گزارش: طارمی نگاه‌ها را تغییر می‌دهد

وب سایت پلنت فوتبال در مقاله ای طولانی به نحوه حضور مهدی طارمی در فوتبال اروپا و مسیری که طی کرده، پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، وب سایت پلنت فوتبال در مقاله‌ای به نحوه حضور مهدی طارمی در فوتبال اروپا پرداخته است. این سایت نوشته است: اگر در برزیل یا آرژانتین بازیکن جوان برجسته‌ای هستید یا اگر در یکی از کشورهای اروپایی زندگی می‌کنید، یک چیز برای شما تضمین شده است: یک لشکر از ماموران کشف استعداد هر حرکت شما در داخل زمین را تماشا می‌کنند.

پسران بزرگ‌تر از شما دور هم جمع می‌شوند، آماده می‌شوند تا شما را لگدمال کنند و مانع از موفقیت شما شوند. اگر آماده هستید، به تیم اول می‌روید. در غیر اینصورت، شما به تیم دیگری قرض داده می‌شوید به امید اینکه روزی دوباره به تیم اول بازگردید.

با این وجود اگر در جای دیگری بازی کنید، از جمله خارج از رادار استعدادیاب‌های قدرتمند، ثروتمند، اروپای غربی، فوتبال مدرن و ... این می‌تواند یک داستان کاملاً متفاوت باشد. هر چقدر آرزو دارید که در زیر چراغ‌های روشن لیگ قهرمانان بازی کنید، هر چقدر آرزوی یک حرکت بزرگ را دارید تا مهارت خود را در زمین نشان می‌دهید، ممکن است هنوز پیشنهادات مامورین کشف استعداد و نمایندگان باشگاه‌ها به دست شما نرسد. گرچه فوتبال شایسته سالارانه‌تر از بسیاری از مشاغل است، اما در نحوه توزیع فرصت‌ها نقص‌هایی وجود دارد.
مهدی طارمی مهاجم پورتو این موضوع را بهتر از بقیه می‌داند. بازیکن ۲۸ ساله‌ای که با گلزنی برابر یوونتوس و کسب یک پنالتی، به کمک تیم سرجیو کونسیسائو آمد تا آنها با غلبه بر یوونتوس به جمع ۸ تیم برتر اروپا راه یابند و حالا طارمی قرار است ماه آینده حداقل در یکی از بازی‌های این مرحله در جمع نخبگان فوتبال اروپا شرکت کند. اما مسیر او از سواحل خلیج فارس ایران تا قله فوتبال جهان طولانی و پر پیچ و خم بوده است.

طارمی مانند اکثر جوانان فوتبال را در زادگاهش و تیم شاهین بوشهر شروع کرد. او سپس به مانند همه مردان ۱۸ ساله ایرانی راهی خدمت سربازی شد که این مسئله پیشرفت او را تا حدی کُند کرد. اما طارمی پس از بازگشت به زندگی غیرنظامی، با تیم دوم ایرانجوان قرارداد امضا کرد و در آنجا شروع به گلزنی کرد.
دوازده گل در اولین فصل او توجه باشگاه‌های برتر لیگ خلیج فارس را به خود جلب کرد و او با پرسپولیس قرارداد امضا کرد. آنها در ایران تیم بسیار بزرگی هستند. پرسپولیس با ۱۳ عنوان قهرمانی رکورددار است و می تواند در بازی‌هایش جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر را به استادیوم‌ها بکشاند.

پس از یک فصل، درخشش طارمی شروع شد. وی در فصل‌های متوالی بهترین گلزن لیگ بود و در سال ۲۰۱۷ عنوان قهرمانی را با پرسپولیس کسب کرد. او توسط کارلوس کی روش به تیم ملی ایران دعوت شد و با زدن هشت گل، در صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ تأثیر بسزایی داشت.
در تمام این مدت، او آرزوی انتقال به یک باشگاه برتر اروپایی را داشت. او برای انتقال راحت‌تر به اروپا، حتی از تمدید قرارداد با پرسپولیس با وجود شرایط بهتر خودداری کرد. اما هیچ‌کس در باشگاه‌هایی که او می‌خواست در آنها بازی کند، عملکرد طارمی را تماشا نمی‌کردند.

پیشنهادی از سوی تیم میانه جدولی ریزه اسپور در سوپرلیگ ترکیه به دست او رسید که طارمی ابتدا آن را پذیرفت. اما در آخرین لحظه او تصمیم خود را تغییر داد و تصمیم گرفت در ایران به فوتبالش ادامه دهد. احتمالاً این انتقال مورد نظر او نبوده است، بنابراین تا حدی تغییرنظر بخاطر احساسات او قابل درک بود، اما ریزه اسپور تحت تأثیر قرار نگرفت. باشگاه ترکیه‌ای پرونده را به فیفا کشاند و طارمی به دلیل عدم پایبندی به توافق خود به مدت چهار ماه از حضور در فوتبال محروم شد. او پس از محرومیتش به میادین بازگشت و به الغرافه قطر پیوست.
در ابتدا تصور می‌شد که حقوق او خوب است اما رسیدن سن او به ۲۵ و حضور در قطر با رویاهای او متفاوت بود. باشگاه‌های اروپایی بخصوص تیم‌های سطح بالا به طور فزاینده‌ای قصد دارند بهترین استعدادها را در کمترین زمان ممکن جذب کنند. طارمی دیگر آن بازیکن مدنظر تیم‌های اروپایی نیست.

در زمانی که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، سباستیائو ماسیاس مربی آمادگی جسمانی تیم ملی ایران بود. او در سال ۲۰۲۰ به Tribuna Expresso گفت: "[طارمی] یک بازیکن حرفه‌ای شکوهمند، پنج ستاره، یک بازیکن در خدمت تیم، صادق و سخت کوش است. من یک پتانسیل جسمی عظیم [در او] می بینم." ماسیاس همچنین این واقعیت را برجسته کرد که طارمی دائماً از کی‌روش کمک می‌گیرد و به دنبال نکاتی در مورد حرکت و چگونگی بهترین تعامل با هم تیمی‌هایش است. متأسفانه طارمی در جام جهانی برای کی‌روش و ماسیاس، گلی نزد و ایران البته با شجاعت در گروهی که شامل اسپانیا و پرتغال بود در رده سوم قرار گرفت. هرچند رابطه با کی‌روش در تابستان ۲۰۱۹ به شکلی متفاوت رقم خورد.
به توصیه مربی سابق منچستر یونایتد، طارمی به ریوآوه نقل مکان کرد. ریوآوه، باشگاه بزرگی نبود که طارمی آرزویش را داشت، اما سرانجام این لیگی بود که او می‌توانست در آن توجه‌ها را به خودش جلب کند.

طارمی در سال ۲۰۱۹ گفت: "من گزینه‌های زیادی داشتم". یکی از آنها اقامت در قطر بود، جایی که به او پیشنهاد قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیون یورو در سال را داده بودند. او پیشنهاد تیم‌های قطری را نپذیرفت و آنها از او پرسیدند که چقدر می‌خواهی تا در قطر بمانی؟ او پاسخ داده بود: "من علاقه‌ای به پول ندارم."

او می‌خواست بازی کند و به شبکه پرتغالی کانال ۱۱ گفت: "[کی‌روش] به من گفت، [باشگاه ریوآوه] برای تو بهترین انتخاب است، پرتغال برای تو خوب است... برای زندگی و ورزش."

کی‌روش حق داشت. در اولین بازی که طارمی از ابتدا برای ریو آوه به میدان رفت، انزو زیدان فرزند زین‌الدین زیدان یک گل برای اسپورتیو آوز در مقابل یاران طارمی به ثمر رساند، اما تمامی اخبار در مورد مهاجم ایرانی ریو آوه بود. او که در سمت چپ خط حمله تیمش بازی می‌کرد، سه گل به ثمر رساند و یک پاس گل نیز داد. سه گلی که دو مورد آن با پای چپ زده شد و کارلوس کاروالیال سرمربی ریوآوه می‌دانست که بازیکن خاصی در اختیار دارد. بازیکنی با سبکی تکرارنشدنی و بی‌نظیر که می‌تواند در آینده کارهای بزرگی انجام دهد."هیچ بی‌احترامی به ریوآوه و لیگ پرتغال نیست، [اما] مهدی بازیکن دیگری است. حضور وی در اینجا بخاطر توانایی‌های کارلوس‌کی روش در پیشرفت اوست."

طارمی خیلی زود نشان داد که این گفته‌ها حقیقت دارد. در پایان فصل گذشته، او ۱۸ گل در لیگ به ثمر رساند و باعث شد تا بهترین گلزن لیگ پرتغال شود. او سپس از ریوآوه جدا شد و به پورتو پیوست. پیگیری نکردن پول، نتیجه داده بود.

طارمی پس از چند ماه برای سازگاری با خواسته‌های باشگاه جدیدش، اخیراً دوباره فرم خودش را پیدا کرده است. او همکاری خوبی با موسی مارگا آغاز کرده است. او سرسختی و سرعت کار، خلاقیت و حرکت هوشمندانه خود را نشان داده است. بیشتر از همه، او بی رحمی و توانایی استفاده از هر دو پایش را در بازی‌های پورتو نشان داده است.

از زمان کریسمس، طارمی در ۱۴ بازی هشت گل به ثمر رسانده و چهار پاس گل داده است. او در این بازی‌ها ابتدا دروازه بنفیکا را باز کرد و پس از گذشت تنها ۶۳ ثانیه از آغاز دیدار با یوونتوس، در یک چالش سخت با شزنی سنگربان بیانکونری، با سماجت و فشاری که بر دروازه‌بان یووه وارد کرد، دروازه این تیم را گشود که این نتیجه همان تمایل او برای حضور در ترکیب اصلی است.
این گل باعث شد تا او اولین ایرانی باشد که در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی می‌کند و این بهترین پاداش برای تمام تلاش‌هایش است. همانطور که اخیراً گفت: "اگر دوران فوتبالم را در پورتو به پایان برسانم، می‌توانم بگویم که آرزویم را تحقق بخشیده‌ام."

متأسفانه، طارمی به دلیل دریافت یک کارت قرمز بی‌مورد در بازی برگشت در تورین از بازی اخراج شد تا او بازی رفت مقابل چلسی را از دست بدهد. اما او برای بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی می‌تواند پورتو را در استمفوردبریج همراهی کند.
طارمی با نمایش‌های خود در ریوآوه و پورتو نه تنها توجهات را به خود جلب کرده، بلکه ارزش نگاه کردن به بازیکنان با سن بالا را نیز اثبات کرده است.

۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۶
کد خبر: 12621

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha