تکمیل هدفگذاری تورمی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس امور بانکی گفت: چنانچه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ به شکلی مجهز شود که هم نرخ بهره در بازار بین بانکی متناسب با شرایط اقتصادی و هم نرخ ارز در بازار ارز مدیریت و هدایت شود، نرخ تورم کنترل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبنا؛ کامران ندری، کارشناس امور بانکی درباره تکمیل هدفگذاری تورمی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ گفت: اولین گامی که بانک مرکزی باید در سال ۱۴۰۰ بردارد، تکمیل برنامه هدفگذاری تورم است، به ویژه آنکه باید تمرکز بیشتری بر اثر بخشی هدایت نرخ بهره در بازار بین بانکی داشت و به گونه‌ای عمل کرد که با استفاده ازاین متغیر سیاسی به هدف غایی که همان کنترل تورم است، به صورت موثری دست پیدا کند.

وی در ادامه اضافه کرد: بانک مرکزی برای اینکه زمینه انتقال موثر اثرات هدایت نرخ بهره در بازار بین بانکی به سایر بخش‌ها را فراهم کند باید از کنترل دستوری نرخ‌های بهره در شبکه بانکی و به صورت مشخص نرخ بهره سپرده و نرخ بهره تسهیلات تا حد ممکن فاصله گیرد زیرا تعدیل دستوری نرخ بهره در شبکه بانکی می‌تواند برای اثربخشی هدایت آن محدودیت ایجاد کند.

این کارشناس امور بانکی در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر این است که بانک مرکزی در حد امکان باید تلاش کند سیاست‌های موثری را در ارتباط با نرخ ارز به کار گیرد. شرایط فعل و انفعالات تورمی در اقتصاد کشور بیشتر از هر چیز دیگر بستگی به نوسانات نرخ ارز دارد و نوسانات شدید نرخ ارز غیر از اینکه به تجارت خارجی می تواند لطمه وارد کند، اثرات نامطلوبی هم بر انتظارات تورمی خواهد داشت.

ندری تاکید کرد: بر همین اساس چنانچه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ خود را به شکلی مجهز کند که هم نرخ بهره در بازار بین بانکی متناسب با شرایط اقتصادی و هم نرخ ارز در بازار ارز مدیریت و هدایت شود، نرخ تورم تا جایی که در اقتصاد ما بضاعت آن وجود دارد، کنترل خواهد شد.  

۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 12152

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha