خلف وعده دولت در اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه ها/چه کسانی مقصرند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی گفت: مدیران صندوق پذیرفتند، برنامه و جدول زمان‌بندی اعطای تنفس خوراک به هر ۸ طرح پتروپالایشگاهی را تا پایان سال ۹۹ اعلام کنند. هیچگونه تعلل و سهل‌انگاری در این زمینه پذیرفته نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره لزوم اعطاء تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی گفت: جلسات متعددی را با صندوق توسعه ملی در خصوص اعطاء هر چه سریعتر تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی داشته‌ایم. بر اساس قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام، صندوق توسعه ملی مکلف به اعطاء تنفس خوراک به طرح های پتروپالایشگاهی شده است.

وی ادامه داد: در جلسه آخری که برگزار شد، مدیران صندوق پذیرفتند، برنامه و جدول زمان‌بندی اعطاء تنفس خوراک به هر ۸ طرح پتروپالایشگاهی را تا پایان سال ۹۹ اعلام کنند. هیچگونه تعلل و سهل‌انگاری در این زمینه پذیرفته نیست.

*مجلس برای نظارت بر اجرای قانون بی‌اثر کردن تحریم‌ها ورود می‌کند

دشتی اردکانی در ادامه گفت: توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی از مهمترین اولویت‌های کشور است. مقام معظم رهبری بارها بر توقف خام فروشی نفت و حرکت به سمت زنجیره ارزش در صنعت نفت تاکید داشته اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی تاکید کرد: مجلس با جدیت پیگیر اعطای تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی است. در وضعیت فعلی و با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه مردم، ناچاریم به سمت تولید فرآورده و محصولات پتروپالایشی حرکت کنیم.

* خلف وعده دولت در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها

مطابق ماده ۱۶ آیین‌نامه قانون حمایت از توسعه پتروپالایشگاه‌ها، جلسه هیئت امنای صندوق ملی برای تعیین تکلیف تنفس خوراک باید تا پیش از پایان سال ۱۳۹۸ تشکیل می‌شد، موضوعی که هم‌اکنون در حدود یک سال به تعویق افتاده است.

به نظر می‌رسد علیرغم اظهارات محمدرضا دشتی اردکانی مبنی بر قول دولتی‌ها به تعیین تکلیف این قانون تا پایان امسال، در سال جاری نیز این موضوع تعیین تکلیف نخواهد شد تا اجرای قانونی که منجر به بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌شود همچنان معطل باقی بماند.

دلیل اصلی عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها به مخالفت محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و عدم تمایل بیژن زنگنه وزیر نفت به پیگیری برای اجرای این قانون برمی‌گردد، موضوعی که اخیرا در مخالفت روابط عمومی وزارت نفت با پتروپالایشگاه‌سازی به وضوح دیده شده است.

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «ترک فعل دولت در بی‌اثر کردن تحریم نفتی/ میعانات گازی ایران سرگردان روی آب؛ قانون پتروپالایشگاه‌ها روی هوا» به تمامی بهانه‌های دولت برای پشت پا زدن به اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها به صورت مستدل و کارشناسی پاسخ داده است.

۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
کد خبر: 12588

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha