بورس در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟ / انتخابات بورس را مثبت می‌کند؟

پیش‌بینی‌ها از روند بازار در سال ۱۴۰۰ متفاوت است. برخی بازار را مثبت و برخی تعادلی پیش‌بینی می‌کنند. بازار سهام از فاکتورهای مختلفی تاثیر می‌پذیرد و کارشناسان معتقدند باید این فاکتورها مشخص شود تا بتوان روند بازار را تحلیل و بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بازار سهام در سال ۱۴۰۰ با فاکتورهای مبهم زیادی روبه‌رو است؛ انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه مذاکره با آمریکا و روند قیمت دلار برخی از از فاکتورهای تاثیرگذار در روند بازار سهام است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا مشخص و شفاف نشدن این فاکتورها پیش‌بینی بازار ۱۴۰۰ کمی دشوار است.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره بورس در سال ۱۴۰۰ گفت: برخی از نمادها که با افزایش قیمت زیادی همراه بودند، به نظر من تا به ارزش واقعی خود نرسند ریزش قیمت را تجربه می‌کنند؛ در مقابل برخی از نمادها که در دوران نزولی بازار افت قیمت زیادی داشتند احتمال دارد با برگشت روند تعادلی بازار با افزایش قیمت همراه باشند تا به قیمت واقعی خود برسند.

الیاس کردی اظهار داشت: متاسفانه روند بازار به گونه‌ای جلو رفت که نمادها از ارزش‌های واقعی خود فاصله گرفتند، بنابراین نیاز است که اگر حمایتی در دستور کار قرار دارد، برخی از نمادها حمایت شوند.

این کارشناس بازار سرمایه بااشاره به وجود انتخابات در سال ۱۴۰۰ گفت: باید دید رئیس جمهور آینده کیست و تیم اقتصادی دولت بعدی چه رویکردی به بورس دارند. افرادی بودند که رویکرد منفی‌ای به بازار سهام داشتند و در مقابل افرادی بودند که دیدگاه خوبی به بورس داشتند. با توجه به تفاوت در دیدگاه‌ها باید منتظر ماند تا ببینیم دولت بعدی چه عملکردی در بحث بورس دارد.

او به دریافت سیگنال‌های متفاوت از روند مذاکره ایران و آمریکا و نتیجه آن گفت و ادامه داد: سیگنال‌های مثبت و منفی‌ای از مذاکرات دریافت می‌شود. از نظر من ایران چه با دولت فعلی چه با دولت بعدی در حال حرکت به سمت توافق است که ریز جزئیات آن یک بحث تخصصی است.

پیام الیاس کردی با بیان اینکه مردم دیدگاهی همراه با شک و گمان به بازار دارند توضیح داد: مردم معتقدند بازار به قیمت دلار وابسته است و باید دید قیمت دلار در سال جدید چه رقمی را به خود می‌بیند.

این کارشناس در ادامه گفت: بحث اصلی درباره روند قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار سرمایه، مشخص و شفاف شدن قیمت دلار است. آیا قیمت فعلی دلار ثابت می‌ماند یا این یک قیمت هیجانی است و کاهش پیدا می‌کند یا با افزایش قیمت همراه است. در حالت کلی سه سناریوی مختلف درباره قیمت دلار وجود دارد. از نظر من تا روند قیمت دلار مشخص نشود خرید کردن در بازار همراه با ریسک است که سهامداران باید این ریسک را بپذیرند.

۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 12832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha