زنگنه: مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت نباید سیاسی باشد

وزیر نفت گفت: اعطای گواهی صلاحیت حرفه‌ای، تغییر پارادایم مهمی است. تاکید می‌کنم به هیچ وجه این مرکز نباید سیاسی باشد. این مرکز باید به‌صنعت نفت نه به نه افکار مدیران صنعت خدمت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، بیژن‌ زنگنه امروز در آیین اعطای گواهینامه‌های صلاحیت‌ حرفه‌ای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اظهار کرد: توسعه، محصول انسان‌های توسعه‌یافته است. نه اینکه بدون‌ انسان‌های توسعه‌یافته، پالایشگاه، پتروشیمی و خط لوله ساخته نمی‌شود، بلکه توسعه حاصل نمی‌شود.

به گفته وی امروز صاحب مرکزی هستیم که می‌توانیم به آن‌ اتکا کنیم. برای فاصله گرفتن از مدرک‌گرایی، همین الان هم بسیار دیر شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بسیاری اوقات ارتقای مدرک تحصیلی، نگاه فرد نسبت به مسائل و یا سطح توانمندی‌های او را تغییری نمی‌دهد، افزود: این درحالی‌ است که می‌توان مهارت‌های فردی را طی دوره‌هایی ارتقا داد.

زنگنه اظهار کرد: به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در ارزیابی‌های اولیه مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، دخالت انسانی وجود دارد و از این‌حیث، قضاوت‌های شخصی دخیل نیست.
 

مهارت‌ها و شایستگی‌ها ملاک باشد؛ نه مدرک تحصیلی

وزیر نفت با بیان اینکه نباید عزل و نصب‌ها بر مبنای مدرک تحصیلی باشد، ادامه داد: این موضوع برای زمانی که انگلیسی‌ها اینجا بودند کاربرد داشت که تعداد دارندگان مدرک تحصیلی قابل‌توجه نبود، اما در حال حاضر می‌بینیم بعضاً ارتقای مدرک تحصیلی، نگرش فرد نسبت به مسائل، یا سطح توانمندی‌های وی را تغییر نمی‌دهد، در حالی که امکان ارتقای مهارت‌های فردی با برگزاری چند دوره آموزشی وجود دارد.

زنگنه گفت: به‌طور نمونه، یک نفر که دکترا دارد و استاد تمام دانشگاه است، اگر گواهینامه رانندگی نداشته باشد نمی‌تواند پشت فرمان خودرو بنشیند، یعنی برای رانندگی نیاز به گواهینامه مرتبط شرط است نه مدرک تحصیلی؛ آن وقت هدایت تأسیسات یا یک بنگاه عظیم مدرک حرفه‌ای نمی‌خواهد؟

وی با بیان اینکه برای تعیین صلاحیت پیمانکار و مشاور روش‌هایی وجود دارد، اما برای مدیران پروژه‌ها ارزیابی صلاحیت صورت نمی‌گرفته است، گفت: بنابراین اعطای گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای برای حرفه‌های مختلف از جمله مدیریت پروژه، اچ‌اس‌ئی، فرماندهان صحنه، مدیریت مالی و... مدنظر قرار گرفت و خوشبختانه تنوع این حرفه‌ها در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت رو به افزایش است.

وزیر نفت با بیان اینکه مردادماه ۹۴ تأسیس مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت ابلاغ شد و امروز صاحب مرکزی هستیم که می‌توانیم به آن اتکا کنیم، عنوان کرد: نکته مهم این است که در ارزیابی‌های اولیه مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، نیروی انسانی و در نتیجه قضاوت‌های شخصی دخیل نیست.


تأکید بر سلامت روان در کار

زنگنه، سلامت روان مدیران و کارمندان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به‌طور مثال، برخی توانایی کار جمعی ندارند، یا برخی نسبت به همه مسائل، نگرشی منفی دارند. این‌ موارد که شاید در ظاهر مهم به نظر نرسد، می‌تواند روند انجام کارها را مختل کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به برگزاری دوره‌هایی برای اعضای کمیسیون مناقصات شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اشاره کرد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌داد حدود ۸۰ درصد افرادی که درگیر فرآیندهای مربوط به مناقصات هستند، نسبت به اطلاعات اولیه و مقررات مناقصات اشراف کافی ندارند؛ موضوعی که به‌طور طبیعی می‌توانست منشأ بسیاری از مشکلات در سیر مناقصات باشد.  

وزیر نفت آموزش و ارتقای منشی‌ها، رؤسای دفاتر و دستیاران مدیران ارشد را نیز که از جمله حرفه‌های تعریف‌شده در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت است حائز اهمیت خواند و گفت: برای تبدیل وضعیت قراردادهای کارکنان مدت موقت صنعت نفت به مدت معین نیز ارزیابی‌های مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت ملاک قرار گرفته است.

زنگنه با بیان اینکه شکل‌گیری و فعالیت مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت کار مهم و بزرگی است، ادامه داد: تأکید می‌کنم که این مرکز همواره باید صددرصد حرفه‌ای و غیرسیاسی باشد. مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برای خدمت به صنعت نفت تشکیل شده است، نه خدمت به افکار سیاسی مدیران.

وی گفت: تعداد مدیران سیاسی در تمام کشورهای جهان محدود است و احراز صلاحیت سیاسی در رده افرادی مانند وزرا شرط است و در سطوح پایین‌تر باید صلاحیت حرفه‌ای افراد ملاک قرار گیرد.

وزیر نفت بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برای تحقق جوانگرایی در صنعت نفت نیز تأکید کرد و افزود: اینکه برخورداری از گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای جایگزین شرایط عادی در احراز مشاغل شده، تغییر پارادایم مهمی است.


زنگنه در پایان از زحمات برخی مدیران ارشد پیشین نفت که با انتقال تجارب خود به مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت کمک می‌کنند، مدیران فعلی و پیشین این مرکز و همچنین دستیار ارشد خود قدردانی کرد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 12075

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha