بهتر بود به جای واردات مرغ، رصد و پایش در توزیع بیشتر می شد

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص واردات مرغ آن هم با فوریت فاجعه بزرگی است، گفت: دولت با تخصیص نهاده های دولتی به مرغداران یارانه می دهد و با واردات مرغ مجدد در این بخش هزینه می کند در حالی که بهتر بود به جای هزینه مجدد نظارت، رصد و پایش در توزیع بیشتر می شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حبیب اسدالله نژاد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه کشور پتانسیل صادرات بیش از یک میلیون تن مرغ را دارد، اظهار کرد: این تصمیم گیری در خصوص واردات مرغ با فوریت فاجعه بزرگی است و صرف نظر از ارز تخصیص یافته، در مدت کوتاه نمی توان مرغ با کیفیت وارد کشور کرد و مسلم است که مرغ بی کیفیت و با تاریخ انقضای کم  از کشورهایی مانند ترکیه وارد کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این مرغ ها زمانی وارد بازار می شوند که شرایط پایدار شده و کمبودی در مرغ نداریم، گفت: احتمالا قیمت مرغ تا ماه رمضان عادی خواهد شد.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: در عدد قرار بود ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته باشیم و براین مقدار هم نهاده تخصیص داده شده است. اگر این تعداد جوجه واقعا به مرغ تبدیل شوند و تحت فرآیند درستی به دست مردم برسد نه تنها کمبودی نخواهیم داشت بلکه مازاد تولید هم  داریم.

به گفته وی، دولت با تخصیص نهاده های دولتی به مرغداران یارانه می دهد و با واردات مرغ مجدد در این بخش هزینه می کند در حالی که بهتر بود به جای هزینه مجدد نظارت، رصد و پایش بیشتر می شد.

اسدالله نژاد تصریح کرد: علاوه براینکه باید میزان جوجه ریزی راستی آزمایی شود بایستی بررسی شود که آیا همان میزان مرغ تولید شده هم به درستی در شبکه توزیع می شود. به نظر می رسد وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در اینجا قصور دارند.

وی در پاسخ به اینکه  گفته می شود چون مرغداران نرخ مصوب مرغ را قبول ندارند مرغ هایشان را در موعد مقرر وارد بازار نمی کنند، گفت: با توجه به هزینه های تولید برای مرغداران توجیه ندارد مرغ را بیشتر ازحد معمول نگه دارند. از طرفی در برخی استان های مانند اصفهان، یزد و خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی مرغ در ۴۵ روز وزن مناسب نمی گیرد و قابل عرضه به بازار نیست. بنابراین مرغداران مجبورند مرغ را حتی تا ۵۵ روز هم نگه دارند تا به وزن حدود ۲۶۰۰ کیلو که مناسب عرضه به بازار است، برسد.

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 12778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha