سال ۱۴۰۰ بورس پرواز می‌کند! / تورم بالا کلید رشد شاخص کل بورس

آقابزرگی مدیر عامل شرکت سبدگردان کارا می‌گوید: بورس در سال ۱۴۰۰ به خاطر وجود تورم و پایین بودن قیمت سهم‌ها نسبت به سایر بازارهای مالی پر بازده‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ به قول مرحوم مرتضی احمدی خواننده و بازیگر سینما" سالی که گذشت سال بد بود / سالی بد و بد زبد بدتر بود" سال ۹۹ با شیوع کرونا آغاز شد و هم زمان تورم در ایران به شدت رشد کرد و دلار تا ۳۲ هزار تومان هم رسید، اکثر کسبه به خاطر کرونا تعطیل شده بودند و بر اساس آمار سازمان تأمین اجتماعی حدود ۱میلیون ۳۰۰هزار نفر بیمه بیکاری در سال گذشته دریافت کردند که منابع غیر رسمی این آمار را ۶ میلیون نفر اعلام کردند. ریزش بازار در شش ماه دوم سال، بعد از آن رشد تاریخی، سال ۹۹ را به کام سهامداران تازه وارد تلخ کرد و باعث شد که بیش از ۵۰ درصد از سرمایه آن‌ها در دوران اصلاح از بین برود. اما الان بعد از ۶ ماه ریزش شاخص، بیشتر کارشناسان برای سال پیش رو روند خوبی را برای بازار سرمایه پیشبینی کردند. آن‌ها بر این باورند که با این میزان از کاهش قیمت سهم دیگر جای برای ریزش وجود ندارد و در بدترین شرایط بازار با همین منوال جلو خواهد رفت.

فردین آقابزرگی کارشناس مطرح بازار سرمایه هم بر این باور است که بازار سهام در سال جاری حتی با وجود ناملایمت‌های سیاسی بهتر از سال گذشته خواهد بود. او وجود تورم و  پایین بودن قیمت سهم را دو دلیل برای تحلیل خود از بورس ۱۴۰۰ عنوان کرد.

این کارشناس در مورد سال ۹۹ و پیشبینی سال جاری به بازار گفت: سیر طبیعی کار این بود که ما یک روند اصلاحی را نسبت به ۲میلیون ۶۰هزار واحد که در مرداد ماه شکل گرفت، باید طی می‌کردیم و مهمترین موضوعی که باید از فراز و نشیب‌های سال ۹۹ درس بگیرم این هست که ما در امر پیشگیری، یعنی قبل از وقوع مسائلی که منتهی به یک نا به هنجاری‌ در بازار شود، مقدمات آن را انجام دهیم.

 او می‌گوید: از جمله اصلاحاتی که در زمینه زیر ساختی باید انجام شود، توسعه بحث آموزش، بهبود سامانه‌های معاملاتی، تنظیم آیین نامه تاثیرگذار و سایر مسائلی که مرتبط به حوزه زیر ساختی. این شکل رفتاری در بورس در سال ۹۹ با کلیه امکانات و آموخته‌های سنوات گذشته داشت انجام می‌شد اما به یکباره با افزایش تعداد سهامداران از ۵ میلیون به ۵۰ میلیون سهامدار، انتظارات متعدد به وجود آورد و در حقیقت اختلافات و تضادی که بین زیر ساخت‌ها و افزایش سهامداران و انتظارات آن‌ها به وجود آمد در زیر ساخت‌ها نمود پیدا کرد.

مدیر عامل شرکت سبدگردان کارا تقسیم بندی سهام عدالت و سهمیه بندی آن، عرضه پلکانی صندوق‌های قابل معامله دولتی و برخی دیگر از اقدامات را نمود فراهم نبودن زیر ساخت‌ها با میزان استقبال مردم از بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: بازار خودش را به صورت سیر تحول و سیر نزول در پی صعودهای پی در پی در ابتدای سال ۹۹ به اثبات رساند به گونه‌ای که هر مانعی که سر راهش قرار دادند، اعم از تزریق نقدینگی  و استفاده از سایر ابزارها مختلفت تا ریزش را متوقف کنند اما بازار روند طبیعی خود را طی کرد.

آقابزرگی اضافه کرد: الان بازار به این نقطه رسید که حداقل ۵۰ درصد از در شاخص و سطح عمومی قیمت‌ها اصلاح شد اما نمی‌توان به این جمع بندی رسید که در حال حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که ۱۰۰ درصد نقطه ورود سرمایه گذاری حتی بدون در نظر گرفتن اختلافات  که بین صنایع و شرکت‌ها است، به هر حال تعداد قابل توجهی از صنایع و شرکت‌های ما در بازار سهام به ارزندگی رسیدند.

این کارشناس ورود در بورس را به شرطی که سهامدار اصول سرمایه‌گذاری را طی کند و چشم اندازه حداقل میان مدت یا یک سال به بالا داشته باشد و از محل پس اندازه‌ها خود سرمایه‌گذاری کند و سایر اصولی را رعایت کند، متداول دانست.

او گفت: پرداختن بیش از اندازه به نوسان قیمت و محور قرار دادن آن بدون در نظر گرفتن پشتوانه دارایی و عایدات نقدی شرکت‌ها یکی از دلایل فراز و نشیب‌های بورس در سال ۹۹ بود، که به نظر بنده بیش از حد ما در شاخص نزول داشتیم.

این کارشناس نحوی معاملات مبتنی بر نوسان قیمت سهم را شبیه معاملات در رمز ارزها عنوان کرد و این مقایسه را این گونه توضیح داد: معاملات که روی رمز ارزها صورت می‌گیرد صرفا بر اساس عرضه و تقاضا است و متقاضی بدون اینکه دلیلی برای اثبات این اوراق داشته باشد آن را می‌خرد، بنابراین باید خودمان را با یک شرایط منصفانه و عادلانه و توجه پذیر از لحاظ  فلسفه اصول اقتصادی تطبیق دهیم.

تورم بورس را در سال آینده جذاب می‌کند

آقابزرگی می‌گوید: در همین زمان، هر چند که برخی از سهام‌ها که تعداد زیادی هم زیاد نیست، قیمتشان بالاتر از ارزش ذاتی هستند، سرمایه گذاری در بورس حتی با در نظر گرفتن یک دوره شش ماهه حتی با در نظر گرفتن فضای انتخابات پیش رو و سایر ناملایمت‌های سیاسی و اقتصادی مانند تحریم‌ها و مسائل خارج از کنترل ما، بازدهی مناسبتری نسبت به سایر بازارها خواهد داشت. البته دوره انتظار باید دوره میان مدت باشد و کسی نباید احساس کند که مانند چهار ماه ابتدای سال ۹۹ به محض سرمایه گذاری بازدهی عایدش می‌شود.

او یادآور شد: باید حضور نهادهای ذی صلاح و مجاز و کسانی که به سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم کمک می‌کند، حضورشان در سال ۱۴۰۰ پر رنگتر شود و این مجموعه‌ها مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در بازسازی و بازارگردانی ایفا کند.

این کارشناس رشد بورس در سال ۱۴۰۰ را بیشتر مبتنی بر تورم و قیمت‌های سهام دانست و گفت: اظهارت  رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و همچنین اصلاح بودجه ۱۴۰۰، حکایت از تورم های خیلی خیلی بیش از انچه که قبلا پیشبینی می‌شد دارد، این تورم مطمئنا   هم مانند سنوات گذشته از لحاظ ادبیات اقتصادی حکم بر جذابیت بازار سرمایه می‌کند. مگر اینکه سناریوهای جدید یا موارد مانند اینکه، روند تورم مغایر با سال‌ها گذشته باشد و یا نرخ ارز به خاطر وصول منابع حاصل از صادرات نفت و فراورده‌ها نفتی کاهش پیدا کند.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 12814

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha