هشدار؛ هیچ سازمانی امنیت سرمایه گذاری رمزارزها را تایید نکرده است / مراقب مال باختگی در بیت کوین باشید

با وجود اینکه رمز ارزها جایگاه ویژه‌ای را در بازارهای جهانی پیدا کرده‌اند، اما سرقت ۳۰۰ میلیون دلاری کره شمالی و بلوکه شدن بخشی از سرمایه سرمایه‌گذاران در کارگزاری‌ها باعث شده است مردم با حساسیت خاصی وارد این بازار شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ امروز قیمت هر بیت کوین از ۵۱ هزار دلار هم بالاتر رفت و توانست رکورد جدیدی را ثبت کند. بر اساس آمارها از ابتدای سال جاری قیمت این ارز مجازی حدود ۷۲درصد رشد داشته است. گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت این ارز سرمایه‌گذاری شرکت خودروسازی تسلا بوده است.

با توجه به برخی از گفته‌ها در ماه‌های اخیر با توجه به ریزش بورس و همچنین رکود در بازار طلا، مسکن، خودرو استقبال از بازار رمز ارزها در ایران افزایش پیدا کرده اما آماری دقیقی در این مورد وجود ندارد.

به گفته برخی فعالان بازار رمز ارزها و با توجه به تبلیغات صورت گرفته در سایت‌های و فضای مجازی در خصوص این بازار، به نظر می‌رسد که بخشی از سرمایه‌ سرمایه‌گذاران به سمت این بازار در حال حرکت است.

افزایش تورم و رکود در بازارهای مالی داخلی به عنوان یکی از دلایل حرکت نقدینگی به سمت رمز ارزها مطرح شده است. در ابتدای سال جاری با تشویق مردم توسط دولت برای سرمایه‌گذاری در بورس بخش از نقدینگی جامعه به سمت این بازار حرکت کرد تا جایی که بر اساس آمار ارائه شده حدود ۶۵ میلیون کد سجامی تا پایان مرداد ماه در بازار ثبت شد. در اواخر مرداد ماه وارد دوران اصلاح شد و شروع به ریزش کرد که در پی آن به طور میانگین حدود ۷۰درصد از سرمایه سهامداران در این بازار از بین رفت.

پیشبینی‌ها و تحلیل‌های مثبتی که در مورد رمز  ارزها در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود کمی اطمینان را در بین سرمایه‌گذاران این بازار افزایش داده اما وجود تحریم‌ها و عدم دسترسی به سیستم بانکی بین المللی ریسک چنین سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش داده است.

سقوط در ذات رمز ارزها

امین بهمنش کارشناس بازارهای بین المللی در مورد رمز ارزها به بازار گفت: ارزشیابی رمز ارزها که این روزها بین زبان‌ها افتاد کار راحتی و مملوسی نیست و ممکن است به یکباره بالا برود و به یکباره سقوط کند.

بهمنش می‌گوید: سقوط‌های بازار کاری به بلوغ بازار ندارد،   هر چند هم در دنیا این ارزها شناخته شده باشند اما همچنان احتمال سقوط وجود دارد. سقوط در این بازار وجود دارد و هیچ مبنایی در رشد و ریزش این رمز ارزها ندارد.

وی دلیل حرکت سرمایه در ایران به این بازار را اینگونه عنوان کرد: وجود ابهام در بازار ارز و طلا، ریزش بازار سرمایه و همچنین عدم توانایی سرمایه‌گذاری در مسکن توسط بخش زیادی از جامعه سبب شده که پول به سمت رمز ارزها حرکت کند.

کارشناس بین المللی به سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌ گذاری در رمز ارزها را دارند این پیشنهاد را کرد:  در بازارهایی سرمایه‌گذاری کنند که سود تضمین شده داشته باشند و به خاطر یک جو روانی وارد بازار رمز ارز که شناختی از آن ندارد نشوند. رمز ارزها به این شکل نیستند که اگر زیان کردند بتوانند به جایی اعتراض کنند و هیچ سازمان اقتصادی داخلی و بین المللی و هیچ کشور دنیا سرمایه گذاری در این بازار را تضمین نکرده و این بزرگترین پاشنه آشیل این بازار است.

بهمنش مبانی رشد و ریزش بازار رمز ارزها را مبتنی بر مسائل آی تی و به رسمیت شناختن دولت، شرکت‌ها و غیره می‌داند اما در اصل بر این باور است که ممکن است این موارد هم چندان در تحلیل رمز ارزها قابل اتکا نباشند.

او گفت: امنیت این بازار برای ما ایرانی‌ها به دلیل وجود تحریم‌ها چندان زیاد نیست و بنده موارد مختلفی را سراغ دارم که به خاطر مشخص شدن آی پی ایرانی پولش در کارگزاری‌ها یا همان بروکرها بلوکه شده است.

نوسانات بازار رمز ارزها به دلیل مشخص نبودن مبانی تحلیل بسیار زیاد است  علاوه بر آن به نظر می‌رسد بیشتر نوسانات این بازار به خاطر به رسمیت شناختن یا نشناختن این بازار توسط دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ است.

معایب رمز ارزها

آنچه در ادامه می‌خوانید برگفته از نظرات کارشناسان و تجربیات فعالین این بازار است که بیشتر مبتنی بر معایب چنین بازاری نوشته شده است.

صاحب‌نظران بر این باور  هستند که فرهنگ مردم ما بر اساس سود تضمینی بانکی شکل گرفته است. مردم عموما تحمل ریسک را ندارند و به محض اینکه مشکلی ایجاد می‌شود، مساله را به دولت و سپس به کل حاکمیت ارجاع می‌دهند. نمونه آن مؤسسات مالی و اعتباری و بورس است. در مورد بورس، مسؤولیت سرمایه‌گذاری از لحاظ متوجه شخص سرمایه‌گذار است، اما با منفی شدن بازار همه از دولت و سازمان بورس حمایت می‌خواهند و در صورت ناکامی دست به تجمع می‌زنند. نکته این است که رمز ارزها دارای شرایط بسیار بی‌ثباتی هستند و با روحیه مردم ایران سازگار نیستند. احتمال دارد در صورت زیان افراد در رمز ارز، مثلا تجمعی برای حمایت از حقوق مال باختگان در جلوی بانک مرکزی صورت پذیرد در حالی که اصلا مجوزی برای این کار صادر نشده است. 

همچنین آن‌ها معتقدند که  رمزارزها قانونی نیستند. هیچ قانونی در کشور برای رمزارزها وجود ندارد. هرمشکلی نظیر سرقت رمز کیف الکترونیکی یا کلاهبرداری رخ دهد، حمایت قانونی وجود نخواهد داشت.  فعالین چنین بازار هم این تجربه را تاکنون افراد متعددی به دلیل فراموشی رمز، سرمایه خود را از دست داده‌اند را دلیلی ناکافی بودن ایمنی رمز ارزها می‌دانند.

همچنین آن‌ها عنوان کردند که رمزارزها از برنامه‌های کلاهبرداری مصون نیستند. چون این فضا دارای حمایت قانونی نیست، احتمال کلاهبرداری و در نتیجه از دست دادن سرمایه در آن بالاست. 

کارشناسان بازار مالی می‌گویند؛ دامنه نوسان قیمت در رمز ارزها بسیار باز است. ممکن است صبح امروز شخصی ۱۰۰ میلیون تومان دارایی داشته باشد ولی تا عصر به ۵۰ میلیون کاهش یابد. این شدت از تغییرات می‌تواند موجب ناراحتی‌های روحی و جسمی برای افراد بشود. رمز ارزها پشتوانه خود را از اعتماد مردمی به دست می‌آورند. از این رو، هرچه مردم بیشتر به آن توجه کنند، ارزش آنها بیشتر می‌شود و این در حالی است که در پس این ماجرا هیچ هویت قانونی و مشخصی وجود ندارد. اگر دارندگان تعداد بالاتر رمز ارز اراده کنند، می‌توانند بقیه را متضرر کنند.

علاوه بر آن  عدم نظارتی بر رمزارزها یکی از معایبی است که صاحب نظران این رشته بر آن گرفته‌اند. هیچ نهاد یا دولتی در دنیا وجود ندارد که بتواند رمزارزها را به هر طریقی تحت نظارت داشته باشد. این مساله از طرفی موجب آزادی عمل سرمایه‌گذاران می‌شود اما از طرف دیگر، در صورت بروز هرگونه مساله و مشکلی، دولتها نمی‌توانند از شهروندان خود حمایت کنند.  دنیای رمزارزها خیلی رازآلود است. فرایندهای توسعه رمزارزها چندان شفاف نیست. گاه رمزارزهای جدید متولد می‌شوند که شفافیت عملکردشان بسیار پایین است. به دلیل نبود سازوکارهای مشخص، ورود به حیطه رمز ارز به استقبال فضای خطر رفتن است.

یکی از مواردی که به عنوان یک پارامترهای مطمئن در رمز ارزها مطرح می‌شود امنیت بالای آن است این در حالی است که مدتی قبل اعلام شد که کره شمالی ۳۰۰میلیون دلار رمز ارز را سرقت کرده است.

علاوه بر آن رمزارزها توسط هکرها و خلافکاران و با هدف پولشویی به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمک به توسعه این بازار در واقع، کمک به کاهش امنیت عموم مردم است. الگوی شبکه‌ای رمزارزها غیر متمرکز است. به عبارت دیگر در صورت بروز مشکلات سامانه پاسخگو و پشتیبانی خاص وجود ندارد. در عمل سرمایه‌گذار، یک دارایی مجازی بدون هیچ پشتیبانی در اختیار دارد.

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 12113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha