صنایع در بورس گرفتار قیمت دستوری! / بازار سرمایه اصول خاص خودش را دارد و هرکس که وارد این بازار می شود باید به آن عمل کند

دهقان دهنوی گفت: برخی از صنایع متاسفانه در گیر قیمت‌های دستوری شده اند که این امر روی سود آوری آن ها تاثیر گذاشته است.رئیس سازمان بورس گفت: بازگشت اعتماد بستگی به چند عامل دارد که نخست می توان به اطلاع رسانی دقیق شرکت‌ها، ارتقا روش‌ها و سیستم‌های نظارتی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی دهقان دهنوی با موضوع وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ ، اظهار کرد: مهم ترین عوامل ریزش بازار سرمایه به سه دسته تقسیم می شود که نخست می توان به فضای کلان اقتصاد اشاره کرد که علاوه بر بازار سرمایه بازار های موازی را هم تحت شعاع خود قرار داد، دومین عامل بعضی از مولفه هایی که بیرون بازار سرمایه بودند اما بازار را تحت تاثیر قرار داد که در این رابطه می توان به اظهار نظر های غیر کارشناسانه و قیمت های دستوری اشاره کرد.

او افزود : بخش سوم مربوط به مشکلاتی بود که داخل بازار سرمایه رخ داد، که در این رابطه ورود کردیم و کارهای خوبی در این خصوص رخ داده است.

رئیس سازمان بورس گفت: برخی از صنایع ما متاسفانه در گیر قیمت‌های دستوری شده اند که این امر روی سود آوری آن ها تاثیر گذاشته است.

دهقان دهنوی گفت: مجلسی ها درست است که در رابطه با بازار سرمایه حساسیت دارند اما نباید آن را در فضای مجازی انعکاس دهند، بنده خودم در این مدتی که در بازار سرمایه بودم سعی کردم که بازار سهام را از حواشی دور کنم.

او تصریح کرد : سهام عدالت دارایی بود که به مردم تخصیص داده شده بود اما تا سال ۹۹ هیچ اختیار تامی در این رابطه به مردم داده نشده بود و سهامداران فقط سود دریافت می‌کردند اما در سال ۹۹ به سبب مشکلات اقتصادی که پیش آمد تصمیم گرفتند که آن را آزاد کنند.

دهقان دهنوی گفت: از آنجایی که ناگهان این سهام آزاد شد و اشخاصی که اقدام به فروش کردند زیاد بودند به همین سبب فشار زیادی به بازار آمد به همین خاطر سعی کردیم که جلوی فروش را بگیریم و اکنون داریم برنامه ریزی هایی را در این رابطه انجام می‌دهیم تا اگر مردم تصمیم به فروش هم گرفتند بازار سرمایه باز آسیب نبیند.

رئیس سازمان بورس گفت: بازگشت اعتماد بستگی به چند عامل دارد که نخست می توان به اطلاع رسانی دقیق شرکت‌ها، ارتقا روش‌ها و سیستم‌های نظارتی اشاره کرد.

دهقان دهنوی گفت: بازار سرمایه اصول خاص خودش را دارد و هرکس که وارد این بازار می شود باید به آن عمل کنند.

او در رابطه با عملکرد حقوقی‌ها، اظهار کرد: در رابطه با حقوقی ها جمع بستن اشتباه است، به سبب آنکه ما حقوقی‌هایی داشتیم که کارکرد خود را به خوبی انجام دادند.

دهقان دهنوی گفت : وقتی شاخص روند صعودی دارد حقوقی ها باید عرضه می کردند و وقتی شاخص افت کرد باید خودشان اقدام به خرید می کردند تا بازار را تنظیم کنند.

او تصریح کرد : اما در این بین حقوقی هایی بودند که تخلف می کردند که ما آن‌ها را شناسایی کردیم و با آن ها برخورد کردیم.

دهقان دهنوی گفت: اولویت ما در بازار سرمایه اقتصاد کشور است ، یکی از بزرگ ترین مشکلات کشور ما کمبود سرمایه گذاری است، جایی که این مشکل رفع می شود بازار سرمایه است.

او تصریح کرد: صنایعی که وارد بازار سرمایه می شوند باید توجیه اقتصادی داشته باشند آن بخشی که در دست ما است ورود می کنیم و آن قسمتی که از دسترس ما خارج است پیشنهاد می دهیم .

دهقان دهنوی گفت: حجم تامین منابع در بازار سرمایه به ۶۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، در سال ۹۹ با توجه به گزارش هایی که ارائه شده است اقتصاد کشور از رکود خارج شده است و امید داریم که در سال ۱۴۰۰ روند بازار سرمایه بهتر شود.

رئیس سازمان بورس گفت: فرآیند رسیدگی به تخلفات ممکن است طولانی شود به سبب آن نوع برخورد باید از طریق مراجع قضائی تایید شود.

او بیان کرد: کاستی هایی در قوانین بازار سرمایه داریم که باید هرچه سریع تر اصلاح شوند.

دهقان دهنوی گفت: طبق اطلاعاتی که اخیرا به دست ما رسیده موردی بوده است که نزدیک به دو میلیارد حقوق سهامداران یک شرکت در معرض آسیب بوده، اما با گزارش به موقعی که به دستمان رسید از این امر جلو گیری شد.

او تاکید کرد: برای سرمایه گذاری شرکت‌ها در بورس باید قوانین اصلاح شود تا دیگر شرکتی با زیان انباشته مواجه نشود.

دهقان دهنوی گفت: ما به دنبال آن هستیم تا صندوق پروژه و شرکت پروژه‌ها را تاسیس کنیم تا بتوانند از صفر و یک شرکت را وارد فرایند سرمایه گذاری کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: نوع سرمایه گذاری در کشور از بانک محوری به بازار سرمایه تغییر جهت داده است.

۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
کد خبر: 12857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha