رئیس جمهوری اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی با بیان اینکه رئیس جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد، گفت: اگر مجلس آن را در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف نکند، اخذ این مالیات کان لم یکن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر؛ محمدرضا یزدی زاده، کارشناس اقتصادی و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی اظهار داشت: مالیات بر خودرو و مسکن لوکس در بودجه ۹۹ تجربه خوبی برای مجلس بود تا اشتباهی که در این قانون کرد را تکرار نکند چرا که وقتی بعد از تصویب قوانین، تدوین آئین نامه آن به دولت واگذار می‌شود در واقع قانون نابود شده است.

رئیس جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد؛  به همین دلیل با وجود اینکه یک سال از قانون بودجه ۹۹ می‌گذرد اما هنوز آئین نامه آنکه در دولت تصویب نشده است

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد؛  به همین دلیل با وجود اینکه یک سال از قانون بودجه ۹۹ می‌گذرد اما هنوز آئین نامه آنکه در دولت تصویب نشده است.

قوه قضائیه به این «ترک فعل» ورود کند

یزدی‌زاده گفت: عدم تصویب آئین نامه مذکور، ترک فعل بزرگی است و قوه قضائیه می‌تواند به آن ورود کند. چرا که اخذ این مالیات می‌توانست درآمد خوبی برای دولت ایجاد کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت حتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز اخذ این مالیات را پیشنهاد نداده است.

عدم تصویب آئین نامه مذکور، ترک فعل بزرگی است و قوه قضائیه می‌تواند به آن ورود کند. چرا که اخذ این مالیات می‌توانست درآمد خوبی برای دولت ایجاد کند

یزدی زاده اظهار داشت: اگر کمیسیون تلفیق در نظر دارد که این موضوع را اضافه کند باید دقیقاً موارد آئین نامه‌ای را نیز در بودجه ذکر کند وگرنه اجرایی نخواهد شد؛ اهمیت مالیات بر کالاهای لوکس این است که مالیات بر کالاهای لوکس مالیاتی هدایتی است چرا که می‌خواهد سرمایه را از لوکس گرایی به سمت بخش مولد پیش ببرد. کشورهای غربی تمام جنبه‌های ثروت را مشمول مالیات می‌دانند؛ حتی از پس انداز هم مالیات می‌گیرند تا پول به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت شود.

۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان خودروی لوکس در کشور وجود دارد

وی ادامه داد: طبق کار پژوهشی‌ای که انجام دادیم ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان خودرو لوکس در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که اگر بخواهیم در صنعت فولاد نفت، چرم سازی و … از خام فروشی رهایی پیدا کنیم با دلار روز، حدود هزار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است یعنی ۷۰ درصد ارزش خودروهای لوکس، کشور را از خام فروشی در این صنایع رها می‌کند. یعنی باید نقدینگی را از طریق اخذ مالیات‌های تنظیمی، از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت کنیم.

۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان خودرو لوکس در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که اگر بخواهیم در صنعت فولاد نفت، چرم سازی و … از خام فروشی رهایی پیدا کنیم با دلار روز، حدود هزار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است؛ باید نقدینگی را از طریق اخذ مالیات‌های تنظیمی، از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت کنیم

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات از کالاهای لوکس در تضاد با حق مالکیت خصوصی نیست، گفت: همه جنبه‌های مالیات اساساً دخالت در مالکیت خصوصی است. کسی که درآمدی کسب می‌کند و دولت از آن مالیات می‌گیرد دخالت در مالکیت خصوصی نیست؟ حتماً هست. اما هیچ دولتی در دنیا بدون مالیات نمی‌تواند کشورش را اداره کند.

وی ادامه داد: اگر فردی پولی درآورده و می‌تواند خودروی ۱۵ میلیارد تومانی سوار شود به دلیل این است که دولت برای او امنیت ایجاد کرده است؛ پس باید به دولت مالیات بدهد؛ مالیات نقش توزیع درآمد و ثروت دارد.

کمیسیون تلفیق مجلس دهم مالیات بر کالاهای لوکس را بلااثر کرد

یزدی زاده اظهار داشت: روزی که من موضوع را مطرح کردم بحث این بود که از خانه‌های بالای ۵ میلیارد و خودروهای بالای ۳۰۰ میلیون تومان مالیات گرفته شود. در آن روز بیش از ۹۰ درصد خودروها زیر ۳۰۰ میلیون تومان ارزش داشتند؛ کسانی که در کمیسیون تلفیق بودند از جمله آقای تاجگردون مخالف این مالیات بودند و سعی کردند آن‌را حذف کنند اما فشار عمومی به قدری بود که نمی‌توانستند این کار را بکنند؛ اما آن‌را بی اثر کردند؛ گفتند خانه تا ۱۰ میلیارد تومان و خودروی تا ۱ میلیارد تومان مشمول این مالیات نیستند؛ ضمن اینکه نرخ مالیات را هم کاهش دادند. بنابراین یک خانه روستایی با یک خانه ۱۰ میلیارد تومانی تفاوتی نداشت! نکته جالب اینجاست که دولت همان را هم اجرا نکرد.

در ارزش گذاری ملک و خودرو مشکلی نداریم

وی با بیان اینکه در ارزش گذاری مسکن و خودرو مشکلی نداریم، گفت: برای تعیین ارزش منطقه بندی جهت مالیات نقل و انتقال، سالیانه کمیته‌ای تشکیل می‌شود و درصدی از ارزش روز آن‌را به عنوان مالیات تعیین می‌کنند بنابراین ارزش روز وجود دارد که از آن ارزش منطقه بندی تعیین شده است. در آن دقیقاً مشخص است چه بلوکی در چه منطقه‌ای باید چه مالیاتی بپردازد؛ در مورد خودرو هم ارزش سالیانه وجود دارد بنابراین مشکلی در ارزش گذاری ملک و خودرو جهت اخذ مالیات کالاهای لوکس وجود ندارد.

اگر مجلس این مالیات را در بودجه ۱۴۰۰ نبیند کان لم یکن می‌شود. این موضوع در اصلاحیه مالیات‌های غیر مستقیم نیز آمده است اما دولت این لایحه را که بهمن ۹۸ وارد دولت شده به دلیل اینکه اعتقادی به آن ندارد وارد دستور کار نکرده است

یزدی زاده با اشاره به اینکه این مالیات باید به صورت سالانه اخذ شود، اظهار داشت: سوالی که مطرح می‌شد این بود که اگر کسی حقوق بگیر یا بازنشسته باشد و توان پرداخت این مالیات به صورت سالانه را نداشته باشد، چگونه می‌تواند مالیات را پرداخت کند؛ که ما گفتیم این فرد می‌تواند تا ۹۰ درصد مالیات متعلقه را بعداً و هنگام فروش خانه یا خودروی لوکس خود پرداخت کند؛ به عنوان نمونه اگر فردی بازنشسته یا دارای حقوق ثابت باشد، فقط ده درصد مالیات متعلقه را در پایان سال می‌پردازد و ۹۰ درصد مابقی را در روز نقل و انتقال به خریدار جدید، به همراه جرایم مالیاتی باید پرداخت کند.

مالیات کالاهای لوکس اثر تورمی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا مالیات بر کالای لوکس قیمت مسکن را بالا نخواهد برد، ادامه داد: «مالیات بر کالاهای لوکس» یا «مالیات حق استفاده» به هیچ وجه اثر تورمی ندارد بلکه اثر معکوس دارد یعنی منجر به کاهش قیمت کالاهای لوکس می‌شود؛ چرا که تا به حال به چشم سرمایه گذاری به آن کالا نگاه می‌شد اما اگر قرار به پرداخت مالیات به دولت باشد، باعث انصراف از خرید آن می‌شود.

یزدی زاده ادامه داد: کسی که می‌خواهد با هواپیما سفر کند، می‌تواند بین سه کلاس صندلی هواپیما یعنی اکونومی، بیزینس و فرست کلس انتخاب کند؛ قیمت هر کدام ممکن است چند برابر یکدیگر باشد. یعنی اگر کسی می‌خواهد از صندلی فرست کلس استفاده کند باید ۱۲ برابر اکونومی پول بلیت بپردازد و کسی جلوی او را نمی‌گیرد؛ اما اگر کسی تمایل دارد از فرست‌کلس استفاده کند همانطور که بابت بلیت باید پول بیشتری بپردازد، باید مالیات بیشتری هم بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه آئین نامه اخذ مالیات از کالاهای لوکس اخیراً در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده؛ فکر می‌کنید دولت چه زمانی آن را تصویب و ابلاغ کند؟»، گفت: این آئین نامه تصویب نمی‌شود چون در قانون بودجه ۹۹ آمده بود و اگر مجلس این مالیات را در بودجه ۱۴۰۰ نبیند کان لم یکن می‌شود. این موضوع در اصلاحیه مالیات‌های غیر مستقیم نیز آمده است اما دولت این لایحه را که بهمن ۹۸ وارد دولت شده به دلیل اینکه اعتقادی به آن ندارد وارد دستور کار نکرده است.

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 12130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha