چهره‌های پنهان زنان در ناسا

«اشکال پنهان» در خلال روایت حقایقی از رقابت فضایی آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی، به‌خوبی توانسته چیرگی قدرت عظیم استعداد و توانمندی را بر شرایط ناعادلانه تبعیض نژادی نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کاترین گوبل، دختری باهوش که محاسباتش برای جان گلن که در ماموریت «فرندشیپ هفت» با کپسول جمینی قرار است هفت بار به دور زمین بگردد، قابل اعتمادتر از ماشین حساب تازه به راه افتاده ناسا است. او تلاش می‌کند علاوه‌بر محاسبات هندسه تحلیلی به توصیه ال هریسون؛ مدیر بخش سفر به فضا محیط اطراف خود را هم ببیند. اینکه کاترین به عنوان نخستین زن سیاه‌پوست در ماموریت گروه سفر فضایی ناسا راه پیدا کرده و این اتفاق برای دیگر کارکنان خوشایند نیست جای خود، اما اینکه تمام محاسبات دیگر دانشمندان باید از قلم کاترین بگذرد موضوعی نبود که آنان به راحتی بپذریرند. در حقیقت کاترین همان کودکی بود که در دبستان به دلیل هوش و استعداد زیادش در محاسبات ریاضی به شدت مورد توجه معلمانش قرار گرفته بود و این توجه در دوران رقابت‌های فضایی ایالات متحده آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی  به مدیران ناسا هم سرایت کرده بود.
 او که در ابتدای ورودش در ماموریت جدید با استقبال چندانی مواجه نشده بود، در ذهن محاسبه‌گرش دنیای بزرگ‌تری را می‌دید، به همین دلیل از پیاده‌روی‌های طولانی برای استفاده از سرویس بهداشتی ویژه رنگین پوستان گرفته تا استفاده از کتری جداگانه برای قهوه باعث نشد دست از اهداف فضایی‌اش بکشد.

 فیلم «اشکال پنهان» به کارگردانی تئودور ملفی که بر اساس کتابی با همین عنوان ساخته شده است، به طور قطع یکی از شاهکارهای سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آید که نویسنده با دقت و ظرافت توانسته فشارهای نا عادلانه تبعیض نژادی را بر جامعه سیاه پوستان نمایان کند. کاترین گوبل، مری جکسون و دروتی وان سه شخصیت حقیقی در دنیای واقعی هستند که پیش از الکترونیکی شدن ناسا فعالیت‌هایشان زمینه‌ساز طراحی پرتاب و مسیر حرکت موشک‌های فضایی می‌شود.
 مری که برای ارزیابی نمونه آزمایشی مرکوری هفت به بخشی منتقل می‌شود که قرار است به صورت دائم با مردان کار کند، استعدادش را در مهندسی پیدا می‌کند. وی در دادگاه ویرجینیا از سوی قاضی موفق به دریافت مجوز شرکت در دانشگاه ویرجینیای غربی در کنار سفیدپوستان می‌شود و به عنوان اولین مهندس زن سیاهپوست در ناسا به فعالیتش ادامه می‌دهد؛ اما دروتی که از دوران کودکیش کار با ابزار را از پدرش آموخته است با ورود دستگاه‌های آی بی ام  زودتر از مهندسان ناسا موفق به راه‌اندازی آن‌ها می‌شود و نبوغ خود را در برنامه‌نویسی و کار با ماشین به رخ می‌کشد.

کاترین هم که هر روز به آنالیز سطح فشار، جا به جایی هوا، اصطحکاک سرعت بالای موشک آن هم به صورت دستی می‌پردازد، به خوبی توانسته خود را به هریسون ثابت کند.
 داستان تا جایی پیش می‌رود که با ورود دستگاه‌های آی بی ام ال هریسون عدم نیازش را به کاترین اعلام می‌کند چراکه دیگر نیازی به محاسبه‌گر نداشت؛ اما درست در آغاز ماموریت دوستی۷، جان گلن (فضانورد) خواهان تایید محاسبات نهایی مسیر فرود از سوی کاترین می‌شود. در نهایت کاترین که به مکان اول خود بازگشته بود آخرین محاسبات را در نهایت سرعت انجام می‌دهد و خود را به پشت درهای بسته مقر لانگلی می‌رساند؛ اما نمی‌توانست مانند محاسباتش به درون مقر راه پیدا کند و پشت درهای بسته می‌ماند، در نهایت باز این ال هریسون است که همچون جلسات محرمانه پنتاگون که هیچ زنی نباید در آن حضور می‌داشت در را برایش گشود و کاترین از نزدیک شاهد عملکرد درست اعدادی می‌شود که خودش بر روی کاغذ نوشته بود. و شنیدن صدای جان گلن که گفت؛ بیشتر از هر لحظه‌ای سالم‌تر است برای کاترین حکم آزادی از اسارت تیعیض نژادی را داشت.  
 
گفتنی است، «اشکال پنهان» در خلال روایت حقایقی از رقابت فضایی آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی، به خوبی توانسته چیرگی قدرت عظیم استعداد و توانمندی را بر شرایط ناعادلانه تبعیض نژادی نشان دهد.

۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 12736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha