سند «۲۵ ساله» امضا شد/ توسعه و مشارکت دو کشور ترویج می‌شود

سند جامع همکاری‌های ایران و چین توسط «محمد جواد ظریف» و «وانگ یی» وزیران خارجه دو کشور امروز در محل وزارت امور خارجه امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  خبرگزاری مهر، سند جامع همکاری‌های ایران و چین توسط «محمد جواد ظریف» و «وانگ یی» وزیران خارجه دو کشور امروز در محل وزارت امور خارجه امضا شد.

نقطه آغاز رایزنی برای امضای این سند راهبردی ۲۵ ساله ۶ سال پیش در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران بود.

در این سفر ایران و چین با صدور بیانیه‌ای سطح روابط دو کشور را به مشارکت جامع راهبردی ارتقا دادند و اعلام کرده بودند: آماده مذاکره برای انعقاد سند همکاری‌های بلند مدت هستند.

به دنبال این ریل گذاری در روابط دو کشور مذاکرات برای تهیه پیش نویس سند همکاری جامع با چین تدوین شد و سرانجام در سال ۹۸ در سفر وزیرامور خارجه کشورمان به پکن، این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

اکنون این سند، مشتمل بر همکاری‌های راهبردی، منطقه‌ای و بین المللی است.

در بعد اقتصادی، تولیدات مشترک برای تأمین نیاز بازارهای داخلی و خارجی، همکاری‌های دو جانبه در حوزه انرژی، صنعتی، معدنی و زیست محیطی با اولویت همکاری در بخش زیرساختی، ارتباطی، مخابراتی، علمی، آموزشی و حوزه سلامت است.

همکاری در زمینه تسهیل در روابط مالی و بانکی، تعمیق روابط تجاری بخش خصوصی برای تجارت و همکاری رسانه‌ای، دانشگاهی از دیگرمحورهای همکاری این سند بلند مدت همکاری بین ایران و چین است.

بیانیه امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین

پس از امضای این سند، بیانیه‌ای از سوی وزرای خارجه دو کشور صادر شد.

در این بیانیه آمده است: این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کردو برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

متن کامل بیانیه بدین شرح است:

در سال ١٣٩۵ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند.

بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کرد و برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 12820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha