تصاویر عجیب و غریبی از فضا که ناسا نمی‌خواهد ما ببینیم

ناسا در طول تحقیقاتی که تاکنون انجام داده است، تصاویر عجیب و غریبی از فضا ثبت کرده که کمتر آن‌ها را در اختیار عموم قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خیلی اوقات ما خود را آنقدر مشغول کارهای روزمره می‌دانیم که شب‌ها دیگر به آسمان‌های پرستاره نگاه نمی‌کنیم. مورد دیگری که مانع انجام این کار می‌شود، به ویژه اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، آلودگی نوری است که مانع دیدن زیبایی نظم کیهانی می‌شود؛ شاید این یکی از بزرگترین حذف‌هایی است که می‌توانیم انجام دهیم، همانطور که کارل ساگان، ستاره شناس، کیهان شناس، اخترفیزیکدان آمریکایی گفت: نیتروژن موجود در DNA، کلسیم دندان، آهن موجود در خون، کربن سیب پای ما در فضای داخلی ستارگان در حال فروپاشی ساخته شده است. کیهان در درون ماست. ما از چیزهای ستاره‌ای ساخته شده ایم. ما راهی هستیم که کائنات خودش را بشناسد؛ بنابراین اگر از این طریق دیدگاه خود را در مورد زندگی خود تغییر دهیم، بسیاری از مسائل می‌توانند تغییر کنند.

این مطلب دنیای متفاوت شما را کشف خواهد کرد. دنیای وسیع بین ستاره‌ای جهانی شگفت انگیز و سرشار از زیبایی وصف ناپذیر. شما با سیاهچاله‌ها، سفیدچاله‌ها، قاشق‌های شناور در سطح مریخ، سیارات ساخته شده از الماس، سحابی‌های مرموز و سیارات سرکش روبه‌رو خواهید شد که آزادانه در جهان پرسه می‌زنند.

گودالی در خورشید

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که عکس نزدیک لکه‌های خورشید چگونه است؟ برخلاف تصور شما این یک غار ترسناک پر از گدازه، نه یک نمای نزدیک از یک عفونت شدید پوستی یا یک پرتقال تخریب شده است.

خورشید

چهره‌های مریخ

ممکن است شما درباره چهره‌های مرموز مریخ شنیده باشید. سیاره سرخ یک مکان واقعا عجیب است و علاوه بر این چهره‌ها، بسیاری از عکس‌های عجیب دیگر نیز در اینجا آورده شده است: قاشق شناور، مریخ آندره غول و چندین چهره دیگر که در سال ۱۹۷۶ گرفته شده است. طبق گفته ناسا این چیزی نیست جز تشکیل سنگ عظیم که شبیه سر انسان است و توسط سایه‌هایی ایجاد می‌شود که توهم چشم، بینی و دهان را ایجاد می‌کنند.

مریخ

ستاره مرگ در اطراف زحل شناور است

وقتی این عکس را نگاه می‌کنید و می‌فهمید که ستاره مرگ در جنگ ستارگان فقط محصول تخیل انسان نیست همه چیز کاملا ترسناک می‌شوند. اما لازم نیست نگران باشید، زیرا این یک فضاپیمای عملیاتی واقعی نیست. این ماه زحل است که «میماس» نامیده می‌شود و یک دهانه بزرگ هرشل است که آن را مانند یک فضاپیمای ستاره مرگ نشان می‎‌دهد. این یک واقعیت جالب است که این دهانه تا سال ۱۹۸۰ کشف نشده است به این معنی که جورج لوکاس الهام خود را از جایی دیگر گرفته است.

ستاره مرگ

چشم خدا

چهره‌های مریخ وقتی به چشم خدا نگاه می‌کنید، ترسناک به نظر نمی‌رسند. نام رسمی این سحابی «سحابی مارپیچ» است و اگر هنگام مشاهده آن هیبت را احساس نمی‌کنید، منصفانه خواهد بود که تصور کنید ممکن است مشکلی برای شما پیش آمده باشد. نگاه خیره کننده این سحابی توسط یک ستاره خورشید مانند در طی هزاران سال در حال مرگ ایجاد شده است. نگاه به آن به من یادآوری می‌کند که جهان ما چقدر گسترده و باورنکردنی است و در واقع چقدر کوچک هستیم.

چشم خدا

طوفان فلورانس فضا

درست مانند منظره شفق قطبی (معروف به چراغ‌های شمالی)، نمای طوفان از مدار زمین نیز مسحورکننده است. با این حال برخلاف نورهای شمالی، ماهیت آن بسیار کشنده‌تر است. این عکس توسط فضانورد ریکی آرنولد در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است. طوفان به قدری عظیم بود که حتی با وجود عکس گرفتن از فضا، فضانوردان فقط توانستند با یک لنز با زاویه فوق‌العاده گسترده طوفان را شکار کنند.

طوفان فلورانس

اولین سلفی در فضای بیرونی

آخرین چیزی که وقتی به سلفی گرفتن فکر می‌کنیم احتمالا به ذهنمان می‌رسد، سلفی یک فضانورد است. اما Buzz Aldrin اولین سلفی را در فضای خارج از زمین گرفته بود مدت‌ها پیش از آنکه واژه سلفی باب شود. این سلفی در سال ۱۹۶۶ گرفته شده است و امروز Buzz در مورد آن اینگونه نظر می‌دهد: همانطور که ورق می‌زدیم چند عکس از چیزها گرفتم و بعد با خودم فکر کردم آیا این می‌تواند از من با فیلم ماوراءبنفش عکس بگیرد؟ بنابراین برگشتم، روی دوربین کلیک کردم و بسیار خوب شد!

سلفی

ابرهای مشتری

هنگامی که ما نجوم را مطالعه می‌کنیم، اصلی‌ترین چیزی که مشتری را با آن به یاد می‌آوریم، عظمت و لکه قرمز بزرگ آن است که یک طوفان غول پیکر است که بیش از دو برابر زمین است. این عکس راهی جدید برای به یاد آوردن این سیاره غول پیکر را به ما نشان می‌دهد. این رنگ افزایش یافته و به دلیل داشتن زاویه در ارتفاع بالاتر، ابرهایی دیده می‌شوند که روی محیط سایه می‌اندازند.

مشتری

خلاء سیاهچاله‌ها

این عکس اگرچه یک عکس نبوده و برداشت یک هنرمند براساس اطلاعات ناساست، اما وحشتناک است؛ یا حداقل برای اکثر ما وحشتناک به نظر می‌رسد، زیرا خلاء تاریکی عظیم که خلاء مداوم فضا-زمان را در اطراف خود نمایان می‌کند، می‌تواند ترسناک و خطرناک باشد. خبر خوب اینکه هیچ سیاهچاله‌ای به اندازه کافی نزدیک ما نیست که بتواند به منظومه شمسی آسیب برساند. دانشمندان معتقدند که سیاهچاله‌های عظیم در اوایل جهان وجود داشته است و همزمان با رشد کهکشان‌های میزبانشان پرخاشگر شدند. یک سیاه چاله تهاجمی بسیار خطرناک‌تر از همسایه پرخاشگر است.

سیاهچاله

درخت در مریخ؟

ما قبلا درباره چهره‌های مریخ بحث کردیم، بنابراین بیایید نگاهی به عکس عجیب دیگری از سیاره سرخ بیندازیم. آنچه بیشتر شبیه یک نقاشی انتزاعی یا حتی درختان تاریکی است که از سطح مریخ برمی‌خیزند، رگه‌هایی از مواد ریخته شده است که به دلیل تبخیر یخ زدگی دی اکسید کربن در تپه‌های شنی جریان می‌یابد. به بیان ساده این فقط یک توهم نوری است که باعث می‌شود درخت به نظر برسد در حالی که نتیجه واکنش‌های شیمیایی است.

مریخ

جهان کامل در یک تصویر

در اینجا یک تصویر خیره کننده وجود دارد که به یک هدف بسیار بلند پروازانه از تصویربرداری از کل جهان دست یافته است. این تجسم لگاریتمی خیره کننده توسط پابلو کارلوس بوداسی ایجاد شده است که در آن منظومه شمسی در مرکز، سیارات داخلی و خارجی، کمربند کویپر، ابر Oort، آلفا قنطورس، بازوی Perseus، کهکشان راه شیری، کهکشان آندرومدا، کهکشان‌های مجاور، وب کیهانی، تابش مایکروویو کیهانی و پلاسمای نامرئی بیگ بنگ در لبه".

جهان

قاشق شناور در مریخ

در بالا درباره قاشق شناور مریخ گفتیم و این یک شوخی نبود، این قاشق پرنده آخرین چیز عجیب از مریخ است که در لیست ذکر شده و یک دلیل دیگر برای نگاهی دوباره به این سیاره سرخ است. همانطور که حدس زده‌اید این یک قاشق نیست. در حقیقت، این یک سازند سنگی خنک است که با گذشت زمان به دلیل وزش بادهای مریخ شکل گرفته است. مقامات ناسا در توصیف تصویر نوشتند: هیچ قاشقی وجود ندارد. این ویژگی عجیب مریخ احتمالا یک ماده مخدر است، سنگی که توسط باد شکل گرفته است.

قاشق در مریخ

بزرگترین موج در سیستم خورشیدی

به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین امواجی که تاکنون در منظومه شمسی دیده شده است. موج فشار در جو زهره که در دسامبر ۲۰۱۵ توسط یک فضاپیمای ژاپنی به تصرف درآمد، بیش از ۱۰ هزار کیلومتر امتداد داشت و به مدت چهار روز به یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های جو ونوس تبدیل شد. زهره داغ‌ترین سیاره در منظومه شمسی است که به دلیل اثر گلخانه‌ای فراری بیش از ۴۶۰ درجه سانتیگراد است. دانشمندان معتقدند این موج عظیم به اندازه کافی قدرتمند بوده و می‌تواند بر آب و هوای کره زمین تاثیر بگذارد.

خورشید

نگاهی دقیق‌تر به حلقه‌های زحل

این تصویر از فضاپیمای کاسینی ناسا دقیق‌ترین تصویر از حلقه‌های زحل است که تاکنون گرفته شده است و به ما نشان می‌دهد که این حلقه‌ها واقعا چقدر زیبا هستند. آن‌ها از یخ، سنگ و گرد و غبار در اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌اند، اما این تصاویر ویژگی‌های جدید و قبلا دیده نشده را نشان می‌دهد. اگر با دقت نگاه کنید، ساختارهایی را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد صورت فلکی قمرهای کوچک در آن حلقه‌ها پنهان شده است.

زحل

هفت سیاره فراخورشیدی

در فوریه ۲۰۱۷ ستاره شناسان هفت سیاره به اندازه زمین را کشف کردند که به دور ستاره Trappist-۱ در نزدیکی صورت فلکی دلو می‌چرخند. منظومه شمسی کشف شده در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین قرار دارد و دارای سیاراتی است که به احتمال زیاد حاوی آب مایع هستند. این کشف شانس یافتن حیات بیگانه فراتر از منظومه شمسی را افزایش می‌دهد. این اولین بار در تاریخ ماست که بسیاری از سیارات به اندازه زمین در حال چرخش دور یک ستاره پیدا می‌شوند. با این حال در مورد ویژگی‌ها و ساکنان احتمالی این سیارات اطمینان وجود ندارد. دانشمندان می‌گویند: ما هرگز ۱۰۰ ٪ مطمئن نخواهیم بود تا به آنجا برویم.

هفت سیاره

پروانه کیهانی

و اکنون عکسی از زیبایی وصف نشدنی که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است. آنچه ما را به یاد یک پروانه زیبا کیهانی می‌اندازد، در واقع مرگ یک ستاره است که با ترکیدن دو لوب غول پیکر از آوار و گاز داغ، منفجر شد. دانشمندان می‌گویند که ستاره در حال مرگ پنج برابر خورشید ما بوده و انفجار آن نه تنها یک منظره کیهانی زیبا بلکه یکی از گرمترین مکان‌ها را در کل کهکشان ایجاد کرده است. آیا می‌توانید تصور کنید که ۲۰ هزار درجه سانتیگراد چه حسی دارد؟

پروانه کیهانی

مرکز کهکشان راه شیری

این تصویر «قلب خانه ما» نامیده می‌شود، زیرا مرکز کهکشان راه شیری ما را به تصویر می‌کشد و از ترکیب تصاویر تلسکوپ‌های فضایی اسپیتزر و چاندرا و هابل ناسا بدست آمده است. به این تصویر خارق العاده نگاه کنید و سعی کنید سیاره مان را در آنجا ببینید. شما قادر به انجام آن نخواهید بود، زیرا برای چنین مقیاسی بسیار کوچک است؛ و اکنون به همه مشکلات خود فکر کنید و تصور کنید که در وسط کهکشان پهناور فریاد می‌زنید که امروز برای کار دیر رسیدید، آیا احساس مسخره‌ای به شما دست نمی‌د هد؟ بار دیگر که به مشکلات عظیم خود فکر می‌کنید، این احساس را به خاطر بسپارید.

منظومه شمسی

سیاره سرکش

شاید از کشف این مسئله تعجب کنید، اما همه سیارات به دور ستاره‌ها نمی‌چرخند. به عنوان مثال این تصویر از PSO J۳۱۸.۵-۲۲ سیاره‌ای سرکش را نشان می‌دهد که در حال پرسه زدن در جهان بدون ستاره‌ای است که می‌تواند به دور آن بچرخد. این سیاره سرگردان به اندازه مشتری است و ۷۵ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره دارای ابرهایی ساخته شده از گرد و غبار و آهن مذاب است. دما در PSO J۳۱۸.۵-۲۲ باعث می‌شود ونوس مکانی زیبا برای زندگی به نظر برسد.

سیاره سرکش

لبخند برای هابل

این حتی وحشتناک‌تر از چهره‌های مریخ به نظر می‌رسد. چشمان این چهره خندان حیله گر در کهکشان روشن است و لبخند توسط عدسی گرانشی شکل می‌گیرد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی جاذبه یک کهکشان خاص آنقدر شدید باشد که فضا-زمان را به دور خود بچرخاند. نوری که در این فضا-زمان پیچیده از کهکشان‌ها و ستاره‌های دورتر حرکت می‌کند، تحریف می‌شود و به صورت دایره و کمان خود را نشان می‌دهد. به دایره‌ای که طرح کلی این صورتک را تشکیل می‌دهد، حلقه انیشتین گفته می‌شود.

هابل

اولین اسب شاخدار در فضا

در واقع این سحابی «تریفید» نامیده می‌شود، اما مطمئنا شباهت زیادی با یک موجود شاخدار دارد. در فاصله ۹۰۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی قوس واقع شده است. بهترین زمان مشاهده در ماه آگوست است که حتی با یک تلسکوپ کوچک نیز قابل مشاهده است. مطمئنا نمی‌توانید چنین تصویری را که ناسا ایجاد کرده است بدست آورید، اما هنوز هم می‌توانید آن را با چشم خود ببینید. تصویر هابل از سحابی تریفید رنگی شده است تا وجود هیدروژن، گوگرد و اکسیژن را نشان دهد.

اسب شاخدار

سیاره الماس

و این سیاره کاملا ساخته شده از الماس متبلور است. اندازه آن دو برابر زمین است و اگر ما آن را از نظر زمینی ارزیابی کنیم ۲۶.۹ قیراط میلیون دلار قیمت دارد؛ بنابراین اگر ثروت یک فرد را از نظر زمینی منسوخ ارزیابی کنیم، پس شخص صاحب این کره خاکی احتمالا ثروتمندترین فرد در کل جهان است. این سیاره الماس زمانی ستاره بود. این سیاره کاملا از الماس، گرافیت و چند سیلیکات دیگر ساخته شده است.

سیاره الماس