چشم انداز صنعت دارویی در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج برای داروها حذف شود این عامل می‌تواند باعث افزایش سود شرکت‌ها شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی تودوئی کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با سهام صنعت دارویی در یک سال گذشته، اظهار کرد: ارزش صنعت دارو در سال ۹۸ در کشور ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که  این عدد در پایان سال ۹۹ به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید، صنعت دارو حدود ۹٪ GDP کشور را تشکیل می‌دهد؛ که این نسبت در جهان ۱۰٪ GDP است.

او افزود: به طور کلی ۱۲۰ شرکت دارویی و ۷۰ شرکت پخش دارو و ۲۰۰ شرکت وارد کننده دارو در کشور به فعالیت مشغول هستند که از این تعداد ۴۶ عدد در بورس و فرابورس حضور دارند.

 این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص این صنعت در سال ۹۹ حدود ۵۰٪ افزایش پیدا کرده است ناگفته نماد که این مقدار رشد نسبت به سال گذشته روندی کاهشی بوده است.

تودوئی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند سود آوری شرکت‌ها در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که سودآوری این صنعت در ۶ ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه حدود ۶۰٪بوده است  که  علت افزایش آن را می توان  نرخ محصولات شرکت‌ها به سبب افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش نرخ ارز دانست.

او تصریح کرد:  درسال ۹۹ به دلیل افزایش نرخ ارز و متناسب با آن بهای تمام شده محصولات شرکت‌ها برای حفظ حاشیه سود، شرکت ها افزایش نرخ گرفتند که این امر باعث افزایش روند سودآوری آن‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه  گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ قرار است ارز ۴۲۰۰  به تدریج قرار است برای داروها حذف شود این عامل می‌تواند باعث افزایش سود شرکت‌ها شود همچنین این افزایش سود برای شرکت‌های که تولیدات آن‌ها انحصاری است بیشتر و این یک مزیت رقابتی برای این شرکت‌ها  به حساب می آید.

تودوئی در پایان گفت: سرمایه گذاری در این صنعت نیز همانند سایر صنایع با ریسک‌های مواجه است که از جمله  مواردی که می توان به آن اشاره کرد،   ریسک بازیافت مطالبات ریسک نرخ بهره  ریسک قیمت گذاری دستوری و همچنین تحریم‌های اقتصادی  است که سبب مشکل در جهت نقل و انتقال‌ ارز شده است.

۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 12885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha