روش عرضه اولیه‌ شرکت های کوچک تغییر می‌کند/ دلیل لغو واگذاری ها

مدیرعامل فرابورس از بررسی روش عرضه اولیه شرکت های کوچک توسط سازمان بورس و دلیل لغو شدن واگذاری ها بعد از انتشار آگهی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر هامونی درخصوص روند عرضه های اولیه در سال ۱۴۰۰ گفت: اگر نحوه عرضه اولیه اصلاح شود بطور قطع در سال جاری با عرضه اولیه‌های بیشتری مواجه خواهیم شد. این امر اگر به درستی صورت گیرد هم به تامین مالی شرکت‌ها کمک می کند و از جانب دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری را ارتقا می‌دهد.

وی افزود: در سال ۹۹ از هر طیف شرکتی برای پذیرش در فرابورس مراجعه شد به طوری که در این رابطه می‌توان به پتروشیمی‌ها، صنایع دستی، استارت آپ‌ها و سایر موارد اشاره کرد. در حال حاضر سه روش عرضه اولیه بوک بیلدینگ، حراج و گشایش نماد وجود دارد که هرکدام از آنها معایب و مزایایی دارند.
از روش بوک بیلدینگ برای شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند اما به دلایلی نمی توان از این روش برای سهم‌های کوچک استفاده کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بحث بوک بیلدینگ سبب می‌شود مسئله کف و سقف قبل از عرضه اولیه یک اثر کهربایی در فرابورس ایجاد کند. همچنین قیمت سهام باید توسط هلدینگ‌ها، خبره‌های مالی و سایر کشف شود که پس از آن عرضه صورت گیرد. اگر بتوان در دو روش بوک بیلدینگ و حراج تغییراتی ایجاد کرد به نفع بازار و عرضه‌های اولیه خواهد بود. عرضه‌های اولیه می‌توانند همانند کشورهای دیگر طی دو مرحله صورت گیرند.

هامونی عنوان کرد: برای عرضه‌های کوچک نیز می‌توان از از روش‌های حراج استفاده کرد حتی پیشنهاد شد این شرکت‌ها را صرفا به صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک داد که آنها کشف قیمت را انجام دهند به سبب آنکه این امر می‌تواند مردم را به منظور سرمایه گذاری تشویق کند. موارد مطرح شده در رابطه با نحوه عرضه‌های شرکت‌های کوچک در انتهای سال ۹۹ به سازمان ارسال شده که اکنون در حال تدوین است. اگر عرضه شرکت‌های کوچک به صندوق‌ها سپرده شود، می توان در روز حتی با چند عرضه اولیه مواجه بود.

وی درخوص دلیل لغو شدن عرضه‌های اولیه بعد از انتشار آگهی عرضه مخصوصا در هفته‌های اخیر سال گذشته گفت: به موجب ماده ۴۴ قانون بازار سرمایه سازمان بورس هر زمان که بخواهد می‌تواند مانع آن عرضه شود بطور مثال ممکن است اطلاعات شرکتی که می‌خواهد عرضه اولیه کند کامل نباشد یا حتی گاها به سبب شرایط بازار این امر لغو می‌شود.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 12792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha