همتی: نرخ ارز باید با سازوکار بازار و مستقل از سیاست بودجه تعیین شود

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی درخصوص سیاست‌های ارزی با بیان این که بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است، گفت بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار  و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه ای تعیین شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، همتی در این یادداشت خود در اینستاگرام افزود:بانک مرکزی همچنان انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

وی ادامه داد، از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرارداد.

او ادامه داد: در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی، از ناحیه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما این که، بدون سیاست های بانک مرکزی در این دوره،   چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

همتی افزود: رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بارها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارتها، بکار بردم تا نیازهای بودجه ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

وی تصریح کرد: بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیات دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس جمهوری و اعضای محترم دولت درخواست کردم که اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلان محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار های پول وارز است.

۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 12195

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha