چرا بورس کام سهامداران را تلخ کرد؟ / دلیل ریزش بورس چه بود؟

کارشناسان معتقدند تبلیغات زیاد دولت در ابتدای سال ۹۹ با ورود مردم و نقدینگی به بازار سهام همراه بود و همین موضوع باعث شد ورود حجم بالای نقدینگی به بازار شاخص را مثبت و سپس خروج بخشی از آن بازار را با یک روند فرسایشی همراه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بازار سهام در سال ۹۹ با روند متفاوتی از سال‌های قبل روبه‌رو بود. در شش ماه اول سال، شاخص روند صعودی را تجربه کرد و نزدیک به یک میلیون واحد افزایش یافت اما بازار سرمایه از نیمه مرداد ۹۹ تا پایان سال با افت فرسایشی شاخص همراه شد و کام بسیاری از سهاداران خود را تلخ و ضررهای زیادی را به آنها وارد کرد.

علی خوانپایه، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمادهای غذایی و دارویی با افت قیمت شدیدی همراه بودند، گفت: در کنار برخی از نمادهای غذایی و دارویی، برخی از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری با افت قیمت زیادی همراه بودند و روند آن‌ها برای چند ماه آینده مناسب است.

خوانپایه با بیان اینکه امکان دارد روند منفی برای نمادها ادامه پیدا کند، توضیح داد: امکان دارد اگر این روند در معاملات ادامه‌دار باشد، دامنه نوسان افزایش پیدا کند و یا حتی حذف شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در شش ماه اول سال با تبلیغات زیاد ارکان تاثیرگذار، نیروی کار در حال جذب به بازار سرمایه بود، توضیح داد: در نیمه سال بازار در حال گسترش بود؛ از راننده تاکسی تا خبرنگار و کارمندان دولتی در حال ورود به بازار بودند و بعد از مدتی خواستار خارج شدن از بازار بودند. ارکان تاثیرگذار دولتی، در زمان مناسبی اقدام به جذب سهامدارن نکرد.

خوانپایه در ادامه گفت: من از همان ابتدا با آن روند صعودی مخالف بودم و بسیاری از کارشناسان با من مخالفت می‌کردند. یکی از دلایلی که مخالف روند صعودی بازار بودم، افزایش حجم معاملات نمادهای خودرویی بود. نمادهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به اندازه‌ای رشد کرده بود که حجم معاملات آن‌ها از رقبای خارجی بیش‌تر شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه به کاهش قیمت نفت در شش ماه اول سال اشاره کرد و گفت: تمامی بازارها به کاهش قیمت نفت واکنش نشان داده بودند و در آن زمان که بازار سهام با یک روند صعودی همراه بود، بازارها به بورس وابسته شده بودند.

علی خوانپایه اظهار کرد: بازار سهام در شش ماهه اول سال ۹۹، با ورود حجم زیادی از نقدینگی همراه بود اما از نیمه مرداد با خروج نقدینگی مواجه شد، بسیاری از سهامدارن به سمت کسب و کارهای خودشان برگشتند و سرمایه خودشان را به کارهای خودشان برگرداندند.

او با بیان اینکه بازار سهام به بازگشت روند تعادلی نیاز دارد، توضیح داد: با توجه به روند طولانی نزولی در بازار، بورس به سمت بازگشت به روند صعودی است. در کنار بازار سهام که به نقدنیگی نیاز دارد، بسیاری از کسب و کارها نیز با کمبود نقدینگی مواجه شدند.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 12804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha