یکی از اشتباهات این است که وقتی می گوییم حمایت از تولید، بخش عمومی و مردمی تولید را فراموش می کنیم/تولیدی باید مورد پشتیبانی قرار بگیرد که پیشران باشد

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تولیدی باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد که در اقتصاد پیشران و دانش بنیان باشد. اگر در تولید به این دو مولفه توجه شود، حتما پشتیبانی از آن کار بسیار خوبی است، پشتیبانی از تولید به معنای فراهم کردن زمینه برای تولید در آنجایی که قاعده بازی به نفع تولید نیست

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  پشتیبانی و حمایت از تولید موضوعی است که امسال به عنوان یک امر مسلم در سیاست گذاری های اقتصادی مسوولین باید مورد توجه قرار بگیرد تا زمینه های تحقق شعار سال با رونق گرفتن و جهش دادن به تولید فراهم شود. اما حمایت وپشتیبانی ومانع زدایی از تولید به کدام روش و با کدام ابزارها نتیجه خوبی می دهد را رادار اقتصاد در گفت و گو با دکتر  سید جمال الدین حسینی  کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در میان گذاشته که در ادامه می خوانیم.

سید جمال الدین حسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره شعار سال و الزام های لازم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ به رادار اقتصاد گفت: اگر بخواهیم در مورد موانع تولید و پشتیبانی از تولید صحبت کنیم به صورت مقدماتی باید به این موضوع مهم اشاره شود که رونق و جهش تولید تنها راه راهبری و کلید موثر برای گشودن قفل های اقتصاد است.

وی دراین باره تصریح نمود: به این معنا که اگر تولید در کشور رونق بگیرد و ما از طریق تولید بتوانیم به رشد و رفاه اقتصادی برسیم قطعا موقعیت ما در بخش های مختلف اعم از اقتصادی تا فرهنگی و اجتماعی تضمین شده است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره راهبردهای مهم مانع زدایی از پیش روی تولید بیان داشت: ما در وهله اول باید موانع پیش روی تولید را بشناسیم، تا به معنای واقعی جهش تولید محقق شود. تولید باید در تمام سیاست گذاری ها آنقدر حائز اهمیت باشد که امید آفرینی در بخش های تولیدی به گونه ای پیاده شود که سرمایه ها به سمت تولید حرکت کنند چرا که بازدهی خود را در فعالیت های مولد ببینند نه در فعالیت های دلالی و سفته بازی.

حسینی دراین باره خاطر نشان کرد: زمانی که تولید از بازده رقابتی نسبت به سایر بخش های اقتصادی به ویژه بخش های غیر مولد و بخش های مالی اقتصاد  بیشتری برخوردار شود، یعنی قابل رقابت باشد قطعا زمینه برای تولید فراهم می شود. به هر حال در وضعیت کنونی به دلیل پر هزینه بودن تولید و سود کم ،فعالیت های دلالی مانند خرید و فروش ونگهداری طلا و اوراق و ارز نسبت به تولید بازدهی بیشتری دارد بنابراین مردم برای سرمایه گذاری به این سمت حرکت می کنند نه به سمت سرمایه گذاری در فعالیت های مولد.

وی راهکارهای رشد تولید و سرمایه گذاری به سمت تولید را اینگونه توضیح داد و گفت: برای اینکه سرمایه ها به سمت فعالیت های مولد برود در کوتاه مدت و بلند مدت یک سری فعالیت ها باید انجام شود. به طور قطع برداشتن موانع برای رشد و جهش تولید در کوتاه مدت  شرط لازم است یعنی ساختار اقتصادی کشور به نفع تولید باید تغییر کند و سیاست های پایداری در راستای تقویت تولید اعمال شود، سیاست هایی که براساس آن تولید کننده بداند امکان برنامه ریزی بلند مدت در عرصه تولید است نه اینکه هر روز برای تولید و صادرات قوانین و دستورالعمل های متفاوت و متناقضی صادر شود. به هر حال  تولید زمانی رشد می کند که محیط اقتصادی ازچارچوب و قواعد بازی پایداری برخوردار باشد.

سید جمال الدین حسینی دراین باره خاطر نشان کرد: در ساختار اقتصادی فعلی کشور برخی از مولفه ها می توانند تولید را رقم نزنند، مثل زمینه هایی برای کسب سود بیشتر با سپرده گذاریهای مختلف. البته این موضوع با تورم مرتبط است یعنی به دلیل تورم بازده واقعی باید پذیرفته شود اما در بلند مدت به هر صورت باید نرخ بهره سپرده های بانکی و بازده بدون ریسک  کاهش بیابد و به حداقل ممکن برسد، ضمن اینکه حتما در بلند مدت هم روی تورم اثر مثبتی به جا می گذارد.

حسینی راهکارهای حمایت از تولید در کوتاه مدت را اینگونه تشریح کرد: پشتیبانی از تولید در کوتاه مدت یک ضرورت است در حالی که  رفع موانع یک امر بلند مدت تلقی می شود وپشتیبانی یک امر کوتاه مدت است؛ از این جهت نباید اینگونه تلقی شود که دایم باید از تولید  پشتیبانی شود، بلکه در حال حاضر چون قواعد بازی در اقتصاد به نفع تولید نیست، حمایت از تولید امری واجب است، لذا برای اینکه سطح تولید را برمبنای پیشران های اقتصادی افزایش دهیم بهترین کار این است که ظرفیتهای خالی و دارای سرعت بالا برای تولید را شناسایی و از آنها حمایت به عمل بیاوریم.

حسینی دراین باره تصریح کرد: ظرفیت هایی که می تواند به تولید بالا منجر شود به طور مثال انهایی که نهاده های وارداتی تولید اعم از مواد یا فناوری است که برای تولید مهم است باید به سراغ حمایت از آنها برویم. در خصوص محصولات تولید نهایی نیز ظرفیت نیاز بالفعلی داریم که این قسم از تولید نیز باید پیگیری شود یا اینکه بازار صادراتی قابل نفوذ در کشورهای همسایه و منطقه تقویت شد. این موارد اولویت بندی هایی است که پشتیبانی از این مقوله ها باید صورت بگیرد؛ به این دلیل که حمایت از تولید به هر عنوانی خطاست، چرا که اولویت بندی در تولید و اتخاذ سیاست  صنعتی و تولیدی خاصی بسیار مهم است. مثلا بعضی از تولیدهایی که در کشور انجام می شود به هیچ وجه با ظرفیت اقلیمی، انسانی، فناوری و دانش فعلی کشور همخوانی ندارد یا ارزش افزوده برخی پایین است یا ممکن است نیاز کشوردر بلند مدت به  برخی از آنها کاهش بیابد یا زمینه مشارکت مردمی درتوسعه آن کالای تولیدی وجود نداشته باشد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: یکی از اشتباهات ما این است که وقتی می گوییم حمایت از تولید، بخش عمومی و مردمی تولید را فراموش می کنیم در حالی که باید از سمت مردمی تولید پشتیبانی شود ضمن اینکه با شرایطی که در تحریمها داریم امکان مبادلات پایاپای بین المللی داشته باشیم یعی محصولاتی داشته باشیم که کمترین نیاز به نظام مالی جهانی پیدا کند تا در حین تحریم ها نیز موثر و تولید کننده واقع شویم.

سید جمال الدین حسینی توضیح داد: تولیدی باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد که در اقتصاد پیشران و دانش بنیان باشد. اگر در تولید به این دو مولفه توجه شود، حتما پشتیبانی از آن کار بسیار خوبی است، پشتیبانی از تولید به معنای فراهم کردن زمینه برای تولید در آنجایی که قاعده بازی به نفع تولید نیست که بحث مالیات یکی از مقوله هاست، اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که منافع بلند مدت کشور به خطر نیفتد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: به نحوی که بهره وری در تولید افزایش بیابد در استفاده از منابع انرژی بتوانیم رقابت ایجاد کنیم اگر قرار باشد منابع انرژی را به تولید ارزان بدهیم به سمت درست حرکت نکرده ایم لذا چنین تلقی نباید وجود داشته باشد چرا که به تولید ضربه می زند، بنابراین پشتیبانی از تولید یک مقوله کوتاه مدت است و رفع موانع از تولید نیز، یک مقوله بلند مدت است.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 12803

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha