کنترل رفتار هیجانی سرمایه گذاران به کمک حجم مبنا

میرزایی کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر حجم مبنا در بورس به درستی تعیین شود، رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران و حباب قیمت ها کنترل می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  کارشناس بازار سرمایه، در خصوص حجم مبنا در بورس توضیح داد: هنگامی که سهام یک شرکت می خواهد در بورس  معامله شود، برای شناخت قیمتی که میان عوامل بازار معامله می‌شود، باید یک مقدار از سهام مورد معامله قرار گیرد، مثلا، اگر ۲۰ هزار سهم  مورد معامله قرار گیرد، منجر به کشف قیمت معقول و مناسب می‌شود.

وی بیان کرد: هر بنگاهی بنا به تعداد سهمی که در بورس دارد، درصدی از آن را به عنوان حجم مبنا قرار می‌دهد و اگر روی این تعداد، معامله صورت گیرد، قیمتی که کشف می‌شود، قیمت معقولانه ای خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصمیم شورای عالی بورس، در رابطه با میزان متناسب سازی حجم مبنا، تصریح کرد : جزئیات این موضوع هنوز اعلام نشده، اما این مسئله جزء ۴ تصمیمی است که برای رونق دادن به بازار سرمایه  اتخاذ شده است. وقتی شرایط بازار منفی باشد،قاعدتا مسئولان بازار سرمایه  تصمیم می گیرند تا  حجم مبنای سهم را بالا ببرند، که این کار  برای حفظ منافع سهامداران، چندان معقول به نظر نمی‌ رسد همچنین باید گفت  اگر شرایط بازار مثبت باشد به دنبال آن روند حجم مبنا کاهشی خواهد بود و از جانب دیگر رونق به معاملات باز خواهد گشت.

میرزایی در پاسخ به این سوال که، عدم شفاف سازی حجم مبنا توسط سازمان بورس چه ضربه‌ای به بازار سرمایه می‌تواند وارد کند؟ بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر چند رکن اساسی  است، که مهم‌ترین آن، اعتماد سهامداران به عوامل بازار است، اکنون بی اعتمادی در بازار موج می زند .

او اظهار کرد: رکن دیگر بازار، شفافیت است، برای سهامداران بازار سرمایه  باید  همه  عوامل شفاف باشد، زیرا هر اتفاقی که رخ دهد   روی تصمیم گیری و رفتار  اشخاص سهامدار تاثیر می گذارد. نبود شفافیت به بازار ضربه می‌زند و باید هر چه سریع‌تر  مقام ناظر موضوع حجم مبنا را شفاف سازی کند و توضیحات و دستورالعمل‌های آن را جزء به جزء مورد بررسی قرار دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که متناسب سازی چه تاثیری روی روند سهم ها دارد؟ تصریح کرد : این امر اگر به درستی صورت گیرد  سبب کنترل رفتار هیجانی سهامداران  در بازار  سرمایه خواهد شد ، مثلا هنگامی که بازار منفی است، مقام ناظر برای کنترل و جلوگیری از متشنج شدن بازار، حجم مبنا را باید افزایش ‌دهد که این مسئله اگر به درستی صورت گیرد بر تعداد معاملات تاثیر می گذارد.

میرزایی در پایان گفت: در سقف‌های قیمتی نیز به کمک حجم مبنا رفتارهای هیجانی و حباب قیمت‌ها را کنترل می‌کنند، تنها لازمه‌ آن مشخص کردن قاعده است و نباید براساس سلیقه‌ شخصی رفتار کنند.

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
کد خبر: 12786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha