چربی تورم بالاست؛ گرانی ۱۰۰درصدی روغن

هزینه خانوارهای ایرانی در شرایطی بیش از ۴۸ درصد افزایش داشته که ردپای اقلام پرحاشیه در مدت اخیر مانند روغن، میوه و گوشت ها در آن پررنگ است، جایی که افزایش قیمت تا بیش از ۱۰۰ درصد هم می رسد که به روغن و چربی ها به عنوان صدر نشین گرانی اختصاص دارد

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص قیمت کالا و خدمات در اسفند سال قبل منتشر کرد بیانگر ادامه افزایش تورم بود؛ به نحوی که تورم سالانه به ۳۶.۴ و تورم نقطه به نقطه به ۴۸.۷ درصد رسیده بود، بر این اساس هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارها به طور متوسط بیش از ۴۸ درصد نسبت به اسفند ۱۳۹۸ افزایش یافته بود.

بررسی جزئیات این تورم نشان می دهد که گرچه در تورم ماهانه برخی اقلام با کاهش قیمت مواجه شده اند اما تمامی اقلام نسبت به سال قبل از آن با افزایش قیمت مواجه بوده و حداقل این رشد ۲۰ درصد است.

در اسفند ماه خوراکی و آشامیدنی ها تا ۶۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ گران شده و در صدر این گرانی روغن و چربی ها قرار دارد و ۱۰۵ درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که در ماه های اخیر بازار روغن دستخوش نوسان بوده و عدم تامین نیاز بازار گاها موجب تشکیل صف های طولانی و افزایش قیمت آن شده است.

از سویی در بین اقلام صدر نشین گرانی، می توان به میوه و خشکبار اشاره کرد که رشد بیش از ۸۴ درصدی قیمت داشته است.

اما در تورم سالانه بالاترین نرخ به حمل و نقل اختصاص دارد که بیشترین اثرگذاری در آن مربوط به قمیت خودروهای سواری است ، به هر حال در سال گذشته افزایش قیمت خودرو قابل توجه بود و موجب شد که همواره تورم گروه حمل و نقل در رده های بالا قرار گیرد.

در تورم ماهانه که ۱.۸ درصد گزارش شده بود بالاترین میزان مربوط به گوشت قرمز و ماکیان با هشت درصد است؛ در این گروه نیز در مدت اخیر بازار با نوسان همراه بوده و بخصوص گوشت مرغ افزایش قیمت قابل توجهی داشته است و هنوز مسئولان مربوطه نتوانسته اند این بازار را کنترل کنند.

در مجموع در بین تمامی اقلام سبزیجات با منفی ۶.۸ درصد، میوه با منفی ۰.۸ و ارتباطات با منفی ۰.۱ تورم ماهانه همراه بوده اند که نشان دهنده کاهش قیمت آنها نسبت به بهمن ماه است ولی مابقی اقلام و حتی همین کالاها نسبت به سال قبل افزایش قیمت دارند.

۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 12684

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha