهیداتی اندیشیده شود، تا آینده بازار سهام با مخاطره روبرو نشود، زیرا که برخی اقدامات، آثار بلندمدتی به همراه دارد که شاید در کوتاه مدت این اثرات پدیدار نشود.

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 12935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha