رکورد خرید اینترنتی در کشور شکسته شد/ایران چهاردهمین کشور جهان در خریدهای اینترنتی!

با شیوع ویروس کرونا، کسب وکار اینترنتی در سال ۹۹ گسترش پیدا کرد که در این گزارش وضعیت این نوع کسب وکار در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.طبق آماری که توسط بانک مرکزی و پرداخت‌های شاپرک منتشر شده، خریدهای اینترنتی در بهترین حالت ممکن ۲ درصد از حجم کل معاملات را در کشور پوشش می‌دهد و ایران در این نوع از آمار چهاردهمین کشور در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک بستری که به تازگی در زمینه کسب وکار در کشور رواج پیدا کرده، خرید و فروش محصولات به صورت مجازی و به کمک اینترنت است که این امر هم زمان با شیوع کرونا در ایران و جهان سهم زیادی را در خریدهای روزانه کسب کرد.

یک تفاوت عمده در گسترش کسب وکار مجازی بین ایران و جهان وجود داشت به طوری که در بسیاری از کشورهای جهان بستر فعالیت و کسب وکار مجازی وجود داشت و آمارها در این زمینه رشد کرد، اما در ایران این بسترها به طور کامل وجود نداشت و کرونا بهانه و فرصتی شد تا به این مهم دست پیدا کنیم.

تا پیش از کرونا، تنها تعداد محدودی مارکت پلیس (market place) در ایران وجود داشت که اکثرا محصولات خود را در این بسترها به عرضه می‌گذاشتند، اما امروزه شاهد این هستیم که نه تنها تعداد این مارکت پلیس‌ها افزایش پیدا کرده بلکه تعداد بسیار زیادی فروشگاه هستند که محصولات خود را به کمک این بسترها می‌فروشند.


جدولی که در ادامه این گزارش مشاهده می‌کنید، آمار یکی از بزرگ‌ترین مارکت پلیس‌های ایران است که شش ماه نخست سال ۹۹ را در نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر مقایسه کرده است.

رشد کسب وکار اینترنتی در سایه کرونا/ مردم در یک سال گذشته چقدر خرید اینترنتی انجام دادند

طبق آماری که توسط بانک مرکزی و پرداخت‌های شاپرک منتشر شده، خریدهای اینترنتی در بهترین حالت ممکن ۲ درصد از حجم کل معاملات را در کشور پوشش می‌دهد و ایران در این نوع از آمار چهاردهمین کشور در جهان است. جدول زیر سهم کشورهای جهان از خریدهای اینترنتی را نشان می‌دهد:

رشد کسب وکار اینترنتی در سایه کرونا/ مردم در یک سال گذشته چقدر خرید اینترنتی انجام دادند



طبق آمار منتشر شده در بهار ۹۹ و همزمان با شروع محدودیت‌های کرونایی، تراکنش‌های اینترنتی و آنلاین ۲۲۹ درصد افزایش پیدا کرد. در این ایام تراکنش‌های خرید آنلاین از ۳۱۶ میلیون تراکنش در ۴ ماهه ۹۸ به ۴۷۲ میلیون تراکنش در امسال رسیده است که ۴۹.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش ۳ برابری صدور نماد اعتماد الکترونیک

همچنین طبق آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ۶ ماه نخست سال ۹۹ تعداد نمادهای اعتماد الکترونیک به سایت‌ها ۳ برابر و حجم معاملات در سایت‌هایی که این نماد را دارند ۳.۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش پیدا کرد.

بر این اساس، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۶۳۹ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۸۴ درصد رشد داشته است. ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۱۱۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، ۲۱۷ درصد رشد داشته و مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۴۱۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵۳ درصد رشد داشته است.

مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیکی ایران چند ماه گذشته در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران با اشاره به چند آمار اظهار کرد: مبلغ تراکنش‌ها در ماه فروردین با رشد ۲۲۷ درصدی از ۱۲ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۳۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است که این میزان در اردیبهشت ماه با رشد ۳۲۷ درصدی از ۱۸ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان، به ۷۹ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان دست یافته است.

وی همچنین با بیان اینکه در خردادماه مبلغ تراکنش‌های اینترنتی ۲۰۴ درصد رشد نسبت به سال گذشته را تجربه کرد و از ۱۹ هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان در سال گذشته به بیش از ۵۸ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید، خاطرنشان کرد: در تیرماه شاهد رشد ۴۰۰ درصدی در مبلغ تراکنش‌های اینترنتی بودیم که از ۲۱ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش ۱۰۷ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

ابوالمعصوم تاکید کرد: مرداد ماه، رشد ۳۲۱ درصدی مبلغ تراکنش‌های اینترنتی را داشتیم که ۲۱ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان در سال ۹۸ را به بیش از ۹۱ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ثبت رساند و در آخرین ماه تابستان با رشدی ۲۰۳ درصدی از ۲۳ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان به ۷۰ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان رسید.

به گفته وی، در مجموع مبلغ تراکنش‌های اینترنتی در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ با وجود سایه شیوع ویروس کرونا، رشدی ۲۸۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد و از ۱۱۶ هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۴۴۷ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان در امسال رسید.

۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 12873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha