باج چراغ خاموش سعودی‌ها به اروپا و آمریکا در پرونده افشای گزارش قتل خاشقچی

شرکت هواپیمایی دولتی سعودیا قصد دارد ۷۰ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ سفارش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس؛ یک نشریه سعودی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که شرکت هواپیمایی عربستان سعودی، سعودیا، ‌ قصد دارد ۷۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس سفارش دهد.

این نشریه گفت که شرکت هواپیمایی سعودی در حال مذاکره با بانک‌های داخلی این کشور در راستای تأمین مالی بیش از ۳ میلیارد دلار برای خرید ۷۰ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۳، بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ است. البته گزارش این نشریه به جزئیات این طرح و تعداد هواپیماهایی که از هر نوع قرار است سفارش داده شود، اشاره نکرده است.

یک بانکدار سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت که شرکت‌ هواپیمایی سعودیا در تلاش برای دریافت وام برای خرید ۷۰ فروند هواپیماست. این شرکت هواپیمایی هم اکنون ۱۴۴ فروند هواپیما در اختیار دارد و اعلام کرده که فعلا نمی‌خواهد برنامه خود برای خرید هواپیما را افشا کند. بوئینگ هم در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

بررسی صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که شرکت سعودیا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، ۷ میلیارد دلار کمک مالی مستقیم از دولت عربستان دریافت کرده است.

به نظر می‌رسد افشای این اقدام سعودی‌ها همزمان با انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، با نقش‌آفرینی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به نوعی باج دان چراغ خاموش به اروپا و آمریکا برای جلوگیری از اقدام آنها در تحریم احتمالی عربستان باشد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 12279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha