چشم انداز صنعت رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کرونا و در پی آن غیر حضوری شدن اکثر فعالیت‌ها موجب رشد صنعت رایانه در کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرنوش صالحی کارشناس بازار سرمایه در خصوص جایگاه صنعت رایانه در کشور اظهار کرد: با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، اهمیت اینترنت و فناوری اطلاعات در حوزه سازمانی و زندگی اجتماعی افزایش چشم گیری پیدا کرده است. علاوه بر این، گسترش کسب و کار ها در سراسر جهان و اهمیت بدون مرز بودن فعالیت ها منجر شده است تا صنعت نرم افزار، صنعتی رو به رشد بوده و توسعه آن نامحدود باشد. این صنعت برای کشورها بسیار حائز اهمیت است. چرا که میزان دسترسی به ابزارها و تکنولوزی های ارتباطی نقش انکار ناپذیری را در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا می کند.

وی ادامه داد: امروزه مسئله اتکا به اطلاعات و ارتباطات و همچنین بدون مرز بودن فعالیت ها، رمز موفقیت کسب وکار ها در شرایط کنونی است. در کشور ما نیز شرکت هایی که در صنعت رایانه و فعالیت های وابسته به آن فعال هستند، بیش تر در حوزه پرداخت و خدمات POS، فناوری اطلاعات و ارتباطات به شبکه بانکی، صدور و ارائه خدمات کارت اعتباری و ایجاد و توسعه شبکه های پرداخت الکترونیک در حوزه نرم افزارها فعالیت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تعداد شرکت های حاضر از این صنعت در بورس و فرا بورس اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ شرکت در این حوزه فعال می باشند که معاملات ۹ شرکت (رتاپ، سپ، آپ، رانفور، رکیش، سیستم، مداران، مرقام و پرداخت) در بورس و ۵ شرکت (تاپکیش، افرا، سپیدار، رافزا و مفاخر) در فرا بورس و شرکت فن آوا در بازار پایه زرد فرا بورس انجام می شود.

صالحی در خصوص قیمت شرکت ها و تغییرات شاخص این صنعت در سال ۹۹، تصریح کرد: در حال حاضر ارزش بازار گروه صنعت رایانه و فعالیت های وابسته به آن، حدود ۱.۴% درصد از ارزش بازار سرمایه را تشکیل می دهد. متوسط شناوری صنعت حدود ۱۴ درصد، بازده یک ساله صنعت ۶۲.۸% و بازده یک ساله بازار۱۴۴.۷% بوده است. با مقایسه شاخص صنعت و شاخص کل در می یابیم که بازدهی شرکت های صنعت در امسال حدود ۴۳ درصد شاخص کل بوده است.

صالحی در پاسخ به چگونگی عملکرد شرکت ها به لحاظ بنیادی در سال ۹۹، اظهار کرد: در یک سال اخیر بیش ترین بازدهی مربوط به نماد رکیش با ۲۵۹.۶% و کمترین بازدهی مربوط به نماد آپ با ۸.۹-% است. میانگین رشد درآمد عملیاتی شرکت های گروه با توجه به گزارش های منتشر شده حدود ۳۸ درصد است که بیشترین رشد درآمد عملیاتی این گروه مربوط به نماد رافزا با ۲۷۱ % و رتاپ با ۱۱۴% است.

وی افزود: میانگین رشد سود آوری شرکت های گروه نیز با توجه به گزارش ها، حدود ۵۹ درصد است که بیش ترین رشد درآمد عملیاتی مربوط به نماد رافزا، سپیدار و سیستم به ترتیب برابر با۴۳۰%، ۱۷۵% و ۱۶۹% است.

تغییرات فرهنگی در جهت وضعیت مثبت صنایع رایانه ای

این کارشناس بازار سرمایه درباره علل رشد این صنعت در سال اخیر توضیح داد: با شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و نحوه خرید افراد جامعه استفاده از خدمات غیر حضوری (کاهش استفاده از وجه نقد و در پی آن افزایش خرید های اینترنتی و مبتنی بر کارت بانکی) و آنلاین با استقبال رو به رو شده است. همین امر منجر به افزایش فروش شرکت های گروه شده است. به صورتی که میانگین سود آوری شرکت های گروه، حدود ۵۹ درصد افزایش یافته است. بنابراین، تغییرات فرهنگ جامعه در استفاده بیشتر از خدمات غیر حضوری چشم انداز مثبتی را برای شرکت های این گروه ایجاد کرده است.

صالحی در پاسخ به پیش بینی میزان سود آوری این صنعت به لحاظ متغیرهای داخلی و بین المللی اظهار کرد: اکثر شرکت های گروه به دلیل خرید سخت افزار های لازم با ریسک نرخ ارز و تحریم های بین المللی مواجه هستند. در صورت عدم رفع تحریم ها و افزایش نرخ ارز در ماه های آتی، بهای تمام شده شرکت ها افزایش یافته و در نتیجه سود آوری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

او ادامه داد: علاوه بر این، با افزایش نرخ ارز قدرت خرید مردم برای تهیه نرم افزار های مربوط کاهش یافته و همین امر نیز می تواند منجر به کاهش فروش شرکت ها شود. اما در صورت بهبود شرایط اقتصادی کشور، کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم هزینه های شرکت ها کاهش یافته و می تواند به روند سود آوری آن ها کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره کرد: باتوجه به ریزش های اخیر بازار سرمایه اکثر سهم های این صنعت در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی خود هستند. همین امر منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری در این صنعت خواهد شد. اما نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت این است که ریسک، ذات بازار سرمایه است. اما با دانش کافی و مدیریت سرمایه گذاری امکان کسب بازده مورد نظر وجود خواهد داشت.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 12809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha