۴ ماه طلایی بورس/ روز رکورد ورود پول به بورس/۱۳۳ روز سبز شاخص برابر ۱۰۸ روز سرخ

شاخص بورس نمایی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد. در واقع شاخص نماگری است که بیانگر روند عمومی قیمت‌ها است که تغییرات آن در مقایسه با یک تاریخ مبدا در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شاخص معیاری برای فهم روند کلی بورس تهران است. در حالی که شاخص کل در پایان سال ۹۸ در رقم ۵۱۲ هزار واحد قرار داشت، در سه ماهه ابتدای سال تا محدوده ۲.۱ میلیونی هم بالا رفت. رشد ۱۴۷ درصدی شاخص در پایان فصل بهار به معنی رشد ۱۴۷ درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی است و به طبع سهام برخی از شرکت‌ها رشد بیشتری داشت و برخی نیز رشد کمتری را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز ، در سال گذشته بورس فراز و فرود زیادی را پشت سر گذاشت. هم روزهای صعودی جالب توجهی داشت و هم روزهای نزول و سقوط را تجربه کرد. ماه‌های ابتدایی سال روزهای مثبت بیشتری را برای سهام‌داران در بر داشت و از نیمه سال به این سو روزهای منفی بورس بیشتر شدند.

رشد شاخص بورس

شاخص بورس نمایی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد. در واقع شاخص نماگری است که بیانگر روند عمومی قیمت‌ها است که تغییرات آن در مقایسه با یک تاریخ مبدا در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شاخص معیاری برای فهم روند کلی بورس تهران است. در حالی که شاخص کل در پایان سال ۹۸ در رقم ۵۱۲ هزار واحد قرار داشت، در سه ماهه ابتدای سال تا محدوده ۲.۱ میلیونی هم بالا رفت. رشد ۱۴۷ درصدی شاخص در پایان فصل بهار به معنی رشد ۱۴۷ درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی است و به طبع سهام برخی از شرکت‌ها رشد بیشتری داشت و برخی نیز رشد کمتری را تجربه کردند.

۴ ماه طلایی

در ۴ ماه ابتدایی سال تابلوی بورس در اغلب روزها سبز بود. در فروردین ماه در مجموع ۱۷ روز کاری شاخص بورس در ۱۵ روز صعودی بود. اردیبهشت نیز ۱۵ روز مثبت را در ۲۱ روز کاری خود ثبت کرد و در ۱۷ روز کاری خرداد ماه شاخص کل در ۱۱ روز سبزپوش شد. اما شاید بتوان تیرماه را بهترین ماه بورس در سال گذشته نامید. در ۲۳ روز کاری این ماه شاخص ۱۹ روز مثبت را ثبت کرد و در پایان ماه به رقم یک میلیون و ۹۱۶ هزار واحد رسید.

رکورد بیشترین ورود

بیشترین ورود پول حقیقی در سال ۹۹، روز ۲۶ تیرماه ثبت شد. در این روز ۶ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. روزهای ۲۲ تیر و ۱۱ تیرماه نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین ورود پول حقیقی در سال گذشته قرار دارند. 

۵۰ روز داغ

بورس تا ۲۰ مرداد روندی صعودی را طی کرد. روند پرشتاب و هیجان انگیزی که خیلی‌ها را به بورس کشاند. طبقات مختلف مردم از اقشار مختلف وارد بورس شدند و موجی از ورود سهام‌داران شکل گرفت. در این دوره –از ابتدای سال تا هفته سوم مرداد- بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بورس وارد شود که ۷۰ درصد آن در حد فاصل ابتدای تابستان تا هفته سوم مرداد به بازار تزریق شد. ۵۰ روز داغی که شاخص بورس را به سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی رساند.

اما این پایان ماجرا نبود، بورس از آن پس شروع به نزول کرد به طوری که در مرداد ماه تعداد روزهای مثبت و منفی برابر شد و در شهریور تعداد روزهای نزولی بازار از روزهای سبز بازار پیشی گرفت. در ۲۱ روز کاری شهریور سهام‌داران تنها ۹ روز مثبت را به چشم دیدند.

در آخرین روز کاری شهریور شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد قرار گرفت تا بازدهی فصل تابستان ۲۵ درصد شود.

تعداد روزهای + و -

خروج از بازار

با شروع روند نزولی قیمت‌ها از نیمه تابستان بسیاری از سهام‌داران از بازار خارج شدند به طوری که خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در شهریور ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. این روند در پائیز هم ادامه یافت و بر سرعت نزول بازار افزود. از شهریور ماه به بعد هرگز تعداد روزهای مثبت بورس از تعداد روزهای منفی بیشتر نشد. در ۲۱ روز معاملاتی مهرماه شاخص ۱۲ روز نزولی را پشت سر گذاشت. در آخرین روزهای این ماه شاخص بورس سنگین‌ترین ریزش تاریخ را نیز ثبت کرد. دوشنبه ۲۸ مهرماه شاخص ۵۱ هزار واحد افت کرد تا همگان این روز را دوشنبه سیاه بورس تهران بنامند.   

آبان ماه نیز ۱۰ روز منفی و ۸ روز مثبت داشت و در آذر ماه شاهد برابری تعداد روزهای مثبت و منفی بورس بودیم. اما دی ماه را می‌توان بدترین ماه بورس نامید. ماهی که علاوه بر ریزش ۲۸۸ هزار واحدی شاخص کل با افزایش خروج سهام‌داران حقیقی همراه بود. در ۲۱ روز معاملاتی دی ماه در ۱۴ روز شاخص کل نزول کرد و مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ۱۳ هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان بوده است که بالاترین رقم خروج ماهانه در تاریخ معاملات بازار سهام ایران است.

در بهمن ماه وضعیت بازار بهبود نسبی پیدا کرد. در این ماه بازدهی ماهانه بورس مثبت شد و نرخ خروج پول حقیقی نیز کاهش یافت. در این ماه تعداد روزهای مثبت و منفی بورس برابر بود. پس از تغییر دامنه نوسان قیمت سهام در هفته آخر بهمن ماه از شدت نزول بازار نیز کاسته شد. هر چند در اسفندماه تعداد روزهای منفی بیشتر بود اما به علت نامتقارن بودن دامنه نوسان شاخص در روزهای صعودی می‌توانست نزول چند روز را جبران کند بنابراین بازدهی بازار در اسفند نیز مثبت شد تا فعالان بازار سال را امیدوارانه به پایان ببرند. به طور کلی در سال ۹۹ تعداد روزهای مثبت بیشتر از روزهای منفی بود. در این سال ۱۳۳ روز شاخص صعود کرد و در ۱۰۸ روز نزول داشت.  

۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 12680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha