سیر تا پیاز اجرای طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران جزئیات اجرای طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، طرح ترافیک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا چندین بار با مصوبه ستاد ملی کرونا و پیشنهادهای وزارت بهداشت در پایتخت لغو شد تا با این راهکار آمار مسافران حمل و نقل عمومی به ویژه مترو کاهش یابد و از انتقال ویروس کووید ۱۹ جلوگیری شود. این موضوع در ابتدای سال گذشته با مخالفت برخی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر همراه شد و سرانجام با تغییر ساعت اجرای طرح و کاهش زمان اجرای آن،‌ مسوولان تصمیم گرفتند تا حدودی از آمار مسافران حمل و نقل عمومی بکاهند و امکان جابجایی شهروندان به ویژه کارمندان با خودروی شخصی فراهم باشد.

طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا سال ۹۹ بسیار متفاوت از سال‌های قبل از آن بود و شهرداری بارها طی سال گذشته اعلام کرد که درآمدش از طرح ترافیک کاهش یافته است. برای سال ۱۴۰۰ هم پیش‌بینی می‌شود تقریبا تا انجام واکسیناسیون عمومی مردم، طرح ترافیک مشابه سال ۹۹ اجرا شود.

به طور کلی مطالعات طرح ترافیک تهران تقریبا بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از اسفند سال ۱۳۵۷ آغاز شد و هدف از آن بررسی‌هایی به منظور دستیابی به یک شبکه حمل و نقل متعادل در رابطه با سامانه اتوبوسرانی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، به خصوص در مرکز شهر بود تا در نهایت به اعمال مقررات ممنوعیت ورود وسایل نقلیه غیرمجاز طی ساعاتی از روز به هسته مرکزی شهر انجامید.

بعد از آن بود که این طرح به مرور زمان اشکال مختلفی به خود گرفت و در زمان‌های مختلف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های خاصی را در تردد وسایل نقلیه شخصی به وجود آورد و تاکنون حدود ۲۰ مرحله تغییرات در این طرح اعمال و اجرا شده است؛ در حقیقت باید گفت که طرح ترافیک مثل کودکی بوده که در طول این ۴۰ سال رشد و تغییر کرد و به بخشی از هویت ترددی تهران تبدیل شد. البته با سیری در تاریخ بلدیه تهران می‌توان فهمید که طرح ترافیک در پایتخت ۱۵۰ سال قدمت دارد و این طرح برای اولین‌بار در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با منع ورود چهارپایان باربر به محوطه میدان «ارگ» به اجرا درآمد.

هم اکنون محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.

درباره جزئیات کامل اجرای طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ با عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

نرخ پایه عوارض طرح در سال ۱۴۰۰

نرخ عوارض محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

اگر وسیله نقلیه‌ای چندبار توسط دوربین‌ها در یک روز مشاهده شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود و در این شرایط براساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ پایه ورود به محدوده طرح ترافیک در پایتخت ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است و در صورتی که رانندگان خودروهایشان دارای معاینه فنی برتر باشد یا در ساعات اوج و غیر اوجی ورود صورت پذیرد، نرخ مذکور متفاوت محاسبه خواهد شدد.

نرخ ورود به طرح بعد از ساعت ۱۰

ورود بعد از ساعت ۱۰ صبح و خروج قبل از ساعت ۱۶ برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک ۲۰۵ هزار و ۸۰۰ ریال در محدوده طرح ترافیک و ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ ریال در محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است و در صورتی که خودرو فاقد معاینه فنی باشد، در همین ساعت جهت ورود به طرح ترافیک برای هر روز راننده باید ۲۹۴ هزار ریال و برای محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۴۷ هزار ریال بپردازد. 

نرخ ورود به طرح ترافیک قبل از ساعت ۱۰

همچنین ورود قبل از ساعت ۱۰ و خروج قبل از ساعت ۱۶ برای رانندگان دارای معاینه فنی برتر خودرو در محدوده طرح ترافیک ۲۹۴ هزار ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۴۷ هزار ریال محاسبه می شود و در صورتی که خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد، در همین ساعت در محدوده طرح ترافیک ۴۲۰ هزار ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا ۲۱۰ هزار ریال باید بپردازد. 

همچنین در صورتی که ورود قبل از ساعت ۱۰ و خروج بعد از ساعت ۱۶ باشد، اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد، میزان پرداخت به میزان هر روز محدوده طرح ترافیک ۴۴۱ هزار ریال و میزان پرداخت به میزان هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا ۲۲۰ هزار و ۵۰۰ ریال خواهد بود و اگر خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد، میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک ۶۳۰ هزار ریال و میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا ۳۱۵ هزار ریال خواهد بود. 

در صورتی که ورود بعد از ساعت ۱۰ و خروج بعد از ساعت ۱۶ باشد، اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد، ورود به طرح ترافیک روزانه ۲۹۴ هزار ریال و ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۴۷ هزار ریال خواهد بود و اگر خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد، ورود به طرح ترافیک به ازای هر روز برای راننده ۴۲۰ هزار ریال و برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا ۲۱۰ هزار ریال محاسبه می‌شود. 

اگر وسیله نقلیه‌ای یکبار توسط دوربین‌ها در یک روز مشاهده شود و ورود به محدوده طرح قبل از ساعت ۱۰ صبح باشد، ‌اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد، میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک ۲۹۴ هزار ریال و میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۴۷ هزار ریال هزینه دارد. و اگر خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد، میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک ۴۲۰ هزار ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا ۲۱۰ هزار ریال هزینه برای راننده دارد. 

همچنین در همین شرایط اگر بعد از ساعت ۱۰ صبح و قبل از ساعت ۱۶ خودرو وارد طرح شود، اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد ۲۰۵ هزار و ۸۰۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ ریال برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است و اگر خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد، میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک ۲۹۴ هزار ریال و برای محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۴۷ هزار ریال عوارض در نظر گرفته شده است.

نرخ طرح برای ترددهای بعد از ساعت ۱۶

درنهایت برای ترددهای بعد از ساعت ۱۶ اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد ۲۹۴ هزار ریال میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۴۷ هزار ریال میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا خواهد بود و همین ساعت برای خودروهای فاقد معاینه فنی برتر در محدوده طرح ترافیک ۴۲۰ هزار ریال و برای محدوده کنترل آلودگی هوا ۲۱۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است. شهروندان می توانند با مراجعه به سایت تهران من به نشانی my.tehran.ir از جزئیات نحوه محاسبه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا مطلع شوند.

جزئیات بسته‌های طرح ترافیک

طرح ترافیک به غیر از نرخ عوارض، امسال چه تفاوتی با سال‌های قبل دارد؟

 بسته‌های یک‌ماهه، سه‌ماهه و شش ماهه برای شهروندان با تخفیف‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم و شهروندان می‌توانند با توجه به نوع خودرو و معاینه فنی، بسته مورد نظر را خریداری کنند که این روش قطعا برایشان مقرون به صرفه خواهد بود. 

جزئیات تعرفه‌های بسته یک‌ماه، سه‌ماهه و شش‌ماهه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

این موضوع به نوع معاینه فنی خودروها بستگی دارد و اگر معاینه فنی خودرو عادی باشد، بسته یک‌ماهه ۸ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال، بسته سه‌ماهه ۲۳ میلیون و ۱۳۰ ریال و بسته شش‌ماهه ۴۳ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است و اگر معاینه فنی خودرو از نوع برتر باشد، بسته یک‌ماهه ۵ میلیون و ۷۱۰ هزار ریال، بسته سه‌ماهه ۱۶ میلیون و ۱۹۰ هزار ریال و بسته شش‌ماهه ۳۰ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال خواهد بود. برای خودروهای برقی و هیبریدی هم بسته‌هایی در نظر گرفته‌ایم به طوری که بسته یک‌ماهه برای خودروهای برقی و هیبریدی ۸۱۶ هزار ریال، بسته سه‌ماهه ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار ریال و بسته شش‌ماهه ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار ریال خواهد بود. 

تسهیلات برای ساکنان محدوده طرح ترافیک

طرح ترافیک برای ساکنان محدوده این طرح چگونه محاسبه می‌شود؟ 

برای ساکنین محدوده طرح ترافیک، مشابه سال قبل تسهیلات در نظر گرفته شده است که این تخفیف مانند سال قبل ۵۰ درصد مبلغ عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا خواهد بود ( در صورت تردد در ساعت ۹ تا ۱۶) و نیز یک خروج از محدوده قبل از ساعت ۹ و یک ورود بعد از ساعت ۱۶ برای آنها به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. البته اگر فردی در محدوده طرح ترافیک مستأجر باشد و قرارداد اجاره آنها به زمان پایانی نزدیک است، باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و اجاره‌نامه تمدیدشده جدید را ارائه دهد. 

لزوم پرداخت عوارض پسماند و ملک برای دریافت طرح

مالکین ساکن در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک به منظور تمدید طرح ترافیک ساکنین نیستند و فقط باید عوارض نوسازی و پسماند ملک و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض طرح ترافیک را به صورت غیرحضوری پرداخت و تسویه کنند. 

نحوه رزرو طرح

نحوه رزرو طرح چگونه است؟

شهروندان با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن تهران من، می توانند به صورت هفتگی یا روزانه تردد آینده خود در محدوده طرح ترافیک را رزرو کنند.

جریمه ورود به محدوده طرح بدون رزرو

اگر شهروندی بنا به هر دلیلی بدون رزرو وارد محدوده طرح ترافیک شود، تا ساعت ۲۴ همان روز فرصت رزرو تردد خود را دارد، البته به شرطی آنکه سهمیه خالی جهت رزرو برای آن روز وجود داشته باشد.اگر یک فرد بدون رزرو مجوز وارد طرح ترافیک شود، بدون در نظر گرفتن اینکه معاینه فنی دارد یا خیر، ساعت اوج ترافیک آمده یا خیر، بیشترین مبلغ ورود به طرح ترافیک اخذ خواهد شد. خودروها و افراد دارای سهمیه نیازمند رزرو نیست. بنابراین شهروندان باید نسبت به این مسئله اطلاع و دقت کافی داشته باشند.

طرح ترافیک پنجشنبه‌ها اجرا می‌شود؟

طرح ترافیک برای روزهای پنج‌شنبه اجرا نخواهد شد ولی طرح کنترل آلودگی هوا همچنان برقرار است و اگر رانندگان در محدوده طرح ترافیک یا کنترل آلودگی هوا تردد کنند، از سهمیه رایگان فصلی تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا آنها کسر خواهد شد. 

سهمیه رایگان فصلی رانندگان تهرانی چقدر است؟

سهمیه رایگان فصلی رانندگان تهرانی جهت ورود به طرح کنترل آلودگی هوا چند روز است؟

۲۰ روز سهمیه فصلی تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ پا برجا است.

سرانجام طرح ترافیک اهالی رسانه

اهالی رسانه طرح‌های ترافیک سال ۹۹ آنها تا چه زمانی معتبر است؟

تا زمانی که طرح‌های ترافیک سال ۱۴۰۰ در اختیار آنها قرار گیرد، طرح‌های سال ۱۳۹۹ اعتبار خواهد داشت. با تغییراتی که در نحوه ثبت نام اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۰صورت گرفته است، به افرادی که فقط درخواست کارت بلیت خبرنگاری دارند زودتر از موعد سنوات گذشته کارت بلیت خبرنگاری تخصیص خواهد یافت.

زمان اجرای طرح ترافیک سال ۱۴۰۰

اولین روز اجرای طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ چه زمانی است؟

۱۴ فروردین اولین روز اجرای طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ است.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 12810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =