احساس سرمایه گذاران به بورس دوباره مثبت خواهد شد / واکسیناسیون جهانی و بازگشت رونق اقتصادی

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات بازار در هفته آخر اسفند، نور امید را در دل سهامداران روشن کرد و تصریح کرد: وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ می‌تواند رو به رشد حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ سال ۱۳۹۹ برای سرمایه‌گذاران بورس تهران یک دوره استثنایی در کل تاریخ فعالیت این بازار بود. سالی‌که با جهش چهار برابری شاخص‌کل در مدت کمتر از پنج ماه آغاز شد و به دنبال آن، سقوطی به ارتفاع بیش از ۴۰درصد از اوج تا به اینجای کار را ثبت کرده است تا عنوان پر فراز و نشیب‌ترین دوره تاریخی نوسان قیمت سهام به سال ۹۹ تعلق گیرد. در حالی که بسیاری از فعالان این حوزه از اتفاقات این سال به ویژه در هفت ماه اخیر ناراحت و ناراضی هستند سوال اصلی که برای همه سهامداران مطرح است، بیش از واکاوی گذشته، تخمین چشم‌انداز آینده است. بدین منظور تحلیل چهار متغیر موثر بر نرخ سهام شامل سیاست پولی، ارز، قیمت‌های جهانی‌کالا و ارزش‌گذاری سهام راهگشا خواهد بود.

پرونده بورس تهران در سال ۹۹ نیز بسته شد و شاخص کل سهام با ثبت رشد حدود ۱۵۷ درصدی صدرنشین بازارهای دارایی شد و پیش از این هم بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از این خبر داده بودند که این بازار بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است زیرا می‌تواند سود زیادی را برای سهامداران خود داشته باشد.

بازار سرمایه در شرایطی به استقبال سال ۱۴۰۰ می‌رود که در طول سال ۹۹ فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشت و لطف سیل خروشان نقدینگی در ابتدا افزایش قابل توجه و سپس سقوط غیرمنتظره را تجربه کرد. در طول این سال عوامل متعددی نظیر قیمت‌گذاری دستوری، مداخله در میزان عرضه و تقاضا و نامتقارن کردن دامنه نوسان در کنار تضعیف عرضه‌های اولیه از جمله عوامل مهمی بود که توانست چهره بازار سرمایه را در سال ۹۹ دگرگون کند.

از طرف دیگر افت قیمت و مشکلات فروش سهام عدالت در کنار نارسایی‌های ناشی از بهبود نیافتن زیرساخت‌ها سبب شد تا ضعف حکمرانی در بازار سرمایه بیش از سال‌های قبل به چشم بیاید.

در هفته‌ پایانی اسفند ماه، شاهد حمایت دوباره سهامداران حقوقی از بازار سرمایه بودیم به طوری که باز هم پول به بازار سرمایه تزریق شد و سهامداران حقیقی بیشتری برای خرید سهم‌های بیشتر به بازار روی آوردند و در این میان، عوامل بنیادی دیگر از جمله بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها، بی ثباتی و رکود بازارهای موازی مانند ارز، مسکن و خودرو و همچنین پایین بودن قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه باعث شده است که باز هم امید در بازار سرمایه به وجود بیاید.

احساس سرمایه گذاران به بورس مثبت خواهد شد

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات در این بازار گفت: سال ۹۹ به گونه‌ای به اتمام رسید که یک احساس بهتری در سهامداران و سرمایه‌گذاران ایجاد شد و طبق پیش‌بینی‌هایی که از دو هفته پیش شده بود، امسال بازار سرمایه به گونه‌ای به کار خود پایان داد که سرمایه‌گذاران نسبت به سال ۱۴۰۰ امیدواری بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شرایط بازار در سال ۱۴۰۰ تقریباً رو به رشد خواهد بود، تصریح کرد: این وضعیت رو به رشد انفجاری و هیجانی نخواهد بود و رشدهای چشمگیر ۱۰ تا ۱۵ درصدی در مدت‌زمان کوتاه در بازار نخواهیم دید و به نظر می‌رسد تحلیل در بازار عمق بیشتری پیدا خواهد کرد چراکه سهامداران با توجه به اتفاقات سال ۹۹ بینش بیشتر و تدبیر بیشتری به بازار وارد می‌شوند بنابراین، می‌توان گفت که بازار در سال ۱۴۰۰، بر اساس یک منطق و با شیبی ملایم رو به رشد حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد قیمت سهام صنایع به عوامل مختلفی مربوط می‌شود. به هر حال، در حال حاضر شاهد رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و نفت هستیم چون در انتهای دوران کرونا یک خوش‌بینی در سرمایه‌گذاران جهان و همچنین رونق اقتصادی ایجاد شده است که اگر فرض را بر پایان کرونا یا کاهش این بیماری و رونق اقتصاد بگذاریم، می‌توانیم اتفاقات خوبی را در صنایع فلزی و دیگر صنایع وابسته به صادرات مشاهده کنیم.

فلاح در این باره ادامه داد: شرط رونق اقتصادی این است که واکسن کرونا در تمام نقاط جهان به مردم تزریق شود و در سال ۲۰۲۱ تا حدود دی ماه که این سال میلادی به اتمام می‌رسد، نیمی از جمعیت جهان واکسن بزنند.

وی با تأکید بر اینکه نکته بسیار مهم در این میان موضوع خود ایران است، گفت: ارتباط ما با جامعه جهانی به خصوص با غرب نکته بسیار حائز اهمیتی است که اگر قرار باشد، تعامل صورت گیرد، برخی از صنایع مانند خودروسازی مورد حمایت واقع می‌شوند چون این امید وجود دارد که در صورت توافق، خودروسازان بین‌المللی روی این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در غیر این صورت، اگر توافقی اتفاق نیفتد و شرایط به همین صورت پیش برود و برجامی هم وجود نداشته باشد، با رشد قیمت ارز، برخی دیگر از صنایع مورد توجه قرار گیرند، ولی باید به این نکته توجه داشت که اگر توافقی صورت گیرد و شرایط نقل و انتقال مالی بهبود پیدا کند، جا برای رشد صنعت بانکی هم به وجود می‌آید بنابراین، در سناریوهای مختلف صنایع مختلف ما جا برای رشد و پیرفت دارند و نباید فراموش کرد که قیمت سهم‌ها در حال حاضر، بسیار جذاب و ارزنده هستند که باعث می‌شود تقاضا تحریک شود.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: با اتفاقی که در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار سرمایه افتاد، می‌توان اذعان کرد که یک جو از امید نسبت به آینده در بازار اتفاق افتاده و برخی از سرمایه‌گذاران به کارهای دیگر می‌پردازند؛ هرچند عید مانند سال‌های گذشته نیست و از آن رو که کشور هنوز درگیر ویروس کرونا است، پیش‌بینی می‌شود، بازار سرمایه با نوسان کم و با شیبی ملایم، این روند رشدی ادامه داشته باشد و ممکن است بازار با رقم‌های کمتری رشد کند.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 12801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha