عیدی امسال رئیس‌جمهور چیست؟ / فروش سهام عدالت شروع می‌شود؟/ آخرین خبر از آزادسازی منابع ارزی ایران در ۴ کشور

زمزمه‌هایی از عیدی به مردم شنیده می‌شود اما دولت بارها گفته که بودجه ندارد و به همین خاطر نیز پرداخت یارانه معیشتی کرونا را محدود کرد، پس عیدی دولت به مردم چه می‌تواند باشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ در اسفند سال ۹۱ که دولت احمدی‌نژاد آخرین سال ریاست جمهوری خود را سپری می‌کرد مبلغ ۸۵ هزار تومان را به عنوان عیدی برای عموم مردم به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد.

در تعطیلات نوروزی امسال نیز دولت گفته بود: « عیدی امسال، همکاری مردم برای از بین بردن بیماری کرونا است». در عید فطر پارسال نیز دولت ایستادگی مردم در برابر تصمیمات آمریکا را به عیدی دولت به مردم تعبیر کرد.

امسال نیز زمزمه‌هایی از عیدی دولت به مردم شنیده می‌شود که برخی از گمانه‌زنی‌های تایید نشده حاکی از این است که شاید در اسفند امسال دولت روحانی این عیدی را به شکل نقدی و در حد ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند. اما انجام چنین کاری احتمالا عواقبی مثل افزایش رشد تورم را به همراه دارد.

در حال حاضر مردم تورم بالای ۴۸٫۲ درصدی را در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تحمل می‌کنند، همچنین گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ماه گذشته نسبت به بهمن پارسال بیش از ۶۷ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

از یک سو دولت بارها گفته که بودجه ندارد و به همین خاطر نیز پرداخت یارانه معیشتی کرونا را محدود کرد و از سوی دیگر باید در اسفند سه یارانه معیشتی بنزین، نقدی و معیشتی کرونا را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند که طبق زمان‌بندی باید در روزهای دهم، بیستم و اواخر ماه پرداخت شود؛ بنابراین پرداخت عیدی نقدی احتمال ضعیفی به نظر می‌رسد.

دولت به جای عیدی چه می‌دهد؟

طی روزهای اخیر برخی از مخاطبان پرسیده بودند که آیا از ۲۰ اسفند فروش سهام عدالت آغاز می‌شود؟

اما خبری که برای این تاریخ عنوان شده این است که معاون وزیر اقتصاد گفته: انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت در ۲۰ اسفند برگزار می‌شود و این روز روزی تاریخ‌ساز برای مشمولان سهام عدالت است.

از سوی دیگر هنوز سود حاصل از عملکرد شرکت‌های سبد سهام عدالت به حساب سهامداران واریز نشده و حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وعده واریز سود تا پایان سال را داده است.

اما شروطی را برای آن در نظر گرفته و گفته است: هر کدام از شرکت‌های سهام عدالت که برای پرداخت سود، شرکت سپرده‌گذاری را انتخاب کنند و اقدامات لازم را برای این فعالیت انجام دهند، سود سهامداران را تا پایان سال پرداخت می‌شود.

همچنین تقریبا از اواخر مرداد امسال فروش سهام عدالت متوقف شده و سهامداران بسیاری منتظر شروع مجدد فرایند فروش سهام هستند. اما حسین فهیمی در اواخر بهمن گفته که تعداد خریداران سهام عدالت افزایش می‌یابد و این مجوز داده شده که نهادهای بزرگ مثل هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش خرید مشارکت کنند.

براساس اطلاعاتی که در بالا ذکر شد احتمالا دولت از اقداماتی در حوزه سهام عدالت به عنوان عیدی نام ببرد، یعنی ممکن است سود سهام واریز شود یا فروش آن در این ماه سرعت بگیرد.

آخرین خبر از آزادسازی منابع ارزی ایران در ۴ کشور

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از توافق انجام شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه‌های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام عیار دشمن به ثمر نشسته است.

در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه شنبه به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور تشکیل شد، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق‌های بدست آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درخصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارائه کرد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از توافق انجام شده با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام عیار دشمن به ثمر نشسته است.

روحانی افزود: از جمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیر قانونی بلوکه شده ایران است که بی تردید گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر الزامات و اقتضائات مدیریت دوره بازآفرینی پس از جنگ تحمیلی اقتصادی گفت: انسجام و وحدت کلمه اولویت نخست دوره بازآفرینی و متمرکز کردن همه انرژی‌ها و اقدامات در جهت رفع آسیب‌ها و زیان های دوره جنگ است.

روحانی تصریح کرد: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.

در این جلسه همچنین وزارت صمت از وضعیت اجرا و اقدامات انجام شده در چارچوب اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اورآسیا و میزان معاملات و تبادلات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه و آغاز مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد با این اتحادیه گزارش داد.

براساس این گزارش، صادرات ایران به منطقه اورآسیا، به دنبال اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور این توافق نامه را فرصت خوبی برای گسترش تعاملات و همکاری‌های منطقه ای و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و با تاکید بر لزوم ادامه این تلاش‌ها در حوزه‌های مختلف و متنوع گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه برای تحقق این هدف از تدابیر دیپلماتیک صلح آمیز و رفع تنش استفاده کرده و توافقنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اورآسیا از اقدامات بسیار سودمند و موثر در حوزه تجارت بین المللی در سال‌های اخیر بوده است.

روحانی تصریح کرد: با توجه به مواضع جمهوری اسلامی در توسعه صلح و امنیت پایدار، اوراسیا فضای مناسبی است که ثمرات آن در دوره تحریم و کرونا نه تنها به سود ایران بلکه به سود همه کشورهای همسایه و منطقه آشکار شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید ایران را به عنوان کشوری قابل اعتماد و پیش بینی پذیر در حوزه تعاملات بین‌المللی و تجاری معرفی کنیم، تاکید کرد: باید با استفاده از تجربه موفق تجارت ترجیحی با اورآسیا حضور ایران را در بازارهای جدید و همکاری در زمینه سرمایه ‌گذاری، حمل و نقل، تهاتر و روابط بانکی، انرژی و ورود به دیگر ترتیبات تجاری، منطقه ای و جهانی گسترش دهیم.

۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 12167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Baran IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      0 0
      همه مردم سهام ندارن دولت یا به همه عیدی بده یاکلا نده خیلی ها به این پول احتیاج دارن واقعا کاش اقای روحانی به مردم فکر کنه
    • علی IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      سلام آقای روحانی پس انهایی که سهام عدالت ندارندبایدچکارکنند
    • مریم IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      سلام آقای روحانی پس ما که سهام عدالت نداریم بایدچکارکنیم
    • محمد IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      سلام آقای حسن روحانی جان عزیزت یه کارنامه سهام نداریم باش
    • علی IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      آقای روحانی تورو به جان عزیزت فکور باش