۶ بازی خاطره انگیز فوتبال ایران در سال ۹۹

به شش بازی مهم فوتبال ایران در سال ۹۹ نگاهی انداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، خبرآنلاین نوشت: «با وجود برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی ایران با سرمربی‌گری دراگان اسکوچیچ اما فوتبال ملی در سال ۹۹ به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و با توجه به برگزاری بازی‌های باشگاهی تقریبا می‌توان گفت تمام رقابت‌های مهم، سرنوشت‌ساز و البته مهیج در رده باشگاهی بود. تیم فوتبال پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی جدال‌های حساسی را در سال ۹۹ پشت سر گذاشت که می‌توان به نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد که یکی از آنها دراماتیک و یکی تراژیک به پایان رسید.

در ادامه نگاهی به شش بازی مهم فوتبال ایران در سال ۹۹ می‌اندازیم.

پرسپولیس یک (۵) – النصر یک (۳)

نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا

ساعاتی قبل از نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا شاگردان گل‌محمدی با شوک بزرگی مواجه شدند و آن محرومیت عیسی آل کثیر به خاطر شادی بعد از گل مقابل السد بود؛ محرومیت ۶ ماه‌ای که حالا به روزهای آخر خود نزدیک شده است. به هر شکلی که بود پرسپولیس در آن بازی مجبور شد با مهدی عبدی به عنوان مهاجم اصلی به مصاف النصر برود. النصری‌ها مزد حملات خود را در دقیقه ۳۶ توسط حمدالله گرفتند و گل این بازیکن با ضربه چیپ از روی ضربه پنالتی زده شد. ۶ دقیقه بعد بازیکنی برای پرسپولیس گلزنی کرد که اگر آل کثیر محروم نمی‌شد شانس زیادی برای بازی‌کردن هم نداشت! بعد از توپ‌گیری خوب وحید امیری، روی سانتر بشار رسن، مهدی عبدی با ضربه سر دروازه النصری‌ها را باز کرد تا بازی به تساوی یک - یک برسد و بازی با همین نتیجه در ۹۰ دقیقه به اتمام رسید تا این مسابقه به وقت اضافه برود. در دقیقه ۱۰۴ احسان پهلوان روی یک خطای بی‌مورد میانه میدان کارت زرد دوم را گرفت و از بازی اخراج شد تا کار پرسپولیس سخت شود. بعد از این اخراج فشار النصر بیشتر شد اما عملکرد خوب قرمزپوشان در دفاع سبب شد بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. شرایط مسابقه به شکلی بود که کمتر هوادار پرسپولیسی تصور می‌کرد قرمزپوشان برنده این جدال باشند اما حامد لک با مهار پنالتی مایکن تیمش را در آستانه فینالیست‌شدن قرار داد و علی شجاعی تازه‌ به میدان آمده نیز توانست پنالتی آخر را تبدیل به گل کند تا شاگردان گل‌محمدی در یکی از مهیج‌ترین دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا برنده شوند و به فینال برسند. بعد از این دیدار حواشی زیادی درباره شکایت باشگاه النصر از پرسپولیس به وجود آمد که هنوز هم ادامه دارد و باشگاه عربستانی معتقد است AFC رایی خلاف آن چه وجود داشته داده و باشگاه پرسپولیس به دلیل استفاده غیر قانونی از بازیکنان جدیدش باید محروم می‌شد!

.

پرسپولیس یک - اولسان ۲

فینال لیگ قهرمانان آسیا

دومین فینال سه فصل اخیر پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، تراژیک به پایان رسید. شاگردان یحیی گل‌محمدی در بازی نهایی مقابل اولسان به میدان رفتند و با این که از نظر مهره دچار مشکل بودند اما بازی قابل قبولی مقابل این حریف کره‌ای به نمایش گذاشتند؛ هر چند در نهایت باز هم جام به آنها نرسید. اولسان در جدال با پرسپولیس نشانی از تیم بازی‌های گذشته نداشت و به جز دقایق ابتدایی دیگر نتوانست در بخش هجومی کار خاصی انجام دهد. در دقیقه ۴۵ مهدی عبدی توانست دروازه جو را باز کند اما گل او و قهرمانی پرسپولیس در آسیا تنها ثانیه‌هایی دوام داشت و روی حرکت غیر حرفه‌ای احمد نوراللهی در محوطه جریمه اولسان صاحب یک ضربه پنالتی شد. حامد لک ابتدا ضربه نگرائو را مهار کرد اما در برگشت همین بازیکن برزیلی دروازه پرسپولیس را باز کرد و بازی به تساوی یک - یک رسید. پرسپولیس که به خاطر خوردن گل در ثانیه‌های پایانی از نظر روحی ضعیف شده بود، در دقیقه ۵۵ ضربه دیگری را از خودی‌ها خورد. مهدی شیری با یک خطای هند عجیب و غریب کاری کرد که جونیور به‌راحتی گل دوم خود و تیمش را به ثمر برساند و اولسان قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود.

.

استقلال ۲ – سپاهان صفر

یک‌چهارم نهایی جام حذفی

بعد از جدال در لیگ برتر دو تیم استقلال و سپاهان که شانسی برای قهرمانی لیگ برتر نداشتند، در یک‌چهارم نهایی جام حذفی و در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. استقلال بازیکنانی نظیر مطهری و دیاباته را در اختیار نداشت اما توانست با گل‌های علی کریمی و وریا غفوری برابر حریف خود پیروز شود و به نیمه‌نهایی برسد. گل اول استقلال روی خطای بحث‌برانگیز شایان مصلح روی مهدی قائدی به وجود آمد که داور هُل‌دادن او در محوطه جریمه را پنالتی اعلام کرد و وریا نیز توپ را تبدیل به گل کرد. گل دوم آبی‌ها نیز روی ارسال میلیچ و ضربه علی کریمی به دست آمد. بین دو نیمه این مسابقه امیر قلعه‌نویی از داور کارت قرمز گرفت و مجبور شد ادامه بازی را روی سکوها نظاره‌گر باشد. با این شکست سپاهان در ۹ روز دو بار برابر شاگردان مجیدی مغلوب شد و این دو شکست مقدمات برکناری قلعه‌نویی را فراهم کرد. در ابتدای این مسابقه نیز خوش و بش نه‌چندان گرم امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی حاشیه‌ساز شد.

.

استقلال ۲ (۴) - پرسپولیس ۲ (۱)

نیمه‌نهایی جام حذفی

بعد از قهرمانی چهارم در لیگ برتر، شاگردان یحیی گل‌محمدی به دنبال فینالیست‌شدن در جام حذفی و کسب دوگانه بودند اما شاگردان فرهاد مجیدی موفق شدند در ضربات پنالتی آنها را شکست بدهند و راهی دیدار پایانی شوند. در دقیقه ۴ این مسابقه مهدی قائدی به زیبایی دروازه رادوشوویچ را باز کرد تا امید به اردوی استقلال بیاید. ۳ دقیقه بعد از آغاز نیمه دوم بشار رسن روی پاس علیپور گل تساوی‌بخش را زد تا به نوعی لایی‌خوردن از قائدی را جبران کند. در دقیقه ۸۹ علی علیپور روی ارسال کمال کامیابی‌نیا گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند و این تیم در آستانه صعود به فینال بود که محمد دانشگر با ضربه سر چکشی دروازه رادو را باز کرد تا دقیقه ۹۳ همه چیز به تساوی برسد. جدال دو تیم در ۳۰ دقیقه وقت اضافه نیز برنده را مشخص نکرد تا کار به پنالتی بکشد؛ در ضیافت پنالتی‌ها دیاباته، غفوری، میلیچ و مطهری ضربات خود را گل کردند اما در پرسپولیس نوراللهی و اوساگونا پنالتی خود را گل نکردند. عالیشاه تنها بازیکنی بود که برای قرمزپوشان ضربه خود را گل کرد. در نهایت این مسابقه به نفع استقلال به پایان رسید تا شاگردان مجیدی راهی فینال جام حذفی شوند.

.

استقلال ۲ - تراکتور ۳

فینال جام حذفی

قبل از این مسابقه استقلال شرایط عجیبی را تجربه کرد؛ چرا که فرهاد مجیدی بعد از نیمه‌نهایی استعفا کرد و تمرینات این تیم بدون حضور سرمربی برگزار شد و در نهایت با وساطت‌ها، مجیدی به تیم برگشت. تیم فوتبال استقلال با پیروزی در داربی و تراکتور با غلبه بر نفت مسجدسلیمان به فینال جام حذفی صعود کردند. این مسابقه قرار بود در شیراز برگزار شود اما در نهایت ورزشگاه امام رضا مشهد میزبان این جدال شد. این بازی که با قضاوت موعود بنیادی‌فر برگزار شد یکی از عجیب‌ترین و هیجان‌انگیزترین فینال‌های جام حذفی بود. این بازی که با نتیجه ۳ بر ۲ به پایان رسید، دومین قهرمانی تراکتور در این رقابت‌ها بود. گل‌های این دیدار را محمدرضا خانزاده در دقیقه ۱۷، اشکان دژاگه در دقیقه ۳۴ و اکبر ایمانی در دقیقه ۴۱ برای تراکتور و مهدی قائدی در دقیقه ۵۱ و ارسلان مطهری در دقیقه ۸۰ برای استقلال به ثمر رساندند. این بازی ۶ کارت زرد داشت که سهم استقلال و سهم تراکتور ۴ کارت بود.  ساکت الهامی سرمربی تراکتور در دقایق پایانی این مسابقه اعتراضات زیادی انجام داد و حتی اقدام به خودزنی هم کرد. او پس از مجادله‌های لفظی با یکی از عوامل برگزاری بازی، توسط بنیادی‌فر از کنار زمین اخراج شد که خروج او از کنار زمین حدود ۲ دقیقه طول کشید! وقت‌کشی بازیکنان تراکتور در نیمه دوم این دیدار مورد انتقاد استقلال و کارشناسان نیز قرار گرفت. در نهایت بعد از این مسابقه فرهاد مجیدی از سرمربی‌گری استقلال کنار و بار دیگر یک جام برای این تیم از دست رفت. بسیاری قهر مجیدی و عدم همراهی او در تمرینات پیش از مسابقه را عامل اصلی ناکامی آبی پوشان در فینال عنوان کردند.

.

استقلال ۲ - پرسپولیس ۲

معوقه هفته هشتم لیگ برتر

داربی ۹۴، ۲۲ دی ۹۹ برگزار شد و دو تیم در یک بازی هیجان‌انگیز البته با کیفیت پایین به تساوی ۲-۲ رضایت دادند. استقلال که در ۹ بازی گذشته خود فقط یک شکست را متحمل شده بود بازی را رویایی آغاز کرد و توانست دقیقه ۲ توسط امیرارسلان مطهری به گل برسد تا هواداران این تیم به پیروزی پر گل در این مسابقه امیدوار شوند اما در ادامه پرسپولیس بازی را در دست گرفت و دقایق ۵۱ و ۶۶ توسط مهدی عبدی و وحید امیری به دو گل رسید تا بازی ۲ بر یک شود. ضعف دفاعی استقلال در این مسابقه به وضوح خودش را نشان داد؛ جایی که بازیکنان پرسپولیس بارها در موقعیت تک به تک با مظاهری قرار گرفتند اما ضربات بی‌دقت آنها سبب شد نتوانند بیش از دو گل به حریف بزنند. هر اندازه مهاجمان پرسپولیس بی‌دقت بودند، در آن سو مهاجم آبی‌پوش عملکرد خیلی خوبی در زدن ضربات آخر داشتند و همین سبب شد مهدی قائدی در آخرین ثانیه‌های مسابقه دروازه حامد لک را باز کند و مانع شکست تیمش شود. این بازی در نهایت با نتیجه ۲-۲ به پایان رسید تا داربی ۹۴ برنده نداشته باشد.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 12817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha