ضرورت افزایش سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شیرین‌سازی روزانه ۲۶ میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس توسط همسایگان جنوبی، بر ضرورت افزایش سهم کشورمان از شیرین‌سازی آب خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت «علیرضا رزم‌حسینی» در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های شرقی و فلات مرکزی ایران افزود: سهم ما با اجرای این پروژه مهم ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، پس افزایش سهم کشورمان از آب خلیج فارس از الزامات است.

وی اظهار داشت: امسال با همه تنگناها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اما با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا، سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.

رزم‌حسینی با بیان اینکه قطعه نخست خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل‌گهر در استان کرمان آبان‌ماه امسال افتتاح شد، بیان‌داشت: امروز قطعات ۲ و ۳ این خط از گل‌گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، این خط انتقال را که به «خط انتقال امید» نامگذاری شده، هدیه‌ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران برشمرد.

رزم‌حسینی همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهوری درباره این پروژه، گفت: رییس‌جمهوری نیز از مسوولان خواسته بود که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله‌ای بدون دخالت دولت تشویق کنند.

وی با بیان اینکه خدای سبحان را شاکریم که این رویایی ناباورانه محقق شده است، اضافه‌کرد: با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط نخست)، هم‌زمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: نزدیک به ۳۵ درصد از این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام شده که نکته حائز اهمیتی است.

وی با اشاره به خط سوم از این انتقال، ادامه‌داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت که اقدام‌های اجرایی برای انجام آن نیز انجام شده است.

رزم‌حسینی خاطرنشان‌کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام می‌شود.

دستاوردهای ابرپروژه مهم و استراتژیک انتقال آب

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای این ابر پروژه مهم و استراتژیک گفت: تامین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار از دستاوردهای این ابر پروژه ملی است.

آبادانی هر چه بیشتر سواحل مکران با خط ۴ انتقال آب

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به توجهات رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری در خصوص توسعه سواحل مکران، تصریح‌کرد: خط ۴ این پروژه مهم سبب آبادانی هرچه بهتر سواحل مکران و استفاده پروژه‌های مهم مستقر در این منطقه ژئوپلتیکی از این آب می‌شود.

رزم‌حسینی در ادامه با تشکر از توجهات جدی رئیس‌جمهوری به این پروژه مهم، افزود: رئیس‌جمهوری در سال ۹۶ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای شروع کار ۴۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن استفاده شده است.

وی با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب در مشهد در سال ۹۸، گفت: در آن دیدار ایشان از اجرای پروژه انتقال آب بسیار خرسند بودند و دستور دادند که در این راستا همه اقدام‌های لازم و مورد نیاز انجام شود.

بنا بر این گزارش؛ در پنجاه و هفتمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد.

این طرح زیر بنایی که به محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور کمک می‌کند، به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسیده است و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 12470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha