کشور بیش از۱۱ هزار قانون و قریب به ۸۰ هزار مقررات دارد/ مقررات دست و پا گیر و زائد امکان جهش تولید را از اقتصاد ایران گرفته است

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه در مرحله اجرا دستگاه های مختلف و وزراتخانه ها مقاومت عجیب و غریبی را در مقابل کاهش مقررات دست و پاگیر و موانع از خودشان نشان می دهند، بنابراین به نظر می رسد سال جاری باید شاهد به راه انداختن نهضتی فراگیر در این موضوع باشیم که روش هایی دنبال شود که کاهش مقررات را به دنبال داشته باشد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،امسال سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامگذاری شده است . نامگذاری که  نشان دهنده یکی از بزرگترین و مهمترین هم و غم ها و دغدغه های رهبر انقلاب نسبت به  مساله تولید و گوشزد کردن و تحقق آن از مسوولین است. حسین سلاح ورزی فعال اقتصادی و نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نقطه نظرات خود را درباره موانع وپشتیبانی های مورد نیاز تولید با ما درمیان گذاشته است.

حسین سلاح ورزی با اظهار امیدواری برای از بین رفتن ویروس کرونا در سال جدید وپایان یافتن عوارض ناشی از کرونا در خصوص راه های تحقق شعار سال به رادار اقتصاد گفت: به هر حال با از بین رفتن کرونا امیدوار به تداوم رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ هستیم، تا در امتداد رشد اقتصادی، شاهد بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردم باشیم که این مساله تنها با توسعه تولید و اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای مردم محقق می شود.

وی درباره شعار سال خاطر نشان کرد: بنده از نامی که برای سال ۱۴۰۰ انتخاب شده بسیار خوشحالم، چرا که امسال نیز مقام معظم رهبری محوری ترین موضوع مورد نظر خود را در آغازین دقایق شروع سال جدید بر بحث اقتصاد و تولید متمرکز کردند و با توجه به اهمیت مساله تولید، نام سال را تعیین نمودند.

وی درخصوص اهمیت عنوان سال و تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر مساله تولید تصریح نمود: بی تردید مهمترین نقصی که در زنجیره نظام اقتصادی و تولیدی کشور بسیار مشهود است و مانع هر گونه رشد و توسعه ای در امر تولید ملی ایران شده است وجود مقررات دست و پا گیر و مقررات زائد و قوانینی است که امکان جهش تولید را از اقتصاد ایران گرفته است. با اینکه در دهه گذشته اسامی و عنوان سال ها مستقیم یا غیر مستقیم به تولید مربوط بوده و اهمیت تولید را در اقتصاد نشانه رفته است اما مدیران و تصمیم گیران به این مساله توجه خاصی نکردند، ضمن اینکه بنده تا جایی که خودم کلام مقام معظم رهبری را شنیدم و به خاطر دارم ایشان چندین بار مسوولین را به زمینه سازی برای بهبود فضای کسب و کار وکاهش مقررات رهنمون شدند اما دریغ از اینکه مسوولین گام های بزرگی برای این مساله برداشته باشند.

سلاح ورزی درخصوص تمرکز دشمن بر نابودی تولید و اغتشاش در جامعه به دلیل نارضایتی های اقتصادی عامه مردم تصریح نمود: شعار سال از این جهت حائز اهمیت است که رفاه و اشتغال مردم را دنبال می کند، همان موضوعی که دشمن آن را برای آشوب وناامنی درایران نشانه رفته است. در واقع تعیین شعار امسال با اشاره مستقیم به تولید و پشتیبانی و مانع زدایی از تولید قابل توجه و واجد اهمیت است.

   وی دراین باره خاطر نشان کرد: واقعیت این است که همه آمار ارقام و شرایط حاکی از رشد اقتصادی درسال ۹۹ است، با وجود اینکه در طول سال ۹۹ تصور بر این بود که با توجه به تحریم های شدید از یک سو و شروع بیماری کرونا که درآمدهای نفتی دولت به میزان ناچیزی رسیده بود، آمریکایی ها بر این باور بودند که با اعمال تحریم ها و شدت عمل بیشتر می توانند اقتصاد کشور را زمین گیر کنند تا زمینه های نارضایتی عمومی را فراهم کنند، در حالی که شاهد بودیم بیش از ۳۴میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به همت صادر کنندگان و فعالین بخش خصوصی انجام شد و منجر به تامین نیاز های اساسی کشور شد تا ازمسیر سخت اقتصادی تحریم ها عبور کنیم.

سلاح ورزی تاکید نمود:  اما اگر قرار باشد از این تحریم ها تجربه کسب کنیم و شرایط خود را نه تنها برای تامین نیازهای داخلی کشور بلکه توسعه صادرات و تامین نیازهای ارزی فراهم کنیم این موضوع مستلزم افزایش توان تولید ملی است.

وی راهکارهای افزایش تولید ملی را اینگونه توضیح داد و گفت: افزایش توان تولید هم زمانی محقق می شود که بتوانیم از نظر سیاست های داخلی استراتژی تسهیل را در برابر تحریم اجرا کنیم، این اتفاق نمی افتد مگر با کاهش مقررات دست و پا گیری که مثل زنجیر به دست و پای تولید کنندگان بسته شده است، لذا اگر قوانین را تسهیل و فضای کسب و کار را آماده کنیم قطعا شاهد جهش تولید به معنای واقعی دربخش های مختلف اقتصاد ایران خواهیم بود.

وی با انتقاد از تورم مقررات دست و پا گیر خاطر نشان کرد: متاسفانه با تورم مقررات دست و پا گیر در کشور مواجه هستیم. در شرایطی که کشور بیش از یازده هزار قانون و قریب به بیش از هشتاد هزار مقررات دارد عملا انجام هر کار و فعالیت اقتصادی به در بسته می خورد و در پیچ وخم بروکراسی و کاغذ بازی ها گیر می کند، لذا برای تحقق شعار سال و رشد و توسعه تولید لازم است که قانونگذارنهادهایی را برای بخش مقررات گذاری تعریف کند هر چند خوشبختانه دراین موضوع قدم های خوبی برداشته شده اما عملا شاهد بهبود چندانی در عرصه رتبه بندی سهولت فضای کسب و کار نبودیم، شاهد این موضوع هم متاسفانه جایگاه غیر قابل قبول ایران در رتبه بندی سهولت فضای کسب و کار است، بنابراین پیش از هر موضوعی نیازمند برداشتن قوانین سخت و باز کردن فضای کسب و کار برای ورود هر تولید کننده ای به این عرصه هستیم.

سلاح ورزی در پاسخ به این سوال که چرا با شکست های متعددی در بخش رونق تولید مواجه شدیم گفت: عملا به این دلیل به نتیجه قابل قبولی نرسیدیم، چون متاسفانه در مرحله اجرا دستگاه های مختلف و وزراتخانه ها مقاومت عجیب و غریبی را در مقابل کاهش مقررات دست و پاگیر و موانع از خودشان نشان می دهند، بنابراین به نظر می رسد سال جاری باید شاهد به راه انداختن نهضتی فراگیر در این موضوع باشیم که روش هایی دنبال شود که کاهش مقررات را به دنبال داشته باشد، به این معنا که به سمت وسویی حرکت کنیم که دستگاه ها  مقررات جدیدی وضع نکنند یا به ازای هر مقررات جدید دو یا سه مقرره قبلی از مدار خارج شود تا در میان مدت شاهد کاهش حجم قوانین و مقررات دست و پاگیر و رشد وتوسعه تولید ملی باشیم.

۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 12681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha