افزایش حقوق چه زمانی اتفاق می افتد؟

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید متناسب با واقعیتهای روز جامعه و بازار در مورد دستمزد کارگران تصمیم بگیریم، گفت: در شرایطی که برخی از اقلام مصرفی مشمول تغییر قیمت شده اند شایسته است که کارفرمایان، کارگران کارخانه ها را هم در سود تولید و فروش سهیم کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛ حمید نجف درباره پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ ابراز عقیده کرد و گفت: اگر امسال ۳۵ درصد حقوق کارگران را افزایش بدهیم از نظر من افزایشی صورت نگرفته است چون در طول امسال قیمت بسیاری از کالاها دچار تغییر شد و در برخی اقلام مصرفی رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی داشتیم لذا ۳۵ درصد، افزایش مزد محسوب نمی شود.

وی گفت: افزایش حقوق و دستمزد زمانی اتفاق می افتد که بالاتر از میانگین تورم اعلامی بانک مرکزی یا مرکز آمار در سال جاری باشد؛ بنابر این در شرایطی که قیمتها در کف بازار کاملا مشهود و ملموس است باید متناسب با واقعیتهای روز جامعه و بازار در مورد دستمزد کارگران تصمیم بگیریم.

این کارشناس حوزه کار در راستای اصلاح ماده ۴۱ قانون کار تاکید کرد: مجلس تعریفی روشن و مشخص از اقلام سبد معیشت کارگران در دستور کار قرار دهد تا قابلیت جابجایی نداشته باشد چون تا وقتی محصولاتی که درون سبد معیشت خانوارهای کارگری قرار دارند تحت تاثیر نرخ تورم مشمول حذف و اضافه شوند نمی توان تعریف درستی از هزینه های سبد معیشت ارائه کرد.

نجف درعین حال دستکاری در اقلام مصرفی سبد معیشت را اجحاف به خانوارهای کارگری دانست و گفت: بعضا طی سالهای گذشته شاهد این رویه بودیم که با تغییر چند قلم کالا در سبد معیشت که درصد رشد بالایی داشتند و جایگزین کردن آنها با اقلامی کم مصرف که از درصد رشد کمتری برخوردار بودند، میانگین کل هزینه سبد معیشت کارگران به شدت تحت تاثیر قرار می گرفت و کاهشی می شد در حالی که سبد معیشت، ملاک اصلی تعیین دستمزد کارگران برای یکسال به شمار می رود و نباید با دستکاری در آن، حقوق کارگران را دستخوش تغییر کنیم.

وی با اشاره به اظهار ناتوانی برخی کارفرمایان در پرداخت حقوق و دستمزد بیشتر به کارگران گفت: برخی کارفرمایان موعد تعیین دستمزد که می شود اعلام می کنند که اگر حقوق کارگران بیشتر شود ریزش نیروی کار اتفاق می افتد در حالی که همین کارفرماها امسال در مورد اجناس خود قیمتهای جدیدی وضع کردند و دیدیم که چند نوبت نرخ مواد شوینده، محصولات بهداشتی، روغن و لبنیات و چند قلم کالای دیگر مشمول تغییر قیمت شدند.

به گفته این کارشناس حوزه کار در شرایطی که بسیاری از اقلام مصرفی از سوی کارفرمایان مشمول تغییر قیمت شده شایسته است که کارگران کارخانه ها هم از سود تولید و فروش سهم داشته باشند.

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 12081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha