بالا رفتن سطح معیشت خانوار وابسته به رشد و رونق تولید است/چرا به رغم تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی نمیتوانیم بازار مرغ و گوشت را سامان دهیم؟

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد ملی ما برخوردار از ظرفیت جهش رشد اقتصادی است. به دلایلی که مهم ترین آن تنوع شاخه های تولیدی، بالا بودن مقیاس جمعیت و وجود جمعیت تحصیل کرده، ماهر غنی و ارزان در مقایسه های بین المللی است، اما طی سال های اخیر مجموعه ای از محدودیت های داخلی و خارجی به خصوص داخلی، مانع به فعلیت رسیدن این ظرفیت شده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال ۱۴۰۰ سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامیده شد. سالی که اگر در آن از تولید پشتیبانی های لازم و مانع زدایی های مطلوب به عمل بیاید علاوه بر اشتغال زایی و تامین معیشت مردم، سرآغازی برای رشد و توسعه اقتصاد ایران خواهد بود. آنچه در این بین مهم است توجه به ظرفیت هایی است که باید بالفعل و برای بهره برداری مطلوب مورد استفاده قرار بگیرد. محمد واعظ  اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نظر و تحلیل خود را درباره چگونگی تحقق شعار سال، تاثیرات آن بر رفاه مردم و  رشد اقتصاد با رادار اقتصاد مطرح کرده است.

دکتر محمد واعظ اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت شعار سال والزام به تحقق آن با توجه به تاثیرات مثبت در رفاه اقتصادی و آرامش اقتصادی خانوارها گفـت: معادل ارزش مجموع کالاها و خدمات تولید شده در یک دوره برای عومل تولیدی که در فعالیت های تولیدی شرکت داشته اند منجر به ایجاد درآمد می شود. این موضوع در نتیجه رونق تولید، رفع محدودیت های تولید و پشتیبانی از تولید باعث افزایش سطح درآمد عمومی افراد و به تبع آن خانوارها می شود.

وی دراین باره توضیح داد: البته لازم به توضیح است که در اینجا فقط و فقط منظور از افزایش درآمد، افزایش درآمدهای اسمی نیست، بلکه افزایش درآمدهای حقیقی است یعنی درآمدهایی که باعث بالا رفتن میزان کالاها و خدمات در اختیار خانوارها می شوند؛ به عبارت دیگر وقتی درآمد حقیقی یک اقتصاد افزایش می یابد، امکان پس انداز در آن اقتصاد بیشتر می شود،  باز هم در اینجا منظور پس انداز اسمی نیست.

واعظ استاد اقتصاد دراین باره تصریح نمود:  بلکه منظور پس انداز حقیقی است ، چرا که افزایش پس انداز منجر به افزایش سرمایه گذاری یا تشدید سرمایه جدید می شود و این عمل خود باعث افزایش ظرفیت تولدی در اقتصاد می شود و در نتیجه افزایش تولید در نهایت به افزایش تولید بیشتر به صورت پویا در طی زمان منجر می شود. از این زمان به بعد است که اقتصاد در چرخه رو به رشدی قرار می گیرد و چنان چه آثار ناشی از این تولید عادلانه در اقتصاد توزیع شود به ارتقا رفاه عمومی می انجامد.

محمد واعظ کارشناس و استاد اقتصاد بالا رفتن سطح معیشت خانوار را وابسته به رشد و رونق تولید عنوان کرد و گفت: در نتیجه رشد تولید شاهد ارتقای سطح معیشت آحاد جامعه از سالم ترین راه یعنی نه با تکیه بر بدهی داخلی و خارجی، نه با تکیه بر گونه های فریبنده توسعه مالی بی کیفیت ، بلکه با بهترین راهکار یعنی توسعه تولید خواهیم بود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصای با تاکید بر انجام پذیری رونق وجهش تولید در اقتصاد ایران خاطر نشان ساخت:  اقتصاد ملی ما برخوردار از ظرفیت جهش رشد اقتصادی است. به دلایلی که مهم ترین آن تنوع شاخه های تولیدی، بالا بودن مقیاس جمعیت و وجود جمعیت تحصیل کرده، ماهر غنی و ارزان در مقایسه های بین المللی است، اما طی سال های اخیر مجموعه ای از محدودیت های داخلی و خارجی به خصوص داخلی، مانع به فعلیت رسیدن این ظرفیت شده است.

وی دراین باره مثالی زد و گفت: برای مثال موانع بهره مندی بنگاه ها از تسهیلات شبکه بانکی، موانع مالیاتی، بروکراسی دولت در ایجاد مجوز برای شروع کسب و کارها، تشریفات اداری شهرداری ها و امثالهم ، همگی مانع به فعلیت رسیدن این ظرفیت بالقوه در اقتصاد ملی ما شده است، مثال ساده ای عرض کنم خوشبختانه تولید محصولات غذایی در اقتصاد ملی ما در سال زراعی ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ میلیون تن شده است ، این عدد در زمان انقلاب اسلامی یعنی سال ۵۷ حدود ۲۵ میلیون تن بوده است، به عبارت دیگر اقتصاد ملی ما تقریبا پنج برابر آن زمان قادر به تولید محصولات کشاورزی شده است، اما عدم رشد کافی در چند قلم از تولیدات کشاورزی شامل تولید ذرت، سویا، جو، چقندر قند، نیشکر و پنبه مسائل زیادی طی ماه های اخیر در بازار مرغ گوشت گوسفند و گوساله و بازار منسوجات ایجاد کرده است در حالی که ما در این عرصه بتوانیم ۱۵ میلیون تن به تولید خود در سال اضافه کنیم یعنی تقریبا ۱۲ در صد تولید محصولات کشاورزی ما در این چند قلم محدود افزایش پیدا کند ما به ضریب بالایی از خودکفایی در محصولات کشاورزی خواهیم رسید و برای یک اقتصادی که قادر به تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی شده است افزایش ۱۵ میلیون تن، کار فوق العاده و نشدنی به حساب نمی آید، لذا مساله مهم برای تحقق این موضوع، زمینه سازی و رفع موانع است که انشالله امیدوارم در طی یک دوره سه ساله به افزایش ۱۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در اقلام محدود ذکر شده  برسیم.

۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 12869

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha