حسینی هاشمی :چند دهه است ریشه تورم در اقتصاد ایران جا خشک کرده و این ریشه روز به روز تنومند تر می شود/تورم ۱۴۰۰ کمتر از تورم ۱۳۹۹ نخواهد بود

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با رادار اقتصاد گفت: امسال هم تورم بالایی در اقتصاد خواهیم داشت. به نظر می رسد تورم امسال هم بین ۳۸ تا ۴۰ درصد باشد به شرط اینکه در عرصه بین الملل و تنش های سیاسی اتفاق خاصی رخ ندهد. با این شاخص‌ها و مشخصاتی که اقتصاد ما در حال حاضر دارد می توان پیش بینی کرد که تورم ۱۴۰۰ کمتر از تورم ۱۳۹۹ نخواهد بود .

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نرخ تورم سالیانه کشور دراسفند  ۳۶.۸ درصد اعلام شد در حالی که بیشتر کشورهای دنیا نرخ های تورم تک رقمی و زیر ۵ درصد را تجربه می کنند، مردم ما از فشار تورم در سخت ترین شرایط موجود اقتصادی به سر می برند، شرایطی که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود و سیاست های کنترل تورم به درستی به کار گرفته نشود وضعیت پیش روی اقتصاد بسیار سخت و شکننده خواهد بود.اما چرا علی رغم اینکه نرخ تورم در همه ی دنیا به جز انگشت شماری کشور کنترل شده است درایران این اتفاق به رویایی برای مردم تبدیل شده،نقش دولت و سیاست گذاری ها، تحریم و سایر عوامل دراین موضوع چه میزان است را با سید بهاالدین حسینی هاشمی مدیر عامل اسبق بانک صادرات و کارشناس مسائل بانکی مطرح کردیم که در ادامه می خوانید.

سید بهاالدین حسینی هاشمی مدیر عامل اسبق بانک صادرات و کارشناس مسائل بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص افزایش نرخ تورم سالیانه براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز  آمار دلایل اصلی افزایش تورم را اینگونه ذکر کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش تورم در ایران پولی بودن  تورم است ، به این معنا که با افزایش نقدینگی و عدم فراهم سازی زمینه های لازم برای هدایت نقدینگی به عرصه تولید و فعالیت های مولد، تورم مزمنی در اقتصاد شکل می گیرد که عامل اصلی آن افزایش نقدینگی است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: هر چند که نمی توان نقش سیاست های اقتصادی دولت از جمله پولی و ارزی را در افزایش نقدینگی و تورم نادیده گرفت اما نرخ تورم در کنار افزایش نقدینگی بعضا به دلیل انتظارات تورمی، تاثیراتی که عوامل و مسائل داخلی و خارجی در نرخ ارز و مسائل اقتصادی می گذارند افزایش می یابد یا حتی تشدید می شود.

کارشناس مسائل بانکی دراین باره توضیح داد: به هر حال نمی توان این موضوع را منکر شد که چند دهه است ریشه تورم در اقتصاد ما جا خشک کرده و این ریشه روز به روز تنومند تر می شود و متاسفانه از راهکارهای کنترل تورم که در سطح بین المللی کار شده و اتفاقا جواب هم گرفته، برای کاهش نرخ تورم کمتر استفاده شده است.

حسینی هاشمی دراین باره تصریح کرد: یکی از دلایل ریشه ای شدن تورم در ساختار اقتصادی کشور که پیشتر هم به آن اشاره کردم افزایش نقدینگی است، نقدینگی که در سال های اخیر به دلایل مختلف افزایش یافته اما در سال ۹۹ به واسطه تشدید تحریم ها و شیوع ویروس کرونا و کاهش فروش نفت و اینکه دولت به راحتی قادر به تامین منابع بودجه ای خود نبود و کسری بودجه خود بار تورمی به اقتصاد تحمیل می کند راه برای تشدید تورم و افزایش نقدینگی به واسطه فعالیت های سوداگرانه بازتر شد.

کارشناس مسائل بانکی دلیل تورم ۳۶.۸ درصدی پایان سال ۹۹ را اینگونه اعلام کرد: در کنار عوامل یاد شده که بر تشدید اقتصاد تاثیر می گذارند کسری بودجه دولت واستقراض دولت از بانک مرکزی برای تامین منابع مالی خود موضوع مهمی در افزایش نرخ تورم است. بنابراین دولت در افزایش تشدید تورم به واسطه برنامه ها و راهکارهایی که برای تامین بودجه خود دارد، بسیار موثر است.

حسینی هاشمی درخصوص تفاوت نرخ آمار اعلام شده با نرخ تورم احساسی در جامعه گفت: منظور از نرخ تورم احساسی، پولی است که در سر جمع خرید همه ی مایحتاج خانوار از جیب شما می رود، بنابراین علی رغم اینکه مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم را ۳۶.۸ درصد اعلام کرده اند اما تورمی که مردم احساس می کنند به مراتب سنگین تر از نرخ تورم اعلامی است. نرخ تورمی که توسط مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام می شود بیشتر براساس محاسبات شاخص و سبد کالایی است که اتفاقا میانگین نرخ تورم در چنین محاسبه ای پایین می آید، اما آنچه مردم در ارتباط با زندگی روزمره احساس می‌کنند، افزایش قیمت اقلام مختلف اعم از خوراکی‌ها ،آشامیدنی‌ها، هزینه‌های سفر، پوشاک و سایر هزینه‌ها تورمی شدید در همه آنها ایجاد شده که مردم به خوبی احساس می کنند نرخ تورمی که با آن دست به گریبان هستند به مراتب بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار است.

مدیر عامل اسبق بانک صادرات در ادامه دلایل افزایش و تشدید نرخ تورم را در اقتصاد ایران اینگونه توضیح داد و گفت:  وقتی پایه پولی بدون رشد تولید ناخالص داخلی و رشد تولید بالا برود قطعا تورم ایجاد می شود. کنترل نرخ تورم و کاهش دادن آن در همه جای دنیا وابسته به اتخاذ سیاستهای درست و راهبردی برای اقتصاد است، سیاست هایی که نقدینگی را به سمت تولید ببرد و از افزایش دلالی در بازارهای مختلف جلوگیری کند، در حالی که درایران اتفاقا سیاست‌های اقتصادی و تنش های بین المللی منجر به افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم در اقتصاد می شوند. وقتی نفت تحریم است و بخش زیادی از کالاهای صادراتی ما نیز تحریم است این مسائل دست به دست هم می دهد تا منابع مالی به حداقل برسد در حالی که تقاضا و مصارف زیاد است لذا اقتصاد از حالت تعادل خارج می شود.

حسینی هاشمی در پاسخ  به این سوال که با توجه به کسری بودجه امسال چه پیش بینی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ دارید گفت: به هر حال امسال هم تورم بالایی در اقتصاد خواهیم داشت. به نظر می رسد تورم امسال هم بین ۳۸ تا ۴۰ درصد باشد به شرط اینکه در عرصه بین الملل و تنش های سیاسی اتفاق خاصی رخ ندهد. با این شاخص‌ها و مشخصاتی که اقتصاد ما در حال حاضر دارد می توان پیش بینی کرد که تورم ۱۴۰۰ کمتر از تورم ۱۳۹۹ نخواهد بود .

حسینی هاشمی در آخر خاطر نشان کرد: می توان جلوی رشد تورم راگرفت اگر مسوولین به جد به دنبال بستر سازی برای تحقق شعار سال باشند و طرح های تولیدی عملیاتی شود.اگر از تولیدات با مزیت به خوبی پشتیبانی و از آنها مانع زدایی شود می توان شاهد کاهش نرخ تورم بود. قطعا اگر تولید رونق بیابد به تدریج نرخ تورم کاهش می یابد، البته نقش تحریم ها را در افزایش نرخ تورم هم نباید دست کم گرفت، لذا رفع تحریم ها نیز گام بلندی در این راستاست. به هر حال وقتی تولید افزایش بیابد با عرضه کالا و خدمات بیشتر به صورت طبیعی قیمت ها کاهش می یابد و درعمل شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود،از این نظر انتظار می رود مسوولین توجه بیشتری به کلید واژه " تولید" که هر ساله از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار می گیرد توجه کنند، چرا که " تولد" رمز عبور اقتصاد ما از چالش های مختلف است لذا برای کاهش چالش های اقتصادی باید شعارهای مبتنی بر رشد تولید به درستی اجرا و به مرحله عمل برسد تا اقتصاد کشور از مشکلات پیرامون خود عبور کند.

۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 12897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha