تولید لوازم خانگی می‌تواند ۳ برابر شود

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه قابلیت جهش ۲۰۰ درصدی در تولید انواع لوام‌خانگی در کشور با توجه به ظرفیت‌های نصب شده وجود دارد، از مشکلاتی در تامین مواد اولیه پتروشیمی خبر داد و گفت: ظرفیت‌های موجود نیاز داخل را بطور کامل تامین می کند و این صنعت قابلیت تبدیل شدن به هاب ‌تولیدی و صادراتی در منطقه با بازاری با جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفری را دارد.

به گزارش ایسنا، عباس هاشمی امروز (یکشنبه)، در نشست خبری از افزایش ۴۴ درصدی تولید تلویزیون در ۱۰ ماهه امسال خبر داد  گفت: در مدت یاد شده تولید تلویزیون به ۹۹۵ هزار دستگاه و تولید یخچال با ۳۰ درصد رشد به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال رسیده است. همچنین در این مدت ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شده که در مقایسه با ۱۰ ماهه اول سال قبل رشد ۵۳ درصدی داشته است. تولید کولر آبی نیز با ۱۱.۹ درصد رشد به ۸۵۴ هزار دستگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه قابلیت جهش ۲۰۰ درصدی در تولید انواع لوام‌خانگی در کشور با توجه به ظرفیت‌های نصب شده وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت‌های موجود نیاز داخل را بطور کامل تامین می کند و این صنعت قابلیت تبدیل شدن به هاب ‌تولیدی و صادراتی در منطقه با بازاری با جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفری را دارد. برای رسیدن به این اهداف نیاز به برنامه‌ریزی درست از سوی مسوولان و بسترسازی لازم برای ایجاد تعاملات منطقه‌ای، ایجاد تعرفه‌های ترجیحی، توسعه روابط اقتصادی و کمک به نقل و انتقال پول است.

ملزومات توسعه پایدار در صنعت لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه از تشکیل نخستین بار دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن خبر داد و گفت: با توجه به گستردگی مواد اولیه، اجزا و قطعات در صنعت لوازم خانگی، داشتن شبکه تامین مواد اولیه می‌تواند کشور را در مقابل وابستگی های ارزی و تنش های خارجی محافظت کند. همچنین برای دستیابی به توسعه پایدار، این صنعت باید بتواند به شکل سیستماتیک به شبکه جهانی متصل باشد.

هاشمی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اتصال قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش بنیان به یکدیگر، امیدواری در این صنعت تقویت شده، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد کانون دانش، صنعت و بازار با معاونت یاد شده امضا،  تا ارتباط صنعت و دانشگاه را بوسیله شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار تقویت کنیم.

نوین سازی سیتم توزیع در دستور کار

وی همچنین اعلام کرد که بر اساس برنامه نوین ‌سازی سیستم توزیع در آینده بسیار نزدیک، عرضه متمرکز لوازم‌خانگی و برندهای مطرح داخلی در فروشگاه‌های بزرگ و مراکز عرضه ای که تمرکز بر حضور پر رنگ برندهای ایرانی دارند، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه وزارت صنعت و این انجمن برای ایجاد سه تا چهار برند ملی در صنعت لوازم‌خانگی تا افق ۱۴۰۴ تلاش می کنند، تصریح کرد: تحقق این مهم با توجه به اینکه برای ساماندهی بازارهای صادراتی و صیانت از اعتبار کشور نیاز به مدیریت و ساماندهی داشته و باید از حضور برندهای ناشناخته و بدون شناسنامه، پرهیز شود.  حاکمیت باید با رفع موانع تولید، تسهیل امور واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه و غیره به بسترسازی بپردازد، اما انجام این کار باید از سوی بخش خصوصی انجام شود.

مزیت‌های تامین ورق فولادی در رینگ فرعی بورس

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران همچنین با اشاره به به اینکه اجزا و قطعات و همچنین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در شمار اولویت‌های تخصیص ارز قرار گرفت، اظهار کرد: اکنون در موضوع تامین مواد اولیه داخلی این صنعت که مهمترین آنها ورق‌های فولادی، مواد پتروشیمی، مقاطع مسی و آلومینیومی است، بیشترین حساسیت روی فولاد قرار گرفته و وزارت صنعت هم بر شفاف‌سازی و عرضه آن در بورس تاکید دارد.  صنعت لوازم‌خانگی به انواع خاصی از ورق های فولادی نیاز دارد و در سال‌های گذشته این ورق ها بوسیله روش مچینگ عرضه می‌شد، اما امسال براساس توافق با وزارت صنعت مقرر شد، معرفی‌شدگان بوسیله سیستم بهین‌یاب بتوانند در رینگ فرعی بورس این ماده اولیه را تهیه،  که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی مواد در تالار اصلی بورس عرضه شوند، رقابت برای خرید آنها بالاست و در نتیجه قیمت پایه اعلامی با توجه به محدودیت‌های عرضه و حاشیه رقابت ایجاد شده، بالا خواهد رفت. عرضه اختصاصی مواد اولیه در رینگ فرعی بورس کمک می‌کند تا شرکت‌ها با تقاضای کاذب روبرو نشود و قیمت‌ها به شکل عادلانه به دست تولیدکنندگان برسد.  استمرار تامین مواد اولیه دیگر مزیت عرضه در بورس است که شرکت‌ها می‌توانند با توجه به نیازهایشان اقدام به سفارش‌گذاری کرده و عرضه‌کنندگان ورق‌های فولادی می‌توانند تسهیلاتی مانند فروش‌های اعتباری بوسیله ال. سی برای واحدها قائل شوند، در مقابل واحدهای تولیدی نیز معطل تامین مواد اولیه با ابعاد و کیفیت مورد نظرشان یا تامین از بازار آزاد با قیمت های گزاف نخواهند شد.

پتروشیمی دامن لوازم خانگی را هم گرفت!

به گفته هاشمی در حال حاضر بیشترین مشکل در تامین مواد پتروشیمی است که از جمله آنها ABS مورد نیاز تولیدکنندگان یخچال و فریزر و برخی صنایع لوازم خانگی کوچک است. این در حالی است که تولیدکنندگان محدودی در کشور حضور دارند و باید برای تامین این مواد هماهنگی های بیشتری انجام شود، چرا که برخی تولیدکندگان داخلی توانمندی بالایی برای صادرات داشتند، اما به دلیل اطمینان نداشتن از استمرار برخی مواد اولیه، نتوانستند قراردادهای صادراتی امضا کنند.

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 12236

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha