تورم بسیار بالای موجود بزرگترین و سخت ترین ضربه را به تولید وارد می کند /کاهش ارزش پول ملی نمی تواند حمایت پایدار و قابل قبول از تولید باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر نگرش ها و دیدگاه های مسوولین نسبت به مساله تولید تغییر نکند، یعنی آن نگاه سنتی و قدیمی که نسبت به تولید وجود دارد باز هم ادامه داشته باشد، تولید محقق نمی شود.متاسفانه آنچه به عنوان حمایت از تولید تا کنون صورت گرفته فقط و فقط به شیوه های اسمی و غیر واقعی بوده است. به طور مثال کاهش ارزش پول ملی آن هم به میزان خیلی شدید نمی تواند حمایت پایدار و قابل قبولی از تولید باشد به همین خاطر باید در رفع موانع تولید و عوامل بازدارنده به شدت تلاش کرد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شعار تولید، پپشتیبانی ها، مانع زدایی ها در صورتی محقق می شود که بسترهای لازم برای تحقق آن فراهم شود و موانعی که تا کنون سد محکمی برای رونق و جهش تولید بوده از میان برداشته شود. کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)الزامات و بسترهای مورد نیاز جهش و رونق تولید را در گفتگوی پیش رو توضیح داده است.

کامران ندری اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص الزامات و شروط تحقق شعار سال ۱۴۰۰ گفت: شعار امسال با نگاهی به الزامات لازم رشد و رونق تولید عنوان شد، از این جهت شعار سال ۱۴۰۰ به عنوان یک برنامه راهبردی برای اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است. شعار امسال از این جهت حائز اهمیت است که اگر زمینه و بسترهای لازم برای تحقق رونق و جهش تولید فراهم نباشد نمی توان منتظر افزایش تولید بود، بنابراین وقتی قرار است از تولید پشتیبانی به عمل بیاید و از تولید مانع زدایی شود قطعا شعار امسال بسیار مناسب و مهم است.

 وی در این باره خاطر نشان کرد: اما تحقق شعار سال و عبور از موانع موجود تنها با بسترسازی های لازم انجام می شود که متاسفانه چالش های زیادی پیش روی تولید کشور وجود دارد. ما در حوزه فضای کسب و کار با مسائل جدی مواجه هستیم، در سیاست گذاری های پولی و بانکی اشکالات اساسی داریم که حتما باید رفع شود، ضمن اینکه تورم بسیار بالای موجود بزرگترین و سخت ترین ضربه را به تولید وارد می کند و موجب از بین رفتن انگیزه های سرمایه گذاری در فعالیت های مولد می شود.

استاد اقتصاد با بیان اینکه تورم مانع مهمی در برابر رشد تولید است بیان داشت: تورم بالا بهره وری اقتصادی را به شدت کاهش می دهد، همچنین تولیدی به جهش و رونق می رسد که در آن از تکنولوژهای مدرن و به روز استفاده شود در حالی که ما به تکنولوژی های روز دنیا دسترسی کاملی نداریم. تکنولوژی مورد استفاده صنایع تولیدی ما به دلیل کهنه و به روز نبودن، منابع زیادی را صرف تولید می کنند، به همین خاطر شاهد کاهش بهره وری در اقتصاد هستیم.

کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: متاسفانه آنچه به عنوان حمایت از تولید تا کنون صورت گرفته فقط و فقط به شیوه های اسمی و غیر واقعی بوده است. به طور مثال کاهش ارزش پول ملی آن هم به میزان خیلی شدید نمی تواند حمایت پایدار و قابل قبولی از تولید باشد به همین خاطر باید در رفع موانع تولید و عوامل بازدارنده به شدت تلاش کرد، با اینکه تحقق این موضوع کار آسانی نیست و قطعا با یکی دو سال کار نمی توان به این موضوع مهم رسید، بلکه برای رونق و جهش تولید باید برنامه ریزی میان مدت وبلند مدتی داشته باشیم.

 کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: موضوع مهم دیگری که می تواند زمینه های لازم برای جهش و رونق تولید را فراهم کند نگاه واقع بینانه به تولید است. برای این موضوع باید با نگاه واقع بینانه موانع پیش روی رونق تولید مثل تورم را با سیاست گذاری و برنامه ریزی درست ازبین ببریم، چرا که اگر تورم به شکل کنونی ادامه بیابد به جای اینکه تولید رونق بگیرد و سرمایه گذاری های بلند مدت در کشور انجام شود مردم به فعالیت های سفته بازارنه و خرید دارایی های مختلفی رو می آورند تا ارزش دارایی های خود را اینگونه پاسداری و حراست کنند، لذا برای تحقق شعار امسال باید بسیار تلاش کنیم تا تورم از بین برود هر چند کار ساده ای نیست.

 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق توضیح داد: رفع چالش های نظام بانکی، نظام مالیاتی و تامین اجتماعی در تحقق شعار سال بسیار مهم و الزامی است. مسائل و مشکلاتی که در نظام اداری کشور وجود دارد موانع زیادی را برای تولید ایجاد کرده که باید اصلاح شود، این موارد نیازمند برنامه بلند مدتی است که دولت بعدی باید برای آن برنامه بلندمدت و راهکارهای علمی وعملی داشته باشد.

وی دراین باره افزود: در واقع انتظار می رود دولت جدید اقتصاد کشور را از وضعیت سخت و دشواری که با آن مواجه است خارج و به مسیر رشد بازگرداند. مساله تجارت و بازرگانی کشور نیز از جمله مسائل کلیدی و اساسی است که باید در سال جدید حل شود تا زمینه های لازم برای تحقق تولید فراهم شود.

ندری با تاکید بر تعاملات تجاری با دنیا و تاثیر آن بر رونق تولید گفت: مساله مهم دیگری که روی تولید بسیار تاثیر گذار است موضوع مناسبات خارجی و تجاری با دنیاست که روی همه موارد آن باید فکر شود اما در مرحله اول باید روی اولویت های اصلی اقتصاد ایران برنامه‌ریزی کنیم. به هر حال رشد تولید نیازمند برقراری رابطه سازنده و مفید دو جانبه و چند جانبه با دنیاست، ضمن اینکه باید دنیا را با توانمندی ها و استعدادهای خود آشنا کنیم، بنابراین این موارد به عنوان گام های اولیه برای اصلاحات در ساختارهای اقتصادی و رونق تولید باید برداشته شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان داشت:  به هر حال اگر نگرش ها و دیدگاه های مسوولین نسبت به مساله تولید تغییر نکند، یعنی آن نگاه سنتی و قدیمی که نسبت به تولید وجود دارد باز هم ادامه داشته باشد، تولید محقق نمی شود. خوشبختانه ایران بزرگ ظرفیت های متعددی برای رونق وجهش تولید دارد که از آن برای توسعه تولید باید استفاده کرد، تولیدی که در شأن و منزلت کشور بزرگ ایران باشد. قطعا تولید بیانگر قابلیت ها و توانمندی هایی است که در یک کشور وجود دارد، امیدواریم چالش بی توجهی به تولید در آینده رفع و اصلاح شود و نگرش های تغییر کند، یعنی با تغییر نگرش مسوولین در دولت جدید شعار سال محقق شود چرا که مهمترین مانع نگاه، دیدگاه و نگرش ناصحیح مسئولین امر به مقوله تولید است که امیدوارم این نگاه تغییر پیدا کند تا بسترهای لازم  برای بالندگی و شکوفایی و رشد توسعه کشور در همه حوزه‌های اقتصاد مهیا شود.

۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 12753

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha